kashieda kashieda skrev:
Hur mycket gillar du din damm? 🤔
Tyvärr är den inte min, tomten gränsar bara till den (bokstavligen, har en kajkant av murade granitblock).

Men jag undrar om inte min relativt nyanlagda dränering (den som gjordes året innan vi flyttade in) dränerar hela dammen. Enligt uppgift så stod det stundtals vatten på källargolven före denna dränering gjordes.

Hur leds vattnet från dräneringen bort? Självfall? Vilket djup har denna jämfört med vattnet under golvet?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur leds vattnet från dräneringen bort? Självfall? Vilket djup har denna jämfört med vattnet under golvet?
Till kommunens dagvattenledning. Den ligger definitivt djupare än dammen. Har öppnat brunnen som ligger strax utanför min tomt och kikat ner, brunnslocket ligger ungefär på samma höjd som ytan på dammen men botten (där man ser vattnet rinna) ligger minst 2,5 meter ner. Sen vet jag inte lutningen upp till min dränering och jag har inte inspekterat min dränering (den gjordes precis före vi köpte huset).

Håller med om att det låter lite konstigt men det är också konstigt med en ganska stor damm uppe på ett berg.

Kan du gräva ett dräneringsdike på din sida tomtgränsen och ansluta det till dagvattnet? Då slipper du filtrera vattnet genom husgrunden först...

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Intressant projekt, beskrivningen av huset låter nästan identisk med vårt hus och källare, med skillnaden att vi har sutreänghus.

Dränerade själv huset i somras, det var alldrig utfört innan så fick också spräcka bort massor av berg, la hela sommaren på det arbetet men fick inte ner drän slangen så djupt som jag önskat, på vissa ställen står huset direkt på berget och på vissa grov sprängsten, det är kämpigt att jobba rakt ner i berg!
Kan tänka mig att dom tidigare ägarna av ditt hus hade samma bekymmer, jag reagerar på att vattennivån bara ser ut att ligga någon cm under underkant av betonggolvet, jag gissar att din yttre dränering inte går djupare än så. Betong suger vatten som en svamp så inte konstigt det blir problem med reglar mm även om det inte kommer in synligt vatten.
Vore intressant om du kunde få bilder eller få veta vilken nivå din dränering är lagd på, den borde ju tömma den där dammen?

Z zebrastyle skrev:
Intressant projekt, beskrivningen av huset låter nästan identisk med vårt hus och källare, med skillnaden att vi har sutreänghus.

Dränerade själv huset i somras, det var alldrig utfört innan så fick också spräcka bort massor av berg, la hela sommaren på det arbetet men fick inte ner drän slangen så djupt som jag önskat, på vissa ställen står huset direkt på berget och på vissa grov sprängsten, det är kämpigt att jobba rakt ner i berg!
Kan tänka mig att dom tidigare ägarna av ditt hus hade samma bekymmer, jag reagerar på att vattennivån bara ser ut att ligga någon cm under underkant av betonggolvet, jag gissar att din yttre dränering inte går djupare än så. Betong suger vatten som en svamp så inte konstigt det blir problem med reglar mm även om det inte kommer in synligt vatten.
Vore intressant om du kunde få bilder eller få veta vilken nivå din dränering är lagd på, den borde ju tömma den där dammen?
Tilläggas skall göras att dammens nivå varierar lite över året. Jag har inte mätt men jag uppskattar att det varierar med ca 2dm. Just nu är den som mest påfylld. Minst brukar det vara i juli.

Ja, jag tror också min dränering tömmer dammen (eller snarare begränsar dess högsta nivå).

Återkommer när jag provat pumpa några timmar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.