Hej,
Har ett hus från 1929 med oisolerat källargolv. Är nu lite sugen på att göra om delar av det till badrum och en hall ca 15 m2 Alltså bila ur/gräva ur/isolera gjuta nytt golv. Är en 1/5 plansvilla med källare (suterräng hus).
Tänkte höra lite med er ifall ni kan hjälpa mig att upplysa mig om farorna angående att gräva ur källaren.
Det är en yttervägg som ska grävas fri som har jordtryck ca 1,5 meter upp på väggen. Den är 3,2 meter av en vägg som är 4,2. Inremått.
Huset står på sandig mark(känns väldigt skönt för grävandet.)
Är byggt med ytterväggar som är ca 45cm (ibland lite grövre) gjuten betong.
men min fråga är: Det är aldrig någon som pratar om att det är problem att gräva ner till nederkant av väggen. Så marktrycket kan man inte vara så rädd för? Men enligt uppgift verkar det var big no no att gå under väggen.
Vad är det för risker man tar med det? Förstår att marken precis invid väggen blir uppluckrad och väggen tappar lite av sin bärighet en bit in under väggen under byggtiden? något mer som är farligt? Långsiktigt?
Så det är riskerna jag är ute efter? Och inte ifall man skulle få för sig att gräva ner 1 meter utan 0-20cm