Är det sand du har under? När jag la mitt så jämnade jag bara av sanden och la isodränet där på (först byggplast för skydd mot ev radon). Du behöver inte jämna av med makadam alltså, då sparar du nån cm till.

Får hoppas att du inte har fullt med större sten som ett lager härnäst, så som jag hade - det va slitigt.

Bra input! Tack! Verkar vara en hel del stor sten under så blir att plocka upp och bära ut. Bara 8kvm som tur är, vilket gör att detta känns som ett lagom helg projekt. Kollade igenom flera trådar igår och känner att jag kommer undan lätt i jämförelse.

Hela min källare hade fullt med sten i 30-100kg-klassen packat tätt ihop. Fick bygga en "bår" så vi kunde va två på att få upp dom en och en. Va glad om du slipper det. Det va på 65kvm 😅

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Haha oj! 😂 Ja, visserligen har jag sten men verkar vara som de flesta är under 10kg iaf.

Hej! Jag fick grävt några timmar idag. Hittade att sulan gick mycket längre ner än vad jag trodde så har grävt ut cirka 40cm överallt nu. Massvis med sten så fick ofta bara lyfta ut för hand. Största stenen uppskattar jag till 70-80kg så det.

Väggen till höger i bilden verkar inte stå på någon sula, det är en innervägg. Ska försöka gräva närmare där, är det något som blir underminerat försöker jag gjuta under lite betong där.

Kan bjuda på att jag lastade min släpvagn full och skulle ta det till tippen. Visste ju att det var övervikt men tänkte det skulle gå bra. Efter typ 50 meter ser jag att det ryker från släpvagnen. Jag har då lastat vagnen så mycket att axeln böjde sig nedåt och således vek sig hjulen innåt och gick emot kärran. 😂
Så det blir att beställa container istället. Kan inte köra till tippen 10 ggr. Får dock nu dubbel jobbet att lägga in allt i containern, då jag lagt allt i en hög på uppfarten.

• IMG_20260829_175124945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Ligger här och funderar lite på hur jag ska göra med avloppet. Befintligt stam ligger strax under nuvarande platta, vilket gör att avloppet kommer hamna strax under den nya plattan och ovanpå isoleringen. Vad är rekommenderat här? Går det att lägga avloppet på cellplasten?

Magnus E K
Antar att du kollat maxvikt på containern...

Jäklar vilket tempo. Jag håller på och gräver bort någon decimeter under "uterummet" och det går sakta, sakta, även om det förstås är värre att inte kunna stå upp.

tommib
Beroende på hur mycket du ska få bort kan jag tipsa om Bigbags. Det funkar med sten i de mellanstora och det kostar typ som en container volym för volym, med fördelen att du lätt kan plocka upp dem efter hand istället för att ha en container stående och kosta hyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.