Hej på er,
Håller på med ett grävjobb för plintar till en kommande trägrind och skulle behöva lite kloka råd. Jag bor i Göteborgstrakten på gammal sjöbotten ( lerjord enligt SGU). Som jag förstått det är då risken för tjälskjutning påtaglig, vilket också syns på flera skeva murar och grindar här i området.
Ca 1,2 meter ska frostfritt djup vara, men jag har stött på patrull i form av rötter.
Förutsättningarna ser ut så här:
Mått: Totalt 3,8 meter mellan en häck och en stor björk. Stolparna gör jag i limträ (15×15 cm) och grindbladen blir runt 1,5 meter långa styck.
Sida 1: Gick fint att gräva ner till 0,8 meter utan större bekymmer.
Sida 2 (vid björken): Efter 50 cm är det en hel del rötter. Jag tänker att endel rötter kan jag kapa, men att ta mig ner till 1,2 meter där känns som ett rejält projekt och oklart hur mycket man kan ta bort utan påverka trädet?
20260525_204837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppningen där grinden ska vara.
20260525_204847.jpg
Skapa konto

Lättgrävt bredvid häcken.

20260525_204859.jpg
Skapa konto

Rötter vid björken.

Eftersom grindbladen blir ganska långa blir det ju en del tyngd och hävstångseffekt, så jag vill verkligen att det blir stabilt. Vad har ni för knep för att slippa gräva så djupt?
Mina egna funderingar just nu:
Markisolering (XPS): Hur mycket hjälper det att lägga XPS-skivor under fundamenten, samt eventuellt strax under marknivå där det går att komma åt runt omkring?
Gjuta ihop fundamenten: Jag har läst i andra trådar att man kan gjuta en sammanhängande betongbalk i underkant mellan plintarna. Mer att gräva på bredden, men det kan jag absolut tänka mig att göra om det förhindrar att stolparna rör sig individuellt.
Vad tror ni är den bästa lösningen i den här situationen? Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.