Hej jag har en ros buske i tomten. Den skickar skott överallt. Jag vill tar upp men den sitter nergrävd i tomten. Hur kan jag ta upp den och hur djup roten kan sitta i tomten? Tack

BirgitS
Hur gammal och hur stor är busken?
Det är ju skillnad på en 3 år liten ros och en 20 år enorm buske.

Låter som en vresros, men oberoende av ros är det bara att gräva på och ta bort det man kan. Lite rötter blir det alltid kvar.

Det kommer att skjuta skott, men det är bara att klippa dem till dess att den ger upp.

A AndersS skrev:
Låter som en vresros, men oberoende av ros är det bara att gräva på och ta bort det man kan. Lite rötter blir
pacman42 pacman42 skrev:
Det kommer att skjuta skott, men det är bara att klippa dem till dess att den ger upp.
Hej och tack för svaren. Den är säkert mer än 10 år gammal och jag har kapat den så lång den går ner till tomten . Jag försöker gräva med en spadar med den är svårt att gräva djupt. Det är svår och ser den i bilden.Tack

• Mark med grönt ogräs och växtstammar, några med blommor, omgiven av jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Jag har tagit bort en 30 år gammal vresros på tomten. Jag fick bort allt ovan jord, men i praktiken så fick jag klippa den med gräsklipparen i ett par år till innan den gav upp.

BirgitS
N Nannito skrev:
Jag försöker gräva med en spadar med den är svårt att gräva djupt.
Går kanske att komma ner med spett?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Rosor har väldigt djupa rötter! Jag skulle vänta med grävningen till senare i höst, oktober, typ. Nu ät marken för torr och hård.!

Du kanske kan ta reda på vad det är för ros? De flesta gammeldags rosor skjuter rotskott. Många rosälskare kan bli glada för att få eller köpa ett sådant skott! Posta gärna bild här när den blommar

Använder spade, korp och spett.
Sedan kan man testa med långa borr och kraftig borrmaskin/borrhammare.
Rötter kan kapas i jord med tigersåg. Bara fantasin som sätter stopp.
Och jag tror du menar "marken" och inte "tomten".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.