61 170 läst ·
146 svar
61k läst
146 svar
Gräva ner studsmatta steg för steg
Jag är också magnifikt trött på studsmattor på gräsmattan. Hade den först på gräsmattan med en träsarg längst ner för robotklipparen och flyttat runt den hela tiden. Sen blåste den in till grannen under en storm. Ny införskaffades och ett litet altandäck snickrades där jag bultade fast den. Funkade bra men det var fult. Nu bygger vi om trädgården och då passade jag på att i ett hörn där vi ändå har en grävd brunn sänka ner ytan ca en halmeter under gräsmattan med kantstöd runt om. Ytan hårdgjord med 0-18. Tänkte ställa studsmattan där. Liknande lösning men ingen tätslutande kant runtom mot gräset.
Man ska alltid ha nät sen så ska man aldrig hoppa mer än en åt gången.
Två vanliga orsaker är att folk ramlar av mattan samt ännu vanligare är att man hoppar samtidigt som någon annan och krockar.
Tyvärr bryr sig många inte om säkerheten i dessa fall.
Två vanliga orsaker är att folk ramlar av mattan samt ännu vanligare är att man hoppar samtidigt som någon annan och krockar.
Tyvärr bryr sig många inte om säkerheten i dessa fall.
Administrator
· Skåne
· 8 663 inlägg
Tycker också det är klokt att ha nät på en studsmatta på benställning. Särskilt när barnen är små.
Angående att hoppa flera, så har jag märkt att de bara gör det ett litet tag. Det är roligare att hoppa själv (om man hoppar "på riktigt").
Sedan har det mycket med ålder och hur man är som individ att göra. Sonen gör trick med sparkcykel på skateboardrampen och vill börja på parkour. Han har tränat friidrott och gymnastik. En enda gång har han skadat sig ordentligt. Det var inte på studsmattan, inte när han var på skateboardrampen, inte när han hoppade höjdhopp. Det var när han spelade golf (slag av en klubba i huvudet).
Jag tycker att studsmattor är toppen, det har länge varit bästa sättet att få mina barn att slita sig från datorspelen. Det är farligt att bara sitta inne också.
Angående att hoppa flera, så har jag märkt att de bara gör det ett litet tag. Det är roligare att hoppa själv (om man hoppar "på riktigt").
Sedan har det mycket med ålder och hur man är som individ att göra. Sonen gör trick med sparkcykel på skateboardrampen och vill börja på parkour. Han har tränat friidrott och gymnastik. En enda gång har han skadat sig ordentligt. Det var inte på studsmattan, inte när han var på skateboardrampen, inte när han hoppade höjdhopp. Det var när han spelade golf (slag av en klubba i huvudet).
Jag tycker att studsmattor är toppen, det har länge varit bästa sättet att få mina barn att slita sig från datorspelen. Det är farligt att bara sitta inne också.
Inte så många kommentarer om offerten från firman! Den var ju helt horribel! hur kan man ens komma på att ge en sån offert? Är det inte bättre att säga att man inte vill ha jobbet, eller har det helt enkelt blivit något missförstånd?
Administrator
· Skåne
· 6 806 inlägg
Nej, det var inget missförstånd. Jag har för mig att offerten såg ut så här:
2 gubbar x 3 dagar x 8 timmar x 600 kr inkl moms = 28 800 kr.
Till det priset skulle det tillkomma kostnad för bobcat plus kostnad för container och kostnad för tömning/deponi. Allt som allt 40 000 kr. Det är svårt att hitta billiga hantverkare nuförtiden.
2 gubbar x 3 dagar x 8 timmar x 600 kr inkl moms = 28 800 kr.
Till det priset skulle det tillkomma kostnad för bobcat plus kostnad för container och kostnad för tömning/deponi. Allt som allt 40 000 kr. Det är svårt att hitta billiga hantverkare nuförtiden.
Administrator
· Skåne
· 6 806 inlägg
Någon sådan service finns tyvärr inte inne i stan. Och hade det funnits hade priset varit något annat. Här får vi numera betala 375 kr per dag i sevicebillavgift. 
Ibland önskade jag att jag hade bott på landet.
Men just i detta soecifika fall hade en grävare inte funkat eftersom man inte kommer in med en sådan mellan träd och buskar. Det enda som hade funkat hade varit en liten bobcat.
Men just i detta soecifika fall hade en grävare inte funkat eftersom man inte kommer in med en sådan mellan träd och buskar. Det enda som hade funkat hade varit en liten bobcat.
Då hade ni kanske behövt lägga på ännu mer för att fixa gräsmattan efter bobcat kört sönder den.Per Eskilsson skrev:Någon sådan service finns tyvärr inte inne i stan. Och hade det funnits hade priset varit något annat. Här får vi numera betala 375 kr per dag i sevicebillavgift.
Tråkigt att det alltid är paragrafryttarna på detta forum som är först på tangenterna. Det är väl skitsamma om ni har skyddsnät eller inte. Palla sitta och läsa om EU:s eventuella regler och lagar. Snyggt jobbat med studsmattan, det var väl det artikeln handlade om? Sen håller jag med, här på landet hade grävjobbet inte kostat en tiondel 
Har också en nedgrävd studsmatta, "inground". Fungerar väldigt bra och inga skador under de 6 år vi haft den trots att vi inte haft nät. Den syns inte så mycket och är enkel att ta sig upp på. Används dagligen. Jag har väldränerad jord och har aldrig sett behov av specifik dränering. Det tog mig 1.5 dagar att gräva ensam och jag rekommenderar definitivt det här upplägget.
Frågan om säkerhetnät som får eller skall eller ..., är
inte så svår att hitta svar på.
Grundprincipen nuförtiden är ju att tillverkaren skall garantera säkerheten.
Och då blir det:
http://www.konsumentverket.se/for-f...port-fritid-och-skyddsutrustning/studsmattor/
inte så svår att hitta svar på.
Grundprincipen nuförtiden är ju att tillverkaren skall garantera säkerheten.
Och då blir det:
http://www.konsumentverket.se/for-f...port-fritid-och-skyddsutrustning/studsmattor/
Administrator
· Skåne
· 8 663 inlägg
Jag förutsätter att de menar studsmattor på benställning, inte nedgrävda.
Administrator
· Skåne
· 6 806 inlägg
Har man en nergrävd studsmatta så behöver man inte ha skyddsnät. Åtminstone inte enligt SIS.
"Leksaker - Säkerhetsregler - Del 14: Trampoliner (studsmattor) för privat bruk
This European Standard specifies requirements and test methods for trampolines for domestic use, their access devices and their enclosures, intended for outdoor and/or indoor use above ground level by one person at a time.
The scope of this European Standard excludes:
— trampolines used as gymnastic equipment, covered by EN 13219;
— floating inflatable trampolines, covered by the EN 15649 series;
— trampolines used in public playgrounds;
— inclined mat trampolines;
— inflatable trampolines;
— fitness trampolines, including trampolines for medical use;
— trampolines with additional features, e.g. tents, basket ball hoop;
— trampolines for domestic use buried at ground level."
http://www.sis.se/hem-och-hushåll-u...erhållningsapparatur/leksaker/ss-en-71-142015
This European Standard specifies requirements and test methods for trampolines for domestic use, their access devices and their enclosures, intended for outdoor and/or indoor use above ground level by one person at a time.
http://www.sis.se/hem-och-hushåll-u...erhållningsapparatur/leksaker/ss-en-71-142015
Det verkar ju så.... Men det verkar ju inte gälla nergrävda studsmattor för internationellt användande. Ni får helt enkelt sätta upp en passkontroll eller nåt liknande vid tomtgräns.Per Eskilsson skrev:Har man en nergrävd studsmatta så behöver man inte ha skyddsnät. Åtminstone inte enligt SIS.
[länk]