I mitt aktuella fall så ser jag inga problem med det, vi diskuterade faktiskt just det här fallet/dilemmat här på forumet för något halvår-år sedan, slutsatsen då var att det inte var optimalt, men ett helt ok sätt att (genom att tillämpa sunt förnuft) ansluta belysning i ett uthus.

Om vi leker med tanken att något otroligt skulle inträffa och belysningen faktiskt skulle börja dra 16A så kommer inte en utanpåliggande 1.5mm klamrad kabel orsaka fler bränder än alla spisar/hällar som (helt enligt regelboken) är anslutna med 1.5mm kabel.

Edit: här är tråden jag hänvisar till ovan: https://www.byggahus.se/forum/el/242592-ta-strom-till-belysning.html

Redigerat:
Jag förstår inte hur du kan tolka den tråden som att det skulle vara OK att sätta ett uttag, säkrat med 16A kopplat med 1,5 kvmm tråd?

Det är inte OK.

Anslutningskabeln som går synlig i luft till en spis, den är OK att ha lite lägre area på. Men det är skillnad på den fast installerade installationskabeln till uttaget.

Det finns situationer där det tydligen är OK med 16A på 1,5 kvmm kabel, men då måste man räkna detaljerat på just det fallet.

hempularen skrev:
Jag förstår inte hur du kan tolka den tråden som att det skulle vara OK att sätta ett uttag, säkrat med 16A kopplat med 1,5 kvmm tråd?

Det är inte OK.
Både i nuvarande och i den länkade tråden så är det fast installerad belysning som jag avser. Enfasuttaget som jag skrev om är ett kombiuttag på trefasuttaget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inga fel i det du gjort Gabbe. Jag tror övriga talare fastnat för mycket i tumregler.

Utanpåliggande kabel med arean 1.5 mm² får normalt avsäkras med 16 A, både som överlast- och kortslutningsskydd. Belastningsförmågan ligger väldigt nära vad en 16 A diazed medger, men precis inom gränsen och det kan svårligen vara ett problem med kylningen i ett uthus.

Dessutom antyds att denna kabeln endast matar fast ansluten belysning, inga uttag? I så fall kan vi glömma frågeställningarna om belastningsförmågan och enbart prata kortslutningsskydd.

Kortslutningsskyddet vet vi dock ingenting om. Är det långa ledningar så kan frånkopplingstiderna vid kortslutning sticka iväg, så där kan arean ha betydelse. Men du har kanske en JFB?

Till sist ska vi nog inte snegla alltför mycket på den länkade tråden. TS var svårt att få med på banan där. Trefasuttag och belysning borde ha varsin gruppledning tycker jag. Det är väl inte fel att dosa av på detta sätt, speciellt om det finns JFB och trepolig säkring, men man gör inte så om det inte finns speciella skäl till det. Vi dosar ju normalt inte av spisledningen t.ex till belysning över diskbänken etc.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Både i nuvarande och i den länkade tråden så är det fast installerad belysning som jag avser. Enfasuttaget som jag skrev om är ett kombiuttag på trefasuttaget.
Aha, det uppfattade jag inte. Jag läste dte som att belysningen anslöts till uttag.

prototypen skrev:
Sveriges hemska trefassystem?

Jag tycker det är hemskt bra.

Protte
Ja, men det är vi det. Utomlands så "vet" man att trefas är livsfarligt, och absolut inget man kan ha i vanliga hem. Jag har britiska vänner vars släkt och bekanta blivit chockade när de sett en vanlig svensk central; "Men, men, det här får man ju bara ha i industrin!".

Och eftersom vi har en EU-marknad som är gemensam så tillverkar man i stort sett all utrustning att också passa enfasmatningar, ergo inga spisar med 400V elementspänning längre. Och poolvärmare med enfas nörton amperes matning.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.