15 689 läst ·
21 svar
16k läst
21 svar
Gräva ner kabel eller dra den i rör?
Sida 1 av 2
Jag tänkte gräva ner en 16A enfaskabel till vårt orangeri för uttag till infravärme och eventuellt en poolvärmare... Det är någonstans 8-10 m mellan huset och orangeriet.
* Borde man kosta på sig att dra rör istället för att helt sonika gräva ner en N1XV? Det är ju lite mindre grävjobb för en kabel, men det är ju mycket mer flexibelt med ett rör om man vill dra fram någon annan kabel istället...
* I samma resonemang - borde man dra något grövre eller flertåtigare än 3 x 2,5? Det är infravärme och någon belysning som kommer på fråga, inte trefas eller så...
* Vilka rör ska man ha om man väljer rör?
* Räcker 50 cm och gul varningsremsa? Det ska grävas under uppfarten som är grusad och där det ibland står en bil parkerad.
Edit: Jag vet vad man får och inte får göra.
* Borde man kosta på sig att dra rör istället för att helt sonika gräva ner en N1XV? Det är ju lite mindre grävjobb för en kabel, men det är ju mycket mer flexibelt med ett rör om man vill dra fram någon annan kabel istället...
* I samma resonemang - borde man dra något grövre eller flertåtigare än 3 x 2,5? Det är infravärme och någon belysning som kommer på fråga, inte trefas eller så...
* Vilka rör ska man ha om man väljer rör?
* Räcker 50 cm och gul varningsremsa? Det ska grävas under uppfarten som är grusad och där det ibland står en bil parkerad.
Edit: Jag vet vad man får och inte får göra.
Redigerat:
Jag skulle tveklöst grävt ner ett gulrör (50mm). En grusad uppfart vill du inte gräva upp mer än en gång om det går att undvika. Om du gräver ner rör finns ingen egentlig anledning att gräva ner något grövre men ev skulle man kunna tänka sig 5G2,5 för att kunna ha separata tändtrådar till infravärme och belysning om du vill kunna tända dem från huset. Annars finns ingen anledning att ta något större. Om behovet uppstår senare kan du ju alltid byta.
Ang 50 cm så påstod elektrikern som la kabel på landet till en friggebod att det inte spelade någon roll om det var på egen mark så länge röret inte låg direkt på markytan. Jag skulle i ditt fall ändå försöka lägga ner det på ca 50 cm eftersom det ska ligga under uppfarten som sannolikt ska anläggas till åtminstone det djupet.
Ang 50 cm så påstod elektrikern som la kabel på landet till en friggebod att det inte spelade någon roll om det var på egen mark så länge röret inte låg direkt på markytan. Jag skulle i ditt fall ändå försöka lägga ner det på ca 50 cm eftersom det ska ligga under uppfarten som sannolikt ska anläggas till åtminstone det djupet.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jag skulle absolut lägga i rör, framförallt om du inte lägger en full 3 faskabel. Lägger man ex. en 5 ledare med 6kvmm till en undercentral. Då kan man ju vara rätt säker på att den aldrig behöver uppgraderas, att den skall bli skadad är långsökt. Så då kanske man kan skippa röret.
Men om du just nu tror att det räcker med enfas 16A, så är risken stor att du senare inser att du vill ha mer.
Du skriver infravärme och poolvärmare, du kommer inte att kunna ha båda igång samtidigt på en fas. Det är också lite i gråzonen att ha belysning på en 16A grupp blandat med storförbrukare som poolvärmare.
Jag har noll koll på poolvärmare, men blir lite förvånad att man kan ha en sådan på enfas. Räcker den effekten till någon uppvärmning överhuvudtaget för en pool?
Nedgrävningsdjupet finns inte reglerat. Utan där gäller sunt förnuft. Dvs. på platser där man kan förmoda grävning, i rabatter osv. så bör den ligga med god marginal till ett spaddjup. På andra platser kan den ligga ytligare än så.
Men om du just nu tror att det räcker med enfas 16A, så är risken stor att du senare inser att du vill ha mer.
Du skriver infravärme och poolvärmare, du kommer inte att kunna ha båda igång samtidigt på en fas. Det är också lite i gråzonen att ha belysning på en 16A grupp blandat med storförbrukare som poolvärmare.
Jag har noll koll på poolvärmare, men blir lite förvånad att man kan ha en sådan på enfas. Räcker den effekten till någon uppvärmning överhuvudtaget för en pool?
Nedgrävningsdjupet finns inte reglerat. Utan där gäller sunt förnuft. Dvs. på platser där man kan förmoda grävning, i rabatter osv. så bör den ligga med god marginal till ett spaddjup. På andra platser kan den ligga ytligare än så.
Poolvärmaren är modell enklare till en rörpool (typ: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Poolvarmare-2000034582/), och tanken var att inte köra den samtidigt som infravärmen (som är 2 x 1000W).
Dubbla tändtrådar för styrning inifrån skulle kunna vara intressant...
Det här med att ha belysning och mer effektslukande grejer på samma 16A-grupp visste jag däremot inte att det kan vara problem med... Vad är riskerna? Gäller det trots att poolvärmaren inte drar mer än 3000W, räknas den ändå som storförbrukare?
Det här verkar sluta med att jag får ringa elektrikern som vanligt
Dubbla tändtrådar för styrning inifrån skulle kunna vara intressant...
Det här med att ha belysning och mer effektslukande grejer på samma 16A-grupp visste jag däremot inte att det kan vara problem med... Vad är riskerna? Gäller det trots att poolvärmaren inte drar mer än 3000W, räknas den ändå som storförbrukare?
Det här verkar sluta med att jag får ringa elektrikern som vanligt
Man brukar försöka lägga stora förbrukare på egna säkringar. Om det finns någon praktisk anledning vet jag inte. Jag har sett flera grannar som har infravärme och vägguttag/belysning på samma gruppledning. Dåligt, men uppenbarligen inte olagligt (dessa människor hempular inte, så jag utgår ifrån att det är gjort av behörig).
Ja, elektriken får du ringa i alla fall, om du ska vara laglig. Jag skulle åtminstone komma överrens om att få förlägga röret (för du ska väl lägga ett rör nu
) själv. Om det funkar tidsmässigt skulle jag inte fylla igen kabeldiket utan låta elektrikern komma och dra i lämplig kabel medan diket är öppet, om det mot förmodan skulle bli något stopp i röret.
Gula kabelrör är så billiga på t.ex. Hornbach att du kommer sparka dig själv evigt om du inte lägger ner ett.
Ja, elektriken får du ringa i alla fall, om du ska vara laglig. Jag skulle åtminstone komma överrens om att få förlägga röret (för du ska väl lägga ett rör nu
Gula kabelrör är så billiga på t.ex. Hornbach att du kommer sparka dig själv evigt om du inte lägger ner ett.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
I gamla föreskriver fanns ett råd om att inte blanda belysning och tunga förbrukare på samma gruppledning. Skälet var troligen att undvika variationer av ljusstyrkan. På den tiden fanns bara glödljus i bostäder. Idag används lågenergi och LED vilka är ganska okänsliga för spänningsvariationer.
Men det är fortfarande onödigt att belasta en fas med 3 kW, det ger onödiga strömmar i neutral och PEN-ledaren. När drog ni åt "nollskruven" i centralen senast
Men dagens elmateriel är ju inte längre anpassad för Sveriges "hemska" trefassystem så det är inte så mycket att välja på.
Men det är fortfarande onödigt att belasta en fas med 3 kW, det ger onödiga strömmar i neutral och PEN-ledaren. När drog ni åt "nollskruven" i centralen senast
Kanske ska fundera på att sätta ett uttag på huset från separat grupp till poolvärmaren då, och "bara" köra infravärme och belysning på gruppledaren som grävs ner... Då blir det skarvsladd tvärs över uppfarten, men vi kör nästan aldrig upp bilen så långt (bara när någon kommer på besök).Bo.Siltberg skrev:I gamla föreskriver fanns ett råd om att inte blanda belysning och tunga förbrukare på samma gruppledning. Skälet var troligen att undvika variationer av ljusstyrkan. På den tiden fanns bara glödljus i bostäder. Idag används lågenergi och LED vilka är ganska okänsliga för spänningsvariationer.
Men det är fortfarande onödigt att belasta en fas med 3 kW, det ger onödiga strömmar i neutral och PEN-ledaren. När drog ni åt "nollskruven" i centralen senastMen dagens elmateriel är ju inte längre anpassad för Sveriges "hemska" trefassystem så det är inte så mycket att välja på.
Lite OT: vad är det för hemskt med Sveriges trefassystem?
Är det sånt här rör man ska ha? http://www.beijerbygg.se/store/priv...kabelrör-peh-50-42mm-gul-korrugerat-005106199
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Sveriges hemska trefassystem?
Jag tycker det är hemskt bra.
Protte
Jag tycker det är hemskt bra.
Protte
Precis ett sånt rör. Har för mig att de är billigare på Hornbach men jag kan minnas fel. Tyvärr visar de inte priserna online så man får ta sig till butiken för att få veta.
Drar du fram en liten undercentral har du mest flexibilitet för framtiden. Det är inte så otroligt mycket dyrare heller men du måste ha plats för kapslingen någonstans. N1XV 5G6 kostar 67 kr/m på elbutik.se. Samma kabel men 3G2,5 kostar 18,50. Visst, det är dyrare men inte många hundralappar för de metrar du ska dra. En liten IP65-kapsling på det och lite kopplingsprylar så har du din undercentral för några tusenlappar. Kom ihåg att du måste komma överrens med elektrikern om att du köper materielen. Det kan vara lite besvärligt och elektrikern vill säkert ta mer betalt per timme för att låta dig göra det.
För övrigt håller jag med Protte om att trefassystemet vi har är utmärkt och skulle absolut inte vilja fördumma det till något kontinentalt enfas-med-spik-till-huvudsäkring.
Edit: Men vill du göra som du tänkte från början så rekommenderar jag fortfarande rör, med kabel av lämpligt ledarantal för din applikation.
Drar du fram en liten undercentral har du mest flexibilitet för framtiden. Det är inte så otroligt mycket dyrare heller men du måste ha plats för kapslingen någonstans. N1XV 5G6 kostar 67 kr/m på elbutik.se. Samma kabel men 3G2,5 kostar 18,50. Visst, det är dyrare men inte många hundralappar för de metrar du ska dra. En liten IP65-kapsling på det och lite kopplingsprylar så har du din undercentral för några tusenlappar. Kom ihåg att du måste komma överrens med elektrikern om att du köper materielen. Det kan vara lite besvärligt och elektrikern vill säkert ta mer betalt per timme för att låta dig göra det.
För övrigt håller jag med Protte om att trefassystemet vi har är utmärkt och skulle absolut inte vilja fördumma det till något kontinentalt enfas-med-spik-till-huvudsäkring.
Edit: Men vill du göra som du tänkte från början så rekommenderar jag fortfarande rör, med kabel av lämpligt ledarantal för din applikation.
Jag valde att lägga kabeln i 50mm rör/slang när jag för två veckor sedan drog ut 16A trefas från garaget till ett uthus. Inte för att jag tror jag vill byta kabeln i framtiden utan slang mest som ett extra skydd.
Kabeln blev EKKJ 4x2.5 +2.5mm, inte för att den är smidigast utan för att jag hade en liggande.
Jag velade ett tag om jag skulle kosta på en undercentral i uthuset men det slutade med att jag bara dosade av matningen till belysning, ett enfasuttag och ett trefasuttag. Inte helt optimalt men då allt skyddas av JFB och trepolig säkring i garagecentralen så sover jag ändå gott om natten.
Installationen i själva uthuset blev prydligt klamrad EKLK, 5G2.5 till trefasuttaget och 3G1.5 till det övriga.
Kabeln blev EKKJ 4x2.5 +2.5mm, inte för att den är smidigast utan för att jag hade en liggande.
Jag velade ett tag om jag skulle kosta på en undercentral i uthuset men det slutade med att jag bara dosade av matningen till belysning, ett enfasuttag och ett trefasuttag. Inte helt optimalt men då allt skyddas av JFB och trepolig säkring i garagecentralen så sover jag ändå gott om natten.
Installationen i själva uthuset blev prydligt klamrad EKLK, 5G2.5 till trefasuttaget och 3G1.5 till det övriga.
Så du menar på allvar att man kan gå ner i arean, om man tror att belastningen blir lägre, utan att avsäkra den tunnare ledningen?? I så fall är du ordentligt ute på hal is, för det är helt felaktigt. Du ska ha 2,5 mm2 till hela installationen om du inte avsäkrar.