anma00 skrev:
Ok, då vet jag vad vissa av er tycker. Att jag helt enkelt ska stå för kostnaden själv utan att ifrågasätta något. Vi får se om det blir fallet, orkar i.a.f inte diskutera den saken vidare här. För det var inte det jag undrade över. Det var huruvida de kan tvinga mig att stå för en del av kostnaden eller inte. Inget annat.
Men en annan rent teknisk fråga är, om det blir en klammad kabel på fasaden och jag ska tilläggsisolera den väggen. Får jag då bygga in kabeln i väggen?
Det är väl inte så konstigt, det är ju din kabel, varför ska någon annan betala den?
Du får ju ett kalaserbjudande där de står för nästan hela rubbet med din kabel.

Känns ju dumsnålt att inte ta erbjudandet, vad är anledningen till att du vill ha det gratis, snålhet eller har du helt enkelt inte råd?

De kan säkert inte tvinga dig att betala, men du kommer ju då inte heller få din kabel nedgrävd.

Klart att du får bygga in den kabeln, det är ju inte direkt ovanligt att matarkabeln går inne i väggen, är inte många som har elcentralen på golvet.
Kan ju dock vara bra att skydda kabeln så man inte slår en spik i den eller något.

Vad du inte tycks förstå är att det inte är ett erbjudande som jag kan tacka nej till. Kabeln kommer att grävas ner med eller utan mitt samtycke. Och en inkommande kabel har jag som sagt som jag är fullständigt nöjd med. Det är bara det att de inte vill använda den befintliga kabeln. Och varför jag är nöjd med den tänker jag inte fortsätta att förklara för dig. Det som jag skrivit hittills om den saken får räcka.
"Den som inte vill förstå kommer aldrig att förstå"
Elbolaget vill ha det på ett sätt och vill att jag ska vara med att betala för få det så. Jag vill ha det på ett annat sätt, och vill därför inte vara med att betala för att elbolaget ska få det som de vill.

Sen får du tro snål eller dum eller fattig eller vad du vill. För du verkar inte vilja tro på det jag skriver. Vad jag nu skulle ha för vinning på att ljuga här i forumet?!?

Åter till faktafrågan. Behöver man inte lägga kabeln i något stålrör eller liknande om den går i väggen. Så den är skyddad mot spik och annat?

anma00 skrev:
Åter till faktafrågan. Behöver man inte lägga kabeln i något stålrör eller liknande om den går i väggen. Så den är skyddad mot spik och annat?
Kabeln täcks av en halvrund skyddsplåt där den går upp längs fasaden.
kabelskydd.jpg

Men det är ju risk att du får betala den, kan säkert gå på flera tior.

Ser du verkligen inga fördelar med att få kablarna nedgrävda?
Du klagar på att ingen förstår dig. Men för mig verkar det mer som du inte vill ta till dig det vi skriver här.

Glöm nu inte att ringa och prata med ortens elektriker i morgon!
Så du får det här bekymret ur världen.

Nja, det är snarare en som inte tycks förstå. Försök förstå att fördelarna för min del överväger att ha den sista biten tråd kvar! Om du hemskt gärna vill veta varför kan jag rada upp ett par saker. Jag får tillgång att få bort en del träd som jag hemskt gärna vill bli av med. Jag kommer inte ha någon kabel nedgrävd där jag i framtiden kommer vilja gräva ut för växthus. Jag kommer inte ha ett fult fasadskåp på mitt hus från 1904. Den enda nackdelen som jag ser det är om det faller träd över ledningen, men den risken hade jag tänkt eliminera genom att ta bort dom träden. Och sen har jag elförsörjning tryggad de närmsta 50 åren och sen lär inte jag finnas mer.
Så jag förstår inte logiken med att vara behjälplig med att betala för att få det som jag INTE vill ha det. När enda risken med att inte gå med på att betala, blir att man kanske får det exakt som man VILL ha det eller få det gratis som dom vill ha det.
Är jag tydlig nog nu? Annars tror jag nog att du inte vill förstå ändå.
Men tack för info om stålskenorna!
Och jo, jag är beredd att betala mycket för att få det som jag VILL ha det.
Det ända jag ville veta var om de kunde tvinga mig att betala för något jag INTE ville ha.

Det är inga problem, du får säkert ha kvar luftledningen från huset till en stolpe vid tomtgräns där dom sätter ditt mätarskåp. Stolpen och luftledningen är ditt ansvar så framtida säkerhet (stolpbesiktning) och ledningsunderhåll är ditt problem. Att dom får gräva lite längre bryr dom knappast sig om för det är i deras ögon småpengar det handlar om.
Så tag kontakt med nätägaren och tala om att du accepterar en stolpe och mätarskåp vid tomtgräns. Jag tror knappast att dom ids bråka med dig om en i deras ögon struntsak. Det dom vill göra är att vädersäkra elmatningen och det har dom gjort i och med kabelmatningen till skåpet.
Troligen har nätägaren hyrt in någon utomstående för själva arbetet och dom ska du inte "förhandla" med för dom har troligen inget mandat att förhandla.
För övrigt tycker jag att du ska ta chansen att "uppgradera" din anläggning.

Tänk på att allt efter elmätaren är ditt ansvar att underhålla och reparera med hjälp av en elektriker. Det kan vara stormskador, överslag efter åsknedslag m.m. Att äga ledningar på annans mark kan bara bli "juridiska" problem med ev arrende och risk för att behöva söka ledningsrätt om det strular. Det blir betydligt dyrare än några timmars eljobb.

Har själv jobbat med sådana frågor inom telecom

Som andra redan skrivet. Låt elverket ansvara för kabeln ända fram till huset om dom erbjuder det. Då tvingas dom ta ansvaret för underhållet fram till mätarskåpet

Mikael_L
Jag vill också lite försiktigt påpeka att åskväder sätter ansluten elektronik i ett mycket farligare läge om du behåller luftledning till huset.
En sak som du bör lägga in i vågskålen om du väger olika alternativ mot varandra.

Skulle du ge med dig och låta markkabel få gå till huset så kan du försöka få till att du själv endast står för själva grävjobbet samt mätarskåpet. Att elbolagets gubbar får stå för kabelförläggningen som sådan samt inkopplingen.
Då slipper du anlita egen elektriker. Det räcker med en grävare.
(Som säkert kan anlitas tillsammans med fler husägare där, så ni kan dela på etableringskostnaden.)

På din egentliga fråga har jag dock inget svar. Jag vet inte om du kan bli tvingad.
(Jag är inte elektriker, elmont däremot är en yrkesverksam elektriker vars åsikt jag skulle lita långt på i detta fall.)

Att de flyttar min elmätare till tomtgränsen med ny stolpe och nya luftledningar är inte troligt, Det hade gjort deras arbete 100 gånger dyrare än att helt enkelt låta sina elektriker koppla mellan mätare och central. Deras jobb är att hålla ner kostnaderna för sina kunder/aktieägare och att göra nåt så urbota dumt skulle lätt kunna få den som tog det beslutet sparkad. Det finns inget att vinna på de för elbolaget, Det ända tänkbara skulle vara att inte massa folk fick samma ide. Men det finns inget fog för den logiken heller eftersom det är extremt ovanligt att mätaren sitter utanför tomtgränsen.
Och risken som Tobbe pratar om är jag villig att ta. Stormskador utan träd, överslag efter åsknedslag är obefintliga på en sådan lite trådsnutt. Och alla papper på ledningsrätt ska givetvis vara klara innan de klipper i kabeln.

Men jag är väldigt tacksam för alla era argument. Då hinner jag fundera och förbereda mig på allt som kan tänkas komma när jag väl talar med elbolagets konsult.

Konstigt att du inte motsätter dig att dom monterar skåp på dit sekelskifteshus och "förstör" fasaden med en ful kabel bara det är gratis, jag tycks minnas att det var ett av dina argument? Det handlar alltså enbart om pengarna:thumbdown:

Nej min vän, Det är just det jag motsätter mig. Men om jag inte får gehör för det, vill jag i alla fall inte betala för det. Som jag sa. Den som inte vill förstå, kommer inte att förstå.

Gissningsvis så gräver de ner kabeln fram till nuvarande mätarskåp och så låter de resten vara luftledning på ditt ansvar.
Markägaren lär ju dock inte vara intresserad av att du tar ner några träd där, min granne i sommarstugan har gjort denna snållösning med, skulle nog bli mäkta förbannad om han fick för sig att såga ner min skog för att han inte vill betala 5000kr för att få kabeln nedgrävd.

Med din inställning så kommer du bara få problem med elbolagets konsult

Det är precis det jag är ute efter! Alltså att få kabeln till befintlig mätare. Och om jag har ledningsrätt, har jag rätt att röja för ledningen. I det här fallet är det statlig mark, och ingen privatägare som är rädd om sina träd.

Det är dom där problemen med bolagets konsult jag är intresserad av. utveckla gärna!

Jag kan inte se hur jag kan komma i kläm än så länge, men det är därför jag startat tråden. För att kanske bli överbevisad och tänka om!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.