22 393 läst ·
58 svar
22k läst
58 svar
Gräva ner inkommande el, vem står för kostnaden?
Jag förstår att vissa kanske tycker det är ett bra erbjudande. Men det är inte det mina frågor gäller. Min fråga är om de kan kräva att jag ska va med om att betala en förändring som jag inte bett om? I nuläget har jag en fin luftledning som jag inte har några problem med. De vill sätta ett fult skåp på min fasad och klamma en ful kabel på min fasad upp till taknnoken där centralen sitter.
Man ska inte tro att elbolagen lämnar fina erbjudanden för att vara snälla. Det blir den helt klart billigaste lösningen för bolaget att göra såhär. Kabeln ska ner i jorden vare sig jag vill det eller inte. Och att gräva till min befintliga mätare blir betydligt dyrare än att gräva till mitt hus. Även om de får stå för kostnaden att dra kabeln till centralen.
Sen om jag får rensa för tråden får jag in mer ljus till tomten och ved går ju alltid åt.
Men alla kommentarer tas tacksamt emot.
Man ska inte tro att elbolagen lämnar fina erbjudanden för att vara snälla. Det blir den helt klart billigaste lösningen för bolaget att göra såhär. Kabeln ska ner i jorden vare sig jag vill det eller inte. Och att gräva till min befintliga mätare blir betydligt dyrare än att gräva till mitt hus. Även om de får stå för kostnaden att dra kabeln till centralen.
Sen om jag får rensa för tråden får jag in mer ljus till tomten och ved går ju alltid åt.
Men alla kommentarer tas tacksamt emot.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att "vilja ha något och tro sig få det". Det ända jag vill ha är att ha kvar stömmen till huset. Men de ska gräva ner tråden i hela området, så det händer oavsätt vad jag vill.GK100 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är liksom GK100 lite undrande till din inställning.anma00 skrev:
Elbolagen lägger ner miljarder för att säkra elförsörjningen och bygga bort de känsliga luftledningarna genom skogsmarkerna.
Det skall vi väl tacksamt ta emot, så vi får säker elförsörjning även efter stormar som Gudrun och Per.
Om elbolaget lägger markkabel 100 meter och du får ordna de sista två metrarna på din fasad är det väl ett kanonläge för dig att få säker elförsörjning?
Att ringa och diskutera sådant här med energimarknadsinspektionen ger nog inget.
Ta du ett snack med en elektriker på orten i stället. Troligen kommer du undan med en tusenlapp minus ROT.
Ta inte illa upp TS det är inte något negativt i ditt fall jag försöker förmedla. Men att behålla din nuvarande konstruktion med mätarplats och av dig ägd och underhållen huvudledning på och över annans mark är nog inte möjligt. Vill du så gärna ha kvar din anslutning via luftledning kan du kanske diskutera en flytt av sista stolpe med mätaren till din gräns i möjlig riktning och så ansluter de där. Men det blir säkert inte kostnadsfritt, vill du komma från alla kostnader får du böja dig för de lösningar som de presenterar och de blir säkert inte optimala för någondera part.
Ja absolut. Jag böjer mig för vad som helst som blir kostnadsfritt. Det finns bara två möjliga alternativ som jag ser det. Antingen gräver de till stolpen eller till mitt hus. Om de gräver till stolpen är allt frid och fröjd, för då behövs ingen installation. Men om de bestämmer att de ska ha skåpet på min fasad, kan de då tvinga mig att betala installationen?
Till saken hör att i stolpen sitter en jätte-fin anläggning och trådar kommer jag inte ifrån eftersom de inte ska ta bort telefonlinan. Så en eller två ledningar spelar ingen roll för mig.
Till saken hör att i stolpen sitter en jätte-fin anläggning och trådar kommer jag inte ifrån eftersom de inte ska ta bort telefonlinan. Så en eller två ledningar spelar ingen roll för mig.
Som bonnen skrev tidigare kan du vara passiv och de får ordna din anslutning på något alternativt sätt. De har nu gett ett förslag som ligger i linje med hur en normal nyanslutning skulle kunna gå till. Du får kanske lite mer aktivt göra klart vad du är ute efter och utan att gå i onödig klinch med dem. Diskutera med den konsult du nämnde tidigare, några ord i rätt tid och du kan med större sannolikhet nå dit du vill.
Vilket fantastiskt erbjudande, att för kanske en tusenlapp få nedgrävda ledningar
Att det för tillfället finns en teleluftledning är inget att oroa sig för, den kommer snart att kopplas bort.
till grundfrågan så tror jag nätbolaget kan kräva att elskåpen ska flyttas då dom måste säkra försörjningen fram till just detta skåp. Sedan är ju fastighetsägaren ansvarig för allt efter skåpet.
Att det för tillfället finns en teleluftledning är inget att oroa sig för, den kommer snart att kopplas bort.
till grundfrågan så tror jag nätbolaget kan kräva att elskåpen ska flyttas då dom måste säkra försörjningen fram till just detta skåp. Sedan är ju fastighetsägaren ansvarig för allt efter skåpet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra att du nämnde telefonledningen!anma00 skrev:
Den ska naturligtvis ned i backen också, när de ändå är där och gräver.
Den läggs bara ner ovan elkabeln utan något extra besvär.
Hundra meter teleledning kostar inte skjortan.
Det kostar att leva, försök att förlika dig med detanma00 skrev:
anma00 skrev:
Teleledningen tar de troligen bort inom snar framtid, i stugan kom den aldrig tillbaka efter gudrun.
Har du fått ett kostnadsförslag?
Vi gjorde liknande i stugan, helt kanon att få bort alla fula luftledningar, höjde säkerligen värdet på stugan mångadubbelt upp mot kostnaden för arbetet.
Men självklart kan de lämna din sista ledningsbit kvar på stolparna, dock så står du ju för kostnader om tex ett träd faller på ledningen.
Jag hade personligen kollat vad kostnaden blir, i många fall så är det ju rent av värdehöjande att bli av med skiten, samtidigt som man säkrar upp sin elförsörjning.
Teleledningen har du troligen inte kvar så länge till ändå.
Ok, då vet jag vad vissa av er tycker. Att jag helt enkelt ska stå för kostnaden själv utan att ifrågasätta något. Vi får se om det blir fallet, orkar i.a.f inte diskutera den saken vidare här. För det var inte det jag undrade över. Det var huruvida de kan tvinga mig att stå för en del av kostnaden eller inte. Inget annat.
Men en annan rent teknisk fråga är, om det blir en klammad kabel på fasaden och jag ska tilläggsisolera den väggen. Får jag då bygga in kabeln i väggen?
Men en annan rent teknisk fråga är, om det blir en klammad kabel på fasaden och jag ska tilläggsisolera den väggen. Får jag då bygga in kabeln i väggen?