Och när förekommer högspänning i nybyggen, om man bortser från stora industrier????

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ingenstans förhoppningsvis. Menar bara att det inte behöver bli bra bara för att nån med elbehörighet lägger röret på plats.
Har man bara lite sunt förnuft och koll på fasföljder osv kan vem som helst göra en sådan här installation lika bra som en behörig elektriker.

Tack för alla svar, vi inser att vi nog bör ta hit en elektriker och helt enkelt få en offert. Men för all del, fortsätt dela med er! Det finns mycket expertis gömt i er. :-)

• Gilla
Critical
  • Laddar…
Hej många svar här, men tror jag har blivit lite klokare iallafall, jag har tänkt precis som (nybörjarna)

Att dra in el till ett fristående garage på gården, och har fått tips på en kabel som heter just EKLK både 1.5 mm och 2.5 mm.

Men så minns jag inte riktigt vem det va som sa till mig att dra i en 2.5 så slipper du dra upp kabeln om du skulle ångra dig och vilja ha trefas.

Jag har grävt ner ett markrör på dryga 30 cm från huvudskåpet till garaget där det kommer att sitta en normcentral med jordfelsbrytare, så att inte hela huset släcks om det skulle bli något. och sen därifrån ska jag dra utanpåliggande kabel till diverse strömuttag lite varstans i garaget där det kan behövas.

Men sen såg jag att (spik99) skrev att man kan avända en annan typ av kabel än EKLK som heter N1XV.

Va inne på elbutik.se och kollade och det fanns några st att välja på men vilken ska jag ha?

Sen en fråga till vilken typ av kabel ska jag ha inne i garaget, dragningen kommer att vara synlig så vilken typ?

Mvh Uthil

Bra fråga. Det hela kan handla om avstånd, utlösninsvillkor och en hel del annat.

Men oftast så hade iaf jag valt en N1XV 5x2,5mm detta för att kunna nyttja 3fas och även ha en mindre undercentral i ett garage/förråd.

Men gäller de garage där man har lite uttag och tänker meka mm så är det uteslutande N1XV 5x6mm2 alt (ute på landet typ) 5x10mm2 som gäller för att inte förlora spänningsfall och då kanske ett garage inte är för en bilplats utan kanske på 200kvm istället. Stor skillnad.

Kontakta en elektriker. Material kan du köpa själv om du rådfrågar din elektriker om du får och om vad. Ibland blir de inte ens billigare.

• Gilla
Olssondavid
  • Laddar…
Titta gärna på Aceflex också. Något billigare än N1XV, åtminstone på Elektroskandia.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
spik99 skrev:
Och när förekommer högspänning i nybyggen, om man bortser från stora industrier????
I många städer sitter 10/0,4kV eller 20/0,4kV transformatorer i byggnaden för att inte uppta markyta utanför. exempel på fastigheter är bostadsbyggnader, affärslokaler, garage mm.
Så det är inte speciellt ovanligt.

Har dock inte stött på det i enfamiljshus:)

-=fullmoon=- skrev:
Bra fråga. Det hela kan handla om avstånd, utlösninsvillkor och en hel del annat.

Men oftast så hade iaf jag valt en N1XV 5x2,5mm detta för att kunna nyttja 3fas och även ha en mindre undercentral i ett garage/förråd.

Men gäller de garage där man har lite uttag och tänker meka mm så är det uteslutande N1XV 5x6mm2 alt (ute på landet typ) 5x10mm2 som gäller för att inte förlora spänningsfall och då kanske ett garage inte är för en bilplats utan kanske på 200kvm istället. Stor skillnad.

Kontakta en elektriker. Material kan du köpa själv om du rådfrågar din elektriker om du får och om vad. Ibland blir de inte ens billigare.
Vad menar du mer exakt på svenska med de jag har fyllt i?

Om det är avståndet på matarkabeln som du menar så kommer det bli ungerfär 25 meter av den in i en undercentral som kommer sitta i garaget, sen kommer det att dras ström från dessa till diverse uttag, och det blir att mecka med små motorer, såsom klippartraktor, snöskoter, och dylikt, ej bil.

Redigerat:
  • Gilla
Sammy
  • Laddar…
Ska du ha en undercentral i garaget så dra en 5 x 6mm2 kabel. Då blir du inte begränsad av kabeln om du vill ha ut hög effekt i garaget, utan då blir det huvudsäkringen i huset som sätter begränsningen.

Man kan t.ex tänka sig att man vill ha en 25A laddare för elbil där om 5-6 år.

Jag har dragit ut 5 x 2,5mm till en friggebod och säkrat av den med 10A för att klara utlösningsvillkoren men då hat jag ingen undercentral. Anledningen till att jag valde femledarkabel var att jag ville kunna styra belysning.

Jag har samma uppgift framför mig och tänker lite såhär. Jag skaffar ett rör av typen http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelskyddsror-O50-mm-2000036443/ och låter sedan elektrikern göra allt som har med själva elen att göra. Vi ska få ingrävt fiber nu i dagarna och jag tänkte vara lite smart och låta gräva ner detta rör när de ändå håller på och förstör min tomt. Mitt problem är följande. Jag ska ha en massa byggmaskiner på tomten nu i höst för att göra en tillbyggnad på huset. Denna trafik kommer att köra rakt över stället där mina rör + fiberkabel kommer ligga. Är detta ett problem? Vad kan jag göra? Gräva djupare än vanligt? Jag hade tänkt lägga dessa på 40 cm djup ca... vad tror ni?

Har svårt att tänka mig att byggmaskiner skulle påverka en kabel på 40 cm djup.

• Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
Pratade med byggaren och han var av samma åsikt.

Mikael_L
Risken är inte stor.

Men med mjuk mark och t.ex. en 25 tons betongbil så är det inte helt omöjligt, om än inte troligt. Jag tror dock inte marken rör sig så väldigt mycket på det djupet. Packa väl runt röret med snällt material, typ sand, rörgravsgrus eller annat som inte har stora stenar i sig osv, så blir det antagligen bra med 40cm djup.

• Gilla
krafsen
  • Laddar…
B
Jag står inför ett liknande uppdrag.
Dra från garaget till El-uttag lch "motorvärmarstolpe"
Finns trefas draget till garaget och flera lediga brytare så den delen är lugn.

Funderar dock på rör eller gräva ner kabel.
Rör känns bättre då man kan byta kabel osv.
Kanske lägga dubbla rör och förbereda för ytterligare framtida projekt osv.

Vad är för och nackdelar egentligen.

Nästan bara fördel med kabelrör, den enda nackdelen är att det kostar några fåtal kronor, men om röret räddar kabeln 1 gång från att skadas är kostnaden besparad tiofallt.

• Gilla
hansfors och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.