10 376 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
Gräva grop för häck?
Aha, hur är det om man behöver gräva in till en mur? Skopan verkar ju alltid sitta i mitten?mexitegel skrev:
Vi har grävt lite till idag, nu är vi uppe i 11 m. Anledningen till att vi inte hunnit alls lika långt idag är för att vi stött på lera och sten! Riktigt jobbigt att gräva i. Det är precis samma material där vi grävde först på andra sidan uppfarten så troligen gäller detta nu resten av de återstående 13-14 meter tyvärr.

http://i.imgur.com/EGR8JRK.jpg

http://i.imgur.com/VOtCyJB.jpg
Vi har bestämt oss för att hyra en lite grävskopa för 1600 kr om det nu inte finna något som talar emot det. Har kapat ner syrenen för att göra det lättare att komma åt.

http://i.imgur.com/Gxs0wul.jpg

http://i.imgur.com/8xCUZqn.jpg

http://i.imgur.com/EkK36dw.jpg

http://i.imgur.com/lKoLS3B.jpg
Vad tror ni, kommer man åt som man ska här?
Sen har vi den där asfalten och kantstenen jag pratade om :

http://i.imgur.com/pVgli0A.jpg
Behöver vi kanske köpa lite byggskivor att lägga under här?

http://i.imgur.com/EGR8JRK.jpg

http://i.imgur.com/VOtCyJB.jpg
Vi har bestämt oss för att hyra en lite grävskopa för 1600 kr om det nu inte finna något som talar emot det. Har kapat ner syrenen för att göra det lättare att komma åt.

http://i.imgur.com/Gxs0wul.jpg

http://i.imgur.com/8xCUZqn.jpg

http://i.imgur.com/EkK36dw.jpg

http://i.imgur.com/lKoLS3B.jpg
Vad tror ni, kommer man åt som man ska här?
Sen har vi den där asfalten och kantstenen jag pratade om :

http://i.imgur.com/pVgli0A.jpg
Behöver vi kanske köpa lite byggskivor att lägga under här?
Lägg ett par reglar både på asfalten och på gräsmattan så larverna inte går på kantstenen när du kör över så är det säkert lugnt. Så länge du kör någorlunda rakt behövs nog inga skivor men det är inte fel. OSB håller bra till en liten maskin.
Minigrävare brukar vara ganska "stirriga" i rörelserna, framförallt i svängrörelsen, så ta det lugnt när du snurrar runt så du inte slår i muren. Att gräva längs fundamentet till muren bör inte orsaka några skador.
Ha så skoj och lycka till!
Minigrävare brukar vara ganska "stirriga" i rörelserna, framförallt i svängrörelsen, så ta det lugnt när du snurrar runt så du inte slår i muren. Att gräva längs fundamentet till muren bör inte orsaka några skador.
Ha så skoj och lycka till!
Det här har ingenting alls med tråden att göra men jag blir sjukt avis på att ni har blommande syrener!!! Nån gång skall jag ta mig tusan flytta till Skåne jag med... *mutter*
Lite mer on topic då - har kört en del grävmaskin men aldrig på asfalt så just det kan jag inte yttra mig om. Men, precis som att du undviker skador på underlaget om du hjälper till att lyfta upp maskinen med skopan när du svänger så kan du göra det när du skall ta dig över den där lilla kanten.
Edit: ah, minigrävare var det ju. Har aldrig kört såna små manicker, man kanske inte ens kan lyfta upp sig själv med dem? Men då lär de ju inte väga så mycket att det blir värre skador heller.
Lite mer on topic då - har kört en del grävmaskin men aldrig på asfalt så just det kan jag inte yttra mig om. Men, precis som att du undviker skador på underlaget om du hjälper till att lyfta upp maskinen med skopan när du svänger så kan du göra det när du skall ta dig över den där lilla kanten.
Edit: ah, minigrävare var det ju. Har aldrig kört såna små manicker, man kanske inte ens kan lyfta upp sig själv med dem? Men då lär de ju inte väga så mycket att det blir värre skador heller.
Redigerat:
Är det så torrt som det ser ut så behöver du inga skivor och du kommer ju bara köra i ett spår egentligen utan att svänga alls.
Lägg som sagt ett par brädbitar på asfalten som kommer i nivå med kantstenen så är det inga problem att larva över dem.
Innan du börjar gräva så måste du vara helt säker på att det inte finns något du kan råka gräva sönder. Maskinen ära tarm och det är väldigt lätt att skada kablar och rör. Använder du ledningskollen så är du säker.
Lägg som sagt ett par brädbitar på asfalten som kommer i nivå med kantstenen så är det inga problem att larva över dem.
Innan du börjar gräva så måste du vara helt säker på att det inte finns något du kan råka gräva sönder. Maskinen ära tarm och det är väldigt lätt att skada kablar och rör. Använder du ledningskollen så är du säker.
Jag har en skiva som de brukar rulla pelletspallar på den borde jag kunna använda även här faktiskt.
Men vad ni säger är att jag bör köra detta med grävare, att försöka sig på att borra o liknande är inte lönt? Och att få en hyfsat small och fin grävning är egentligen inget problem?
Hur gräver man egentligen? Är det grävare och arm längs muren som gäller? Man gräver det inte från sidan antar jag?
Men vad ni säger är att jag bör köra detta med grävare, att försöka sig på att borra o liknande är inte lönt? Och att få en hyfsat small och fin grävning är egentligen inget problem?
Hur gräver man egentligen? Är det grävare och arm längs muren som gäller? Man gräver det inte från sidan antar jag?
Precis, du gräver längs med muren. Börja längst bort så inte får diket under maskinen.
Dra upp kanten på diket med snöre så det blir rakt och köp en sprayburk med markeringsfärg så får du en tydlig linje att gräva efter. Alternativt så skär du av grässvålen utmed sträckan med spade först, då får du en väldigt fin rabattkant
.
Gör en djupmarkering på skopan eller måtta ut var du har rätt djup så får du en jämn schaktbotten direkt.
Dra upp kanten på diket med snöre så det blir rakt och köp en sprayburk med markeringsfärg så får du en tydlig linje att gräva efter. Alternativt så skär du av grässvålen utmed sträckan med spade först, då får du en väldigt fin rabattkant
Gör en djupmarkering på skopan eller måtta ut var du har rätt djup så får du en jämn schaktbotten direkt.
Verkar som att de flesta i denna mindre storleken inte har bromsväng tyvärr. Kan det vara att de tittar på för små maskiner? 1 ton?
En av uthyrarna tyckte det lät onödigt att hyra en grävare för detta, de rekommenderade en jordfräs istället?
En av uthyrarna tyckte det lät onödigt att hyra en grävare för detta, de rekommenderade en jordfräs istället?
Tänk på höjden på häcken, max 80 cm i hörnet vid utfarten, brukar vara 2,5 meter bort (kolla din kommuns regler). Jag skulle låta häcken (och därmed muren) vika av 2,5 meter före hörnet för att slippa hålla den så låg. Sista biten fristående mur fram till brevlådan får du isåfall sätta dubbel så den blir lite bredare.
Har redan kollat med kommunen och efter som vi inte har en hörntomt så finns det inte några regler vi behöver följa. Det vi kan göra är såklart att ha lägre häck halva biten för att öppna upp lite och det är också vår tanke. Så lite innan garaget slutar så övergår häcken från typ 80 cm till 180 eller något i den stilen.