G Grod4n skrev:
[bild]
Mycket bra! Du får mer än gärna knäppa fler bilder för detta ser ju ut som rätt väg att gå för min del.

Ser ingen syllpapp mellan regel och Marksten.

raveper raveper skrev:
Ser ingen syllpapp mellan regel och Marksten.
Nu var detta ett exempel från Google.
Har själv lagt sylpapp men mer som en mjuk övergång mellan sten och trä. Det är ju tryckt virke och utan tak så lär det bli fuktigt ändå.

Börjar snabbt förstå att stenplattor och stolpar kanske är det enda alternativet. Det är helt omöjligt att gräva då det är stenar fullkomligen överallt i marken. Jag köpte faktiskt en 50cc jordborr men den bara fastnar gång på gång. Att försöka borra hålet med den motordrivna borren är precis lika jobbigt som att gräva med spade...

R roniish skrev:
Börjar snabbt förstå att stenplattor och stolpar kanske är det enda alternativet. Det är helt omöjligt att gräva då det är stenar fullkomligen överallt i marken. Jag köpte faktiskt en 50cc jordborr men den bara fastnar gång på gång. Att försöka borra hålet med den motordrivna borren är precis lika jobbigt som att gräva med spade...
Det är ju faktiskt inget dumt alternativ. Betydligt billigare dessutom(y)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg marksten , enklare , billigare och minsta underhållet
Utveckla gärna det om underhåll, dvs vad det är för underhåll på plintar kontra marksten du tänker på….

Trätrall vill ha underhåll, ibland reglarna också, dom blir trötta annars...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Är det mycket sten i marken går det väl att gräva till sten, och gjuta plint med det djup som blir. Justerbara beslag ställda på mellanhöjd så går det parera ifall någon plint skulle vilja tjälskjuta eller sätta sig.

Karrock Karrock skrev:
Är det mycket sten i marken går det väl att gräva till sten, och gjuta plint med det djup som blir. Justerbara beslag ställda på mellanhöjd så går det parera ifall någon plint skulle vilja tjälskjuta eller sätta sig.
Problemet är att på vart och vartannat ställe är det stora stenblock i marken. Att gräva i gruskrosset och sedan ner till hårt packad lera för att sedan stöta på ett stenblock och börja om och sedan göra detta 40 gånger om känns inte helt lockande.

Men hur fasen får man första delen av strukturen stabil när stolparna bara står på stenplattor ovanpå grusgross? Stolparna är ju som Bambi ovanpå plattorna innan man fått på reglar osv.

Rekommenderas bärlina i vägg eller plattor närmast husfasaden istället?

Sätt på reglarna innan du reser stolparna och/eller använd hållkärringar dvs skruva fast sneda stag på stolpen som går ner till marken.

Låter konstigt att man skall sätta på reglarna först. Och vad är en hålkärring?

Tomture61
R roniish skrev:
Problemet är att på vart och vartannat ställe är det stora stenblock i marken. Att gräva i gruskrosset och sedan ner till hårt packad lera för att sedan stöta på ett stenblock och börja om och sedan göra detta 40 gånger om känns inte helt lockande.

Men hur fasen får man första delen av strukturen stabil när stolparna bara står på stenplattor ovanpå grusgross? Stolparna är ju som Bambi ovanpå plattorna innan man fått på reglar osv.

Rekommenderas bärlina i vägg eller plattor närmast husfasaden istället?
Om du monterar en bärlina på huset / husgrunden så slipper du oroa dig att altanen ska flytta på sig .

• Gilla
roniish
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sätt på reglarna innan du reser stolparna och/eller använd hållkärringar dvs skruva fast sneda stag på stolpen som går ner till marken.
Utveckla gärna. Snabb googling ger varken nåt på hålkärring eller hållkärring. Och hur får jag på reglarna först utan stolpar?

R roniish skrev:
Utveckla gärna. Snabb googling ger varken nåt på hålkärring eller hållkärring. Och hur får jag på reglarna först utan stolpar?
Om du inte kan/klarar att regla upp för en altan tycker jag att du ska överväga grus och marksten på hela ytan, det kanske inte blir dyrare än vad entreprenören ville ha för att sätta plint.

• Gilla
Oxid och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte kan/klarar att regla upp för en altan tycker jag att du ska överväga grus och marksten på hela ytan, det kanske inte blir dyrare än vad entreprenören ville ha för att sätta plint.
Bra svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.