19 815 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Gräva en grop åt andra?
När alternativet man väger mot är 8g ryskt bly i 700m/s så kanske riskavvägningen blir annorlunda än en småbarnsfar som ska hobbygräva avlopp.L lbgu skrev:
https://www.byggnadsarbetaren.se/fo...kan-jag-har-aldrig-sett-varre-fusk-och-slarv/
"Vid en olycka i Älvsbyn 2012 rasade jordmassor över en arbetare i samband med schaktarbeten. Arbetaren stod böjd i ett cirka 2,5 meter djupt och 1 meter brett schakt. Stora delar av hans kropp hamnade under rasmassorna."
Låter som TS..
Varför inte bara relina den sista biten? Blir som nytt. Kostnad? Ca 10k.
Jag hyrde minigrävare för första gången för några veckor sedan och det tog 10 minuter att lära sig och två timmar att bli så pass bra att det flöt på. Jag schaktade iofa av en större yta men det är svårare än att gräva en grop så det lär du dig på nolltid.A aweste00 skrev:
A aweste00 skrev:Jag bytte avloppsstammar i källaren i vintras men när rörläggarna kom till sista biten av gjutjärnsrör som gick igenom grunden vågade dom inte dra ut den eftersom de var rädda att det kunde rasa in.
Vi kom överens om att ta det senare och att det är bäst att gräva upp på utsidan, jag tänkte göra eller ombesörja grävningen själv. Avloppet ligger på 2 meter, kanske någon decimeter mer, någon som har vana av avlopp och kan tipsa om hur stort hålet måste vara? 1 meter brett, 1,5 meter ut från grunden kanske?
Marken är sandbotten med lite matjord över så det är ju lätt att gräva, jag har hyfsad fysik men även om jag ser det lite som gratis träning funderar jag på vad det kostar att få det grävt med
Hur långt utanför ligger nya rör i marken ? Det borde man se genom gamla röret från insidan .A aweste00 skrev:Tror att det är samma här, att avloppet i mark gjordes om på den här sidan millennieskiftet.
Tänker också att det förmodligen håller så länge jag lever men vill helst att det blir rätt gjort nu.
Minns du ungefär hur stort hålet var? När du skriver att du hade hjälp, turades ni om att gräva eller var det bara hjälpen som grävde?
Det här låter lite som "åk över med lite fika till mekaniska så svarvar dom snabbt xxx"K kortis skrev:
Var bor ni?
Vem skulle ut med sin traktor "i några timmar" för någon tusenlapp för någon man inte känner väl?
Om du ändå hyr grävare, kolla att den når nog långt. Är det sandjord hamnar du en bit bort med grävaren pga rasvinkeln. Ska du ha ett par kvadrat på botten, två meter, ner bör nog grävaren ha en räckvidd från fästet på minst fyra meter, men gärna fem.
Jag skulle vilja säga att det funkade utmärkt i förrgår.O [old rusty] skrev:
En smörgåstårta för några veckor sedan.
Nu är det ju inte människobyn utan här hjälper vi varandra