Hej!

Vi ska gräva bort rabatt och buskar vid husgrunden men är osäkra på vad vi ska lägga där istället.

Vi funderar på att lägga en markduk och sedan makadam och i så fall med lutning från husgrunden. Det är en oisolerad betongplatta så vi försöker givetvis komma på lösningar som inte riskerar att leda till att det blir fukt vid grunden …

Några tankar om vad som skulle kunna vara bra att ersätta rabatterna med?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur är markförhållandena?

Kolla över/byt/anlägg dränering runt grunden, lite beroende på hur marken är.

[länk]

[länk]
Ursäkta, missade helt att jag fått ett svar!

Huset ligger på ett berg och det är ganska mycket lutning ner mot grannen. Jag är väldigt okunnig på området men jag antar att det är därför huset inte drabbats av fuktproblem som så många andra hus med oisolerad platta från 70-talet råkat ut för.

finns ingen dränering vad jag vet. jag ska ta bort rabatter på två ställen. På ena stället är det plattor intill husgrunden förutom typ två meter där det är rabatter. Jorden är dock extremt torr där eftersom solen ligger på där nästan hela dagen. Det finns två klätterväxter som jag kommer att flytta men annars växer inget där mer än lite ogräs precis vid plattorna som utgör gången.

på det andra stället är det en större rabatt med 6 buskar. Jag har glömt vad de heter men de är gröna året runt och blommor (vita blommor) max två veckor om året. Dessa vill jag gräva bort och sedan fylla på med lämpligt material.

syllarna är testade vid båda rabatterna och de är inte fuktiga. Eftersom jag är okunnig på området är jag dock orolig för att ställa till det när jag gräver och ändrar. Jag fick till mig att buskarna kan vara bra för att de binder fukten? Vilket jag tycker låter konstigt för då binder de ju fukten precis vid grunden.

min plan just nu (för rabatten med buskar) är (efter jag grävt bort buskarna) skapa lutning från huset, lägga en duk och sedan fylla på med makadam och eventuellt något finare som ”topplager”. Men hur djupt bör man gräva? Ska man ha grus?

Hade nästan velat anlita någon att titta på det men det hade ju varit skönt att kunna lösa så mycket som möjligt själv …

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.