Byggahus: Det har gjorts. Både med Telia och Bredbandsbolaget

mats_o skrev:
Byggahus: Det har gjorts. Både med Telia och Bredbandsbolaget
ByggaNytt ;)

Själv undrar jag när Telia kommer med stöd för fler boxar till fler tv-apparater.
Som det är nu får man bara 1 kort men de kan skicka ut fler boxar om man frågar snällt & rätt person.

Sitter man med en 100 Mbps fiber lär det ju inte vara något problem med flera samtidiga strömmar (~5 mbps/kanal) men på en sunkig ADSL (1900-talsteknik) blir det problem... Visst, modernare kodningsteknik (MPEG 4) kan ju komprimera en del men nu kommer ju snart krav på HDTV så.....

En par kontrollfrågor innan jag beställer:

1. Är det HELT "gratis" (förutom allt det jag idag betalar till Telia...)? Har idag Telia bredband (ADSL 2 Mbit) är förvalskund med teleabb hos telia (kanske inte går att ha någon annan ännu...). Läser detta i vilkor "Avgift för Telia Bas teleabonnemang 125 kr/mån tillkommer". Är detta den avgift jag betalar idag för mitt teleabb eller någon helt annan avgift!?

2. Är det en vanlig nätverkskabel mellan modem och "TV-box" och därefter Scart eller motsvarande mellan box och TV? Hade tänkt att borra hål i en vägg och dra igenom kabeln från modemet till TV:n (många kanaler till sovrumsTV:n utan extra pengar till Boxer, mums), inte kul om det går ett scart elände genom väggen.

3. Hur funkar det med surf och TV samtidigt med snik ADSL som en annan har?

Det känns lite fishy med alla gratis prylar och inga egentliga förpliktelser. Man får ju t.o.m ett nytt modem, det gamla är ju lite till åren och man vet inte hur länge det håller. Om det nu är så bra som det verkar finns det inget att förlora om man nu inte glömmer att säga upp abb. vid den här tiden nästa år...

/Nuno

1. De 125 kronorna är den fasta avgiften för ditt teleabb ja.
2. Helt rätt
3. Bra eftersom tv:n går utanför surf delen, dock får du inte bo mer än 2000 eller om det var 2500 meter från telestationen för att kunna få telias "kabeltv"

Nån som har fått igång sin TV än?

Beställde vid kampanjstart och ett nytt (gratis) modem kom för några dagar sedan och nuvarande bredband blev också instabilt för c:a 1 v. sedan, beror antagligen på överkoppling till ny DSLAM (ADSL 2+/HSI). Har fått ett brev med programkort också MEN nu sitter man som barnen på julafton och väntar på boxen.....

Nuno skrev:

1. Är det HELT "gratis" (förutom allt det jag idag betalar till Telia...)?

/Nuno
Vad jag kan se så får man betala kortavgift för andra halvåret.

janbo skrev:
Vad jag kan se så får man betala kortavgift för andra halvåret.
Det står fel i bekräftelsen och informationen gällande programkortet. Det är fri kortavgift första året.

# bror

Erb_multi_kampanj_070131.png

Jag som fortfarande inte lyckats identifiera mitt första jack, kan det bli problem nu då kanske? Jag kör idag ADSL utan problem, kan dock inte använda nyare telefoner i vissa jack utan att höra modemljud (skrev om detta i en tidigare tråd).
Är kravet ännu större på att hitta första jcket för "Bredbands tv", kommer det inte funger alls annars?

Jag slet mitt hår förra gången och du var en av dem som försökte hjälpa mig den gången...
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23921-flytta-foersta-telejacket-igen.html

Jag får ta en vända till med "första jack letning" vilket vi inte behöver ta upp mer i denna tråd... Men om allt nu är gratis och det inte skulle funka med TV så har man ju alltid ett nytt modem att pilla på.

Nuno skrev:

2. Är det en vanlig nätverkskabel mellan modem och "TV-box" och därefter Scart eller motsvarande mellan box och TV? Hade tänkt att borra hål i en vägg och dra igenom kabeln från modemet till TV:n (många kanaler till sovrumsTV:n utan extra pengar till Boxer, mums), inte kul om det går ett scart elände genom väggen.

/Nuno
Vill bara tipsa om att man inte behöver dra nätverkskabel mellan modem och box. Jag kör med "pluggar" Corinex AV200, dvs nätverk över elnätet. Det fungerar perfekt helt utan installation. Testade med billigare Netgear pluggar först men det blev massor av störningar. Om man skaffar fler än två går det att ha fler boxar kopplade till modemet till fler tv-apparater.

Funkar det med fler apparater? Behövs det inga programkort, dvs extra pengar till Telia (likt boxers tvillingkort). Det låter ju lite bra för att vara sant att kunna kika på fler apparater samtidigt (särskilt "betalkanaler").

ByggaNytt skrev:
Nån som har fått igång sin TV än?
Japp, dem sista boxen kom idag och nu sitter jag här och kollar gratis-TV :)

Det funkar faktiskt(!) och till helgen skall det provhyras en äkta Video On Demand också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.