Precis som Janbo påpekar så är vi på väg bort från vad tråden ska handla om:

Nämligen Telias erbjudande.

Starta gärna en ny tråd för det genrella tekniska problemet med box och kortbehovet

/Mats
Moderator Teknik

men inte tv3 va?

Pärry

Någon som fått igång sitt "bredbandstvtittande" ännu?

I såfall hur är bild mm mm ??

Pratade just med Telia och dom har tre veckors försening på boxarna pga. det stora intresset. Dvs. totalt 5 veckors leveranstid.
Så det är bara att avvakta och hoppas att den kommer innan påsk ...

Jag lyckades få gratis tv i 12 månader fast jag hade befintligt abonemang redan :)
Skönt att spara in 129:- per månad, känns alltid trevligt. *Beställer nya dvdfilmer för pengarna* ;)

Vi har kört en tv sedan i höstas med Telia DigitalTV och det har fungerat bra. Deras VideoOnDemand utbud är lite gammal och tunt.
Om man gissar så kommer kanal och VoD utbudet bli bättre i takt med att man får flera kunder då det alltid är intressant för innehållsägarna, tvkanal/film, att få tillgång till en stor kundbas.
Det som blir intressant är också möjligheten att se program i efterhand utan att själv behöva komma ihåg att spela in, se t.ex. TV4 Anytime. Den funktionen är väl ganska unik för denna form av TV. Med IPTV så börjar gränsen till vanligt Internet suddas ut då de använder samma media för distribution.

Men hur är kvaliteten på sändningarna?
Fungerar det med full sprutt på bredbandet samtidigt?

Man sänker prestandan på datadelen av bredbandet just för att garantera att TV:n inte störs. Detta gäller naturligtvis då främst adsl. På fiberabben finns det normalt sett så mycket i reserv att man inte behöver röra databiten för att garantera TV:ns bandbredd

Det är bra kvalite på sändningen och om jag förstått det riktigt så ligger det på ca 3-5Mbit beroende av kanal. Jag skulle vilja säga att det som påverkar mest är kvaliten som kanalleverantören levererar, men så är det även för Boxer.
Har du en Adsl med 8Mbit eller lägre så ska inte bandbredden påverkas för din Internettrafik. Har du en 24M får du räkna med lägre hastighet, du kan läsa mera om det på Telias hemsida.

Jag fick det lite förklarat för mig hur det fungerar med fiber, jag har 100Mbit fram till huset, och den lilla konverterdosan ställer ner hastigheten till 10Mbit, så även om jag tankar i 10Mbit, pratar i telefon & ser på tv samtidigt så ändras inte min hastighet eller kvaliteten, Om jag däremot skulle ha 100Mbit abbonemanget & tanka för fullt, se på tv & prata i telefon samtidigt så skulle hastigheten strypas.

Kom just på att telias tv-dosa borde haft lite fler utgångar som det är nu har den scart som bäst, jag hade gärna sett att den i alla fall hade haft componentutgång eller ännu hellre hdmi.

förtydligande till tidigare inlägg angående kvalite:
Alla former av digitaltv (Telia Digital, Boxer, mm) där man får fram den digitala bitströmmen oförändrad ger den kvalite som sändande kanal tillhandahåller, av den orsaken varierar bandbredden som nyttjas, dvs mellan 3-5Mbits/kanal. Det finns flera andra faktorer som sedan också påverkar, t.ex. din egen tv men det lägger jag åt sidan.
När det gäller Telia Digital så är det IPTV och den kan då drabbas av störningar som tappade IP-paket eller att de kommer i ojämn takt beroende av det nät som leverantören använder och vad jag sett så fungerar detta mycket bra.
Ni kan jämföra jämföra detta fenomen med dålig mottagning för satellit och marksänd tv, som dessutom kan påverkas av dåligt väder om jag redan från början har svagare mottagningsignal.

Förhoppningsvis kommer det framöver boxar med flera funktioner, t.ex. med hårddisk för inspelning då man knappast kommer att kunna se alla kanaler enligt TV4s Anytimekoncept.
Jag har även testat deras Internetsurf via digitalboxen och det stannade vid en första test.

Hur funkar det med sladdragning etc om man har datorn med modem i ett rum och tv'n ett antal meter bort, funkar det att koppla in boxen trådlöst? Hur lång datakabel kan man dra utan att påverka bild kvalité?

Iom att detta rör sig om ren ip signalering så går det bra med trådlöst.
Kabelmässigt gäller den vanliga regeln för ethernet dvs 100 meter

Hmmm, direkt från telia:

Är det möjligt med trådlös anslutning mellan modemet och digitalboxen?

För närvarande finns det inga planer på att stödja trådlös anslutning mellan modem och digitalbox. Telia följer dock den tekniska utvecklingen noggrant och stöd för detta är inte uteslutet på sikt. I de fall där det behövs en förlängning mellan modem och digitalbox kan en nätverkskabel på upp till 50 meter användas.
Nån som har provat?

Du kan göra köra med trådlöst under förutsättning att den fungerar med IP och inte har någon begränsning för multicast och klarar minst 6Mbits trafikström. Det jag tror man avser är att man inte supporterar någon trådlös utrustning om du skulle få problem, dvs ingen hjälp utan svaret blir koppla med kabel.
Man är nog orolig för att radioutrustning eller elnätsburkar kan få störningar som påverkar tvsändningen, men för vanlig internetsurf endast yttrar sig som att det endast tar lite längre tid att få upp bilden på skärmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.