K
Klokt. Stolpen kan vila på ett stöd i mellanbjälklaget som leder kraften vidare till vägg eller stolpar via balk
 
Jag får tacka för alla svar!

Har kommit en del mellan så jag har inte varit så aktiv här sista tiden.

Om jag går på förslaget med 3 stolpar (funkar då jag troligtvis kommer att dela av huset precis i mitten.
Behöver jag då två reglar i mitten av golvbjälklaget som stöd för de pelarna när jag bygger i två fack eller räcker det att förstärka precis vid pelarna?
 
Kanske lite OT och rätta mig gärna om jag har fel men får C14 användas i bärande (viktavlastande) konstruktioner?
är inte den "bara" till för inneväggar osv. vet att all tryckt so man handlar i vanliga bygghandlar är C14 och det är ju (oftast) mest skitvirke i förhållande till vitvirke.

//MrS
 
MrSoderlind skrev:
Kanske lite OT och rätta mig gärna om jag har fel men får C14 användas i bärande (viktavlastande) konstruktioner?
är inte den "bara" till för inneväggar osv. vet att all tryckt so man handlar i vanliga bygghandlar är C14 och det är ju (oftast) mest skitvirke i förhållande till vitvirke.

//MrS
Jag har aldrig hört något sådant.
 
Bob_the_builder
MrSoderlind skrev:
Kanske lite OT och rätta mig gärna om jag har fel men får C14 användas i bärande (viktavlastande) konstruktioner?
Ja, men bärigheten är naturligtvis sämre för motsvarande dimensioner.
 
K
MrSoderlind skrev:
Kanske lite OT och rätta mig gärna om jag har fel men får C14 användas i bärande (viktavlastande) konstruktioner?
Träguiden har en bra tabell över hur stort hus man kan bygga med olika dimensioner
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/reglar/

Eftersom det är isoleringen som är dimensionerande blir bärförmågan ofta långt mer än tillräcklig även med C14

Edit: oavsett vad det står på brädorna tycker jag att det är mycket skitvirke på brädgårdarna. Är det inte dags att gå tillbaka till manuell sortering igen?
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.