9 844 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Gratis bygglovsritningar? Fritidshus ca 30m2
Jag får tacka för alla svar!
Har kommit en del mellan så jag har inte varit så aktiv här sista tiden.
Om jag går på förslaget med 3 stolpar (funkar då jag troligtvis kommer att dela av huset precis i mitten.
Behöver jag då två reglar i mitten av golvbjälklaget som stöd för de pelarna när jag bygger i två fack eller räcker det att förstärka precis vid pelarna?
Har kommit en del mellan så jag har inte varit så aktiv här sista tiden.
Om jag går på förslaget med 3 stolpar (funkar då jag troligtvis kommer att dela av huset precis i mitten.
Behöver jag då två reglar i mitten av golvbjälklaget som stöd för de pelarna när jag bygger i två fack eller räcker det att förstärka precis vid pelarna?
Kanske lite OT och rätta mig gärna om jag har fel men får C14 användas i bärande (viktavlastande) konstruktioner?
är inte den "bara" till för inneväggar osv. vet att all tryckt so man handlar i vanliga bygghandlar är C14 och det är ju (oftast) mest skitvirke i förhållande till vitvirke.
//MrS
är inte den "bara" till för inneväggar osv. vet att all tryckt so man handlar i vanliga bygghandlar är C14 och det är ju (oftast) mest skitvirke i förhållande till vitvirke.
//MrS
Jag har aldrig hört något sådant.MrSoderlind skrev:
Träguiden har en bra tabell över hur stort hus man kan bygga med olika dimensionerMrSoderlind skrev:
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/barverk/barverk/reglar/
Eftersom det är isoleringen som är dimensionerande blir bärförmågan ofta långt mer än tillräcklig även med C14
Edit: oavsett vad det står på brädorna tycker jag att det är mycket skitvirke på brädgårdarna. Är det inte dags att gå tillbaka till manuell sortering igen?
Redigerat:
Klicka här för att svara