15 659 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Gräsmatta, "uppgrävd" varje vår
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 889 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 889 inlägg
Kan det vara pinborrlarver?
https://www.byggahus.se/forum/threads/skator-hackar-upp-vara-grasmattor.559809/post-6368942
https://www.byggahus.se/forum/threads/skator-hackar-upp-vara-grasmattor.559809/post-6368942
Sådär ser det ut under ett bärträd hos oss. En tidig morgon såg jag en stor grävling som tuggade i jorden och åt bären. Har inte sett den igen då den kommer på natten, men den förstör gräsmattan.S Samuhase skrev:Hej,
Min gräsmatta har sett ut som på bilderna varje vår under minst 10 år. Det är inte bara att det syns jord utan det är som gropar i hela gräsmatta och den blir väldigt ojämn. Det tar tid innan den börja växa och gro, känns nästa som nystart varje vår. Har haft problem med myror som jag bekämpade hela föregående sommar.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Mina grannar verkar ej ha samma problem.
//Håkan
Grävlingen kan göra rätt jobbiga hål i sin jakt på larver. Hos oss funkade en ljudskrämma för att hålla den borta.
Är det fåglar och bara 10 kvadrat så borde det vara rätt lätt att få bort larverna med nematoder. Och utan larver, inget för fåglarna att gräva efter.S Samuhase skrev:
Ja den gör skäl för namnet. Den här satt iH Harmagedon skrev:
fällan i morse. Bilden är tagen strax före kommunjägaren kommer.
Hobbysnickare
· Blekinge
· 180 inlägg
Hej,S Samuhase skrev:Hej,
Min gräsmatta har sett ut som på bilderna varje vår under minst 10 år. Det är inte bara att det syns jord utan det är som gropar i hela gräsmatta och den blir väldigt ojämn. Det tar tid innan den börja växa och gro, känns nästa som nystart varje vår. Har haft problem med myror som jag bekämpade hela föregående sommar.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Mina grannar verkar ej ha samma problem.
//Håkan
Jag har haft liknande problem men min lösning var att använda toppdressing blandat med Stroller och gräsfrö som sedan krattades ut så jämt det gick.
Initialt ganska mycket vatten ett par gånger per dag. Efter ca tre veckor så tog det sig bra på 95% av de dåliga ytorna. Där det inte tog sig så upprepade jag proceduren.
Mitt recept var 50 liter toppdressing, en liter Stroller och 2 liter gräsfrö.
Trolig orsak var vår vän Frasse Fasan.