F
Först grannens nu vår. Hur blir man av med dom? Har aldrig varit med om liknande.

• Gräsmatta med uppgrävd jord och skador, sannolikt orsakade av djur såsom vildsvin eller grävlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
galento
Tror mer på grävling.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
F
galento galento skrev:
Tror mer på grävling.
Nej jag har sett det och spelat in också..

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Skalbaggs larver??
Är det sådana så äter dom upp rötterna på gräsmattan och fåglarna älskar dom.

• Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Skalbaggs larver??
Är det sådana så äter dom upp rötterna på gräsmattan och fåglarna älskar dom.
Ingen aning. Eftersom det varit torka i 4 veckor så antog jag att de var desperata bara. Men nu har det regnat en del senaste veckan.

F Fideliox skrev:
Ingen aning. Eftersom det varit torka i 4 veckor så antog jag att de var desperata bara. Men nu har det regnat en del senaste veckan.
Det brukar gå att lyfta på gräset och kolla efter tjocka vita larver.

• Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
O
Vi har även kråkor som pysslar med denna förstörelse, tänker att de letar efter kryp, men stora delar av gräsmattan förstörs tyvärr.

Är nu under höst som de börjar med detta otyg.

Vi har haft skatorna som jordfräsar i två år nu. Sen kommer koltrastarna och hjälper till.
Samma plats men större i år än förra året.

Det enda lagliga är väl olika skrämmor?
Luftgevär är ju helt olagligt, fällor kan användas under vissa omständigheter, allt beror på hur omgivningen ser ut..

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
F
O [old rusty] skrev:
Vi har haft skatorna som jordfräsar i två år nu. Sen kommer koltrastarna och hjälper till.
Samma plats men större i år än förra året.

Det enda lagliga är väl olika skrämmor?
Luftgevär är ju helt olagligt, fällor kan användas under vissa omständigheter, allt beror på hur omgivningen ser ut..
Min bror gav som förslag soft air gun. 😅 Våra katter är för fega för att jaga bort dom. Hund kanske man får skaffa? Vill inte ha en dock.

• Gilla
iipa
  • Laddar…
F
Hmm ja sådana larver har jag sett någon gång och vi har en del fläckar med dött gräs. Kanske värt att prova.

Satsuki
Det borde gå bra att bara fylla i med gräsfrön i det upphackade, brukar växa bra så här på sensommar/förhöst eftersom det är vått och fortfarande ganska varmt.
Kan med fördel kombineras m nematoder…

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Enligt länken kostar NemaGräs (nematoder) 559kr/100kvm och kunde behövas upprepade applicationer så kan ju lätta springa iväg i pris.

Är det bara ett anstaka plats likt bilden går det nog bra att trycka tillbaka mycket av det uppslitna gräset samt slänga på lite mer frön.

• Gilla
Haksav
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Först grannens nu vår. Hur blir man av med dom? Har aldrig varit med om liknande.
Det har skett även med vårt växttak!
Det har lugnat sig men vi måste laga.

F
M MsTake skrev:
Enligt länken kostar NemaGräs (nematoder) 559kr/100kvm och kunde behövas upprepade applicationer så kan ju lätta springa iväg i pris.

Är det bara ett anstaka plats likt bilden går det nog bra att trycka tillbaka mycket av det uppslitna gräset samt slänga på lite mer frön.
Ja jo saken är ju att skatorna är här varje dag och natt och hackar vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.