1 457 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Gräsmatta i anslutning till bilväg
Hej forumet!
Vi har en gräsmatta som delvis angränsar till bilväg. Ingen stor bilväg eller så, en ganska otrafikerad liten väg genom villaområdet som inte leder någon stans direkt.
Jag funderar på att skaffa en Gardena Sileno, och i manualen nämns att om arbetsområdet gränsar till en bilväg så ska man upprätta en fysisk barriär med minst 15 cm höjd runt arbetsområdet.
Hur har ni andra gjort? Någon som vågat köra utan en sådan barriär? Vi funderar på att anlägga en häck mot bilvägen, men fram till att det är klart så är det just nu ganska lätt för en liten klipppare att rymma.
Vi har en gräsmatta som delvis angränsar till bilväg. Ingen stor bilväg eller så, en ganska otrafikerad liten väg genom villaområdet som inte leder någon stans direkt.
Jag funderar på att skaffa en Gardena Sileno, och i manualen nämns att om arbetsområdet gränsar till en bilväg så ska man upprätta en fysisk barriär med minst 15 cm höjd runt arbetsområdet.
Hur har ni andra gjort? Någon som vågat köra utan en sådan barriär? Vi funderar på att anlägga en häck mot bilvägen, men fram till att det är klart så är det just nu ganska lätt för en liten klipppare att rymma.
Inga problem, en HQ/Gardena rymmer i princip inte om installationen är rätt utförd. Enda risken är om det lutar neråt mot begränsningsslingan, då kan den glida förbi om det är halt i gräset.
Att de rekommenderar en fysisk barriär känns mer som att de friskriver sig.
Själv har jag 45m tomt mot gatan och klipparen har aldrig varit utanför slingan.
Att de rekommenderar en fysisk barriär känns mer som att de friskriver sig.
Själv har jag 45m tomt mot gatan och klipparen har aldrig varit utanför slingan.
Håller med ovanstående. Vi hade tidigare en Stiga som rymde i snitt varannan eller var tredje dag. Numera HQ-ägare i ett par år och jag tror faktiskt inte att den rymt en enda gång. Grannen har en AM220 som rymmer nån gång per år men då har han som nämndes ovan lutning ner mot slingan.
Klicka här för att svara