Hejsan!

Jag har suttit på tok för länge och skissat på ett gräsklipparhus, och har nu kört fast.
Lådan till vänster i bild är redan byggd, och detta är delen som gräsklipparen kör in i, och den nedersta regeln som går längsmed marken (total längd 4,4 meter) ligger redan eftersom den behövdes för att ge gräsklipparhuset något att stå på.

Jag skissar nu på det som finns till höger i bild, tanken är att det ska finnas odlingsbäddar (lådorna för detta syns på skissen). Utöver detta behövs lite utrymme inuti konstruktionen där jag ska ha en styrdosa för automatisk bevattning (utrymmet mellan odlingslådorna).

Det jag främst kör fast på är hur jag ska göra taket eftersom jag inte har någon kunskap om det. Jag har skissat upp att lägga vit träpanel på taket, men det känns som att det snabbt kommer samla vatten och ruttna även ifall jag lägger det med lite lutning. Det finns helt enkelt så många ställen som det kan läcka i och med odlingslådorna. Nu funderar jag istället på att köpa takplåt och skära till som tak, jag har även funderat på om det helt enkelt blir smidager att lägga en hel takplåt i sådana fall och sedan lägga separata odlingslådor ovanpå för att minska risken att det läcker in och med tiden fuktskadar husets insida.

Slänger upp denna tråden i förhoppningen att någon som kan mer än mig om detta kan komma med en synpunkt, hur hade ni gjort?

Edit: Det sticker på bilden upp en regel ovanför taket, det är för att jag höjde bakre regeln för att få ett lut men har hittills inte roterat takträt för att passa in

• 3D-modell av utomhuskök med grillplats, diskbänkar, förvaring och en person samt en mobil vedeldad pizzaugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästruktur med person, leksaksbilar och svart ugn, möjligen designskiss eller koncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade också planer på takplåt till mitt robotgarage men sen tänkte jag på att vassa plåtkanter+lekande barn inte vore så bra. Gick till en takfirma och fick en spillbit av en takmatta i gummi. Samma sort som många lägger på garage och som känns som poolbotten om du förstår vilken jag menar.

EPDM-duk? Kan inte namnet på den och har sålt huset

Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag hade också planer på takplåt till mitt robotgarage men sen tänkte jag på att vassa plåtkanter+lekande barn inte vore så bra. Gick till en takfirma och fick en spillbit av en takmatta i gummi. Samma sort som många lägger på garage och som känns som poolbotten om du förstår vilken jag menar.

EPDM-duk? Kan inte namnet på den och har sålt huset

Tackar för svaret,

Just den duken du fick var visst ganska dyr men principen att använda duk istället för plåt är nog bra. Hade samma tanke som du angående takplåten och om jag använder plåt skulle jag behöva köpa till någon form av kantskydd.

Åtminstone börjar jag luta åt att göra ett helt sammanhängande tak och ställa odlingsbäddar ovanpå för att minska läckaget in i gräsklipparhuset. Stor del av mitt huvudbry kommer ifrån att jag i nuläget behöver så många olika "funktioner" i mitt tak.

Har du något annat förslag på matta? Har kollat bauhaus och andra bygghandlare men ser ingen simpel gummimatta till salu för rimligt pris (eftersom detta bara är en liten hobbykonstruktion och övningsprojekt). Undrar om vattentät markduk skulle funka?

Jag hade frågat någon takfirma om stuvbitar. En hundring till fikakassan så är de säkert nöjda

Alternativet är väl papptak kanske

• Gilla
Jkwon
  • Laddar…
Hur mycket behöver du?

Tack, bra tips från er båda.

Jag ska se mig omkring bland bekanta ifall någon har några spillbitar liggande. Har bestämt mig för att göra ett tak som löper över hela konstruktionen och i senare skede lägga ut odlingsboxar ovanpå, då slipper jag allt krångel som uppstår om man skulle göra hål i taketför boxarna och jag blir mer flexibel. Kan börja bygga och leta takmaterial allt eftersom.

Ha en bra dag!

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Ett antal IBC att odla I och en med ett hål I sidan till gräsklipparen?

• Gilla
bladh
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ett antal IBC att odla I och en med ett hål I sidan till gräsklipparen?
Finns inget bättre att spara regnvatten i än IBC-tankar. Men samtidigt toppar de listan över det fulaste man kan ha i trädgården hehe. Alla tips på hur man får en ibc snygg mottages tacksamt.

Manganbangan Manganbangan skrev:
Finns inget bättre att spara regnvatten i än IBC-tankar. Men samtidigt toppar de listan över det fulaste man kan ha i trädgården hehe. Alla tips på hur man får en ibc snygg mottages tacksamt.
Enklast är klängväxter och gärna två på höjden alt en tom bur övererst men i det här fallet förutsätter jag att den skulke kläs i samma stil som resten av bygget.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.