Denna Briggs och stratton med elstart vill inte gå igång. Hack hack hack trots fullt laddat batteri, bränsle i tanken och olja i maskinen.

Det är säkert tändning eller bränsle på något sätt men felsöka gräsklippare är helt enkelt inte min grej. Någon som har en instruktion för totala gräsklippar- dummies hur man kan göra?

Nej, jag vet inte ens var förgasaren sitter. Det finns iallafall ingen knapp för att pumpa fram bränsle.

Batteriet har kanske uppnått sin förväntade livslängd. Det orkar inte ens få snurr på startmotorn. Finns det möjlighet att starta med 230V AC via kabel? Prova det i så fall. Om inte så är det nog dags för ett nytt startbatteri. Hur gammalt är batteriet?

I det här fallet kan du tills vidare bortse från problem med förgasare eller tändning. Jag har aldrig sett en småmotor göra så förr. Men batteridrivna prylar med en övervakning av batteriet kan göra liknande ibland vid överbelastning eller dåligt / urladdat batteri. Hur gammalt är batteriet och när fungerade det senast? Batteriet är min huvudmisstänkta.

Några år gammalt batteri. Har tyvärr ingen mikrometer så jag kan inte provmäta det. Men det är en bra teori. Har laddat det, men det kan ju vara slut. Fungerade förra sommaren men var inte jättelätt att få igång klipparen då heller.

Redigerat:
Det liknar som min va, bytte till ett större batteri och sen funkade den.

Fick igång aset!

Motorn kändes som att den gick trögt. Så jag sprutade in en laddning 5-56 underifrån och vevade runt kniven rätt många varv. Väntades en timme, laddade batteriet igen och sen vrålade den igång med ett skönt avgasmoln.

• Gilla
Kasken och 1 till
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Fick igång aset!

Motorn kändes som att den gick trögt. Så jag sprutade in en laddning 5-56 underifrån och vevade runt kniven rätt många varv.
I all välmening då du framställer dig aningen novis gällande motorer....
Ger du dig på en liknande action igen, dvs dra runt motorn genom att "veva runt den rätt många varv" så tänk på att alltid ta bort tändhatten från tändstiftet innan. Annars finns risk om du har en jäkla otur att din fru får öppna alla syltburkar i hushållet framöver.....

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
K Kasken skrev:
I all välmening då du framställer dig aningen novis gällande motorer....
Ger du dig på en liknande action igen, dvs dra runt motorn genom att "veva runt den rätt många varv" så tänk på att alltid ta bort tändhatten från tändstiftet innan. Annars finns risk om du har en jäkla otur att din fru får öppna alla syltburkar i hushållet framöver.....
Tack för tipset. Nu är det inte ett problem eftersom jag är ogift :). Men helt rätt, såg till att inte ta den risken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.