MultiMan
Öland4ever Öland4ever skrev:
Har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är det en varvräknare? Passar till Klippo med Honda (GCV 140 motor) också kan jag tänka!? Låter lite lyxigt. 😄 Vaför inte sätta dit en oljetemperaturmätare också då jag hört att motoroljan i en vanlig gräsklippare kan komma upp i 150 grader riktigt varma dagar. 😉
Funkar med i stort sett alla motorer utom kanske jetmotorer. Använder fysikaliska fenometet resonans för att mäta och gör det förvånansvärt exakt. Får aldrig slut på batteri eller spräckt skärm. Bara en ståltråd i en plastdosa och en kalibrerad skala.

Använt den till Klippo med GCV135, Briggs & Stratton Max 4 och ännu äldre saker från 1970-talet. Enkelt att använda. Man håller den bara mot motorn och vrider ut tråden tills den svänger med maximal amplitud och läser sedan av skalan. Klart!

Jag har en bra smartphone, men en PC med stor skärm, tangentbord med mus kommer alltid vara en bättre upplevelse att använda om man inte måste ha dator i fickan.

Exempel på olika maskiner och verktyg inom bygg, trädgård och fritid som kan använda sirometrar för att mäta motorhastighet, inklusive traktor, gräsklippare och båtutombordare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öland4ever Öland4ever skrev:
Finns det även mjukvara (dataprogram) som man kan installera i sin stationära dator alt laptop också? Jag använder fortfarande gamla 2G GSM mobiler typ Nokia 3310 och gamla likvärdiga Sony Ericsson mobiler. Så "smartphones" och likvärdiga "dumbphones" kommer inte in på min fastighet.

Jag måste i vart fall puffa lite för den gamla hederliga datorn - stationär som laptop! ❤️
Stora pojkar (och flickor) använder dator. Små pojkar (och flickor) som har problem med de högteknologiska datorerna kan få fortsätta och leka med dagens telefoner. 😇
Det gör det säkert, men var du får tag på sådan mjukvara vet jag inte. Tycker du ska överraska dig själv och testa en telefon från 2000-talet. Man kan ju alltid välja vilka delar av det digitala samhället man använder....:)

MathiasS MathiasS skrev:
Det gör det säkert, men var du får tag på sådan mjukvara vet jag inte. Tycker du ska överraska dig själv och testa en telefon från 2000-talet. Man kan ju alltid välja vilka delar av det digitala samhället man använder....:)
Man kan ha samtliga och använda utifrån behov😉 Ungefär som 230v maskiner och batteridrivna som de flesta Byggahusare använder sig av.
Däremot har jag aldrig funderat över varvtal på mina klippare, de får bara rulla på med maxvarv utifrån vad gasrelaget ger.

A AndersS skrev:
Man kan ha samtliga och använda utifrån behov😉 Ungefär som 230v maskiner och batteridrivna som de flesta Byggahusare använder sig av.
Däremot har jag aldrig funderat över varvtal på mina klippare, de får bara rulla på med maxvarv utifrån vad gasrelaget ger.
Jo, det låter väl som en sund inställning, men när har man behov av en gammal telefon som knappt duger till ett SMS? Det går precis lika bra att använda något från rätt årtusende och bara låta bli att använda det man inte vill använda av de moderna funktionerna och apparna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.