SAE30 är enkel olja. Bilmotoroljor är mera komplexa vilket möjliggör viskositet 15 när det är kallt och 40 när det är varmt (15w40). Ska du köra klipparen på vintern kan du använda typ 10w30 eller 5w30, men det behövs ju sällan.
En W30 är en så kallad rak olja. Det var det typen som fanns under den första halvan av 1900talet. Sedan tog man fram bättre oljor som var mer temperaturstabila. Det gick då att pumpa olja i en kall motor. Den första siffran är vad viskositeten motsvarar för en rak olja vid kyla, den andra vid värme. En 15W-40 är lika tjock som en rak 15 olja vid kyla och en rak 40 olja vid värme.
En gräsklippare klarar sig med en rak 30olja. Men om samma motor sitter i en snöslunga rekommenderas en multigrade olja, tex 10W-30.
Jag kör mina småmotorer på den motorolja jag har hemma. En 15W-40 fungerar utmärkt.
En gräsklippare klarar sig med en rak 30olja. Men om samma motor sitter i en snöslunga rekommenderas en multigrade olja, tex 10W-30.
Jag kör mina småmotorer på den motorolja jag har hemma. En 15W-40 fungerar utmärkt.
Nja, delvis rätt. Kallviskositeten mäts på en helt annan skala än varmviskositeten. Det är till och med två olika viskositetstyper med olika enheter som viskositetsgraderna baseras på.D Daniel 109 skrev:
Du får gärna peka på var jag har fel och förklara lite bättre. Alltid kul att lära sig mer.
Jag ser dock inte att något av det du skriver motsäger det jag skrev.
Jag ser dock inte att något av det du skriver motsäger det jag skrev.
Du skrev att en 15W-xx-olja är lika tjock som en rak 15-olja vid kyla, och det stämmer inte eftersom den raka oljan mäts enligt ett annat viskositetsmått (och -enhet) än 15W innebär. Ena viskositetsgraden handlar om dynamisk och den andra kinematisk viskositet. Lite osäker, men har för mig att varmviskositeten mäts i klassiska cSt (för en given temperatur) och kallviskositeten mäts i cP.D Daniel 109 skrev:
Viskositetsgraden enligt SAE är enhetslös.
Den raka oljan mäts ju inte vid kall olja, så det stämmer ju. Men det sa jag inte heller.