10 597 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Gräset förstör min asfalterade garageuppfart. Vad kan jag göra?
Jag asfalterade min garageuppfart för ca 2 år sen och precis bredvid har jag en bit av gräsmatta. Nu börjar gräs komma upp genom asfalten på kanterna. Asfalten bullar upp och gräset trycker sig igenom.
Jag är rädd för att det sprider sig och förstör uppfarten (eller i alla fall hela kanten),
Finns det något man kan göra för att ta död på gräset som börjat växa, utan att döda hela gräsmattan?
Borde jag kanske bygga någon form av kant emellan asfalten och gräset? Firman som gjorde jobbet la bara en rand på ca 1-2 dm med sant som nu är helt täckt av gräs.
Finns det något medel eller annat man kan använda eller kan jag bara se min uppfart bli förstörd?
Jag är rädd för att det sprider sig och förstör uppfarten (eller i alla fall hela kanten),
Finns det något man kan göra för att ta död på gräset som börjat växa, utan att döda hela gräsmattan?
Borde jag kanske bygga någon form av kant emellan asfalten och gräset? Firman som gjorde jobbet la bara en rand på ca 1-2 dm med sant som nu är helt täckt av gräs.
Finns det något medel eller annat man kan använda eller kan jag bara se min uppfart bli förstörd?
Tack för tipset. Synd bara att det är så extremt dyrt, men de får det kanske vara värt.Nerre skrev:
Jula tar 199kr för 1 liter spray, eller 399kr för 1 liter oblandat.
Hoppas man inte tar död på hela trädgården med de bara haha
Varför alltid gift? Är det ingen som läst på om roundupens effekter? Börja med att kolla om din uppfart asfalterats efter konstens alla regler, så det inte var av sådana där skojare.
Och hur kollar jag de, utan att gräva upp den? Företaget är en av dom stora som bla asfalterar vägar och motorvägar så dom bör ju i alla fall veta hur dom gör.MissAnpassad skrev:
Gräset verkar (ännu så länge) dessutom bara komma i kanterna, alltså att gräset spridit sig ifrån gräsmattan.
Ring och prata med företaget, de kan ju ha anlitat ett annat bolag och mer än två år ska den ju ändå hålla.
Det är ju inte frågan om att "hålla" här, det är frågan om att gräsets rötter tränger in under asfalten så gräset går upp genom asfalten.
Asfalt är faktiskt inte särskilt hård, asfalt är en slityta, inte ett bärlager.
Däremot kanske förarbetet inte är ordentligt gjort. Men då är ju frågan hur mycket förarbete som har beställts.
Här finns en intressant text om detta med ogräs under asfalt
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/grona_fakta/GFA94-02/GFA94-02.HTM
Asfalt är faktiskt inte särskilt hård, asfalt är en slityta, inte ett bärlager.
Däremot kanske förarbetet inte är ordentligt gjort. Men då är ju frågan hur mycket förarbete som har beställts.
Här finns en intressant text om detta med ogräs under asfalt
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/grona_fakta/GFA94-02/GFA94-02.HTM
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bensin löser asfalt, riskerar att bli kladdigt.
Kapa bort en bit asfalt och lägg tjock marksten, men gräs har en enorm kraft så det är svårt att få till det.
Protte
Kapa bort en bit asfalt och lägg tjock marksten, men gräs har en enorm kraft så det är svårt att få till det.
Protte
Om man tittar på en asfalterad parkering i ett bostadsområde så är det vissa parkeringsplatser där asfalten har blivit klibbig - tror inte att det är en bensinbil som har stått där utan det har nog ståt en dieselbil som har läkt. Kolla där lastbilar och traktorer parkerar hur asfalten ser ut där
Gräset har växt lite här och där ut med asfaltskanten och på ett par ställen ganska långt in. Ska lägga kant för att förhindra mer men kan inte ta bort delar av asfalten då de skulle bli väldigt fult.prototypen skrev:
Klicka här för att svara