Jag har gjort en analys på min tryckimpregnerade syll.

Info om testet:
Pentaklorfenol är förbjudet sedan 1976 på grund av dess giftiga egenskaper. Efter en längre tid kan pentaklorfenol, eventuellt med hjälp av bakterier, brytas ned till bland annat kloranisoler. Dessa ämnen avger en lukt som är mycket lik mögellukt. Effekten kan förstärkas om virket dessutom blir fuktigt. Riktvärdet för summa klorfenoler i jord är 0,5 mg/kg TS (känslig markanvändning, KM, enligt Naturvårdsverkets rapport 5976, 2009 rev. 2016).

Testet visar låga halter (tror jag!). 0.04mg/kg. Är det bra eller dåligt? Gränsen på 0,5mg/kg är ju på jord. Vad gäller på trä inomhus?

Här är en länk från ett hus där 167mg/kg påvisat. Det är väsentligt mycket högre.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw3-4K2smFY0w4WFuboenEzU

Hej, hur har du kommit vidare?

Vi har samma problem i våran stuga och tog därför två flisor trä med hem i glasburkar.
Ett prov från bjälklag och ett från syllen.
Bjälklaget stinker pentaklorfenol men
syllen doftar trä.
Skickade in syllen på prov och fick svar att det är 0.085mg/kg och man undrar ju såklart om man ska byta syllen också. Bjälklag, blindbotten och isolering håller i detta nu på att rivas ut och ska ersättas med nytt samt en flytspackelplatta.

Är det trossbotten tryckimpregnerad när du skriver att bjälklaget stinker pcp?

Vår konstruktion är platta på mark med tryckimpregnerad syll. Vi upplevde en kemisk lukt men det visade sig komma från sovrummet där en plastmatta var lagd på en linoleummatta. Linoleummattan eller dess lim avgav lukten. Så jag rev ut den, slipade bort limmet (efter asbeststest) och satte in ekparkett. Har även satt in ventilation i kåken. Vi upplever ingen lukt så kommer därför inte göra något åt syllen.

Men för att svara på din fråga, nej vi fick tyvärr ingen klarhet i frågan. Als svarade att det finns inget riktvärde för pentaklorfenol i byggnadmaterial.

Ok, tack för snabbt svar.

Det var inte bara trä som skulle vara i utsatt läge, typ syllar, som behandlades med pentaklorfenol.
Före varmluftstorkarnas tid på sågverken doppades i princip allt färdigsågat virke i pentaklorfenol-lösning innan det ställdes för att torka utomhus. Detta gjordes för att virket inte skulle angripas av diverse blånadssvampar och liknande.
Virke som enbart doppats i pcp har förmodligen lägre halter än sådant som tryckimpregnerats med preparatet, men det är inte otroligt att det är mätbara halter även i doppat virke.

• Gilla
Sunkan01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.