13 679 läst ·
115 svar
14k läst
115 svar
Gränsen för tillåtna elarbeten
Hehe ja det förstår även jag att det blev riktigt dåligt! Tycker som sagt att det är helt rimligt att det finns regler för el, det är ju farligt, så min tanke med tråden var egentligen inte ”varför finns regler?” utan ”varför är reglerna satta där de är?”.H hempularen skrev:Det avgörs först om det blir en olycka orsakad av att personen inte hade tillräcklig kunskap. Eller om det upptäcks i en elsbesiktning.
Det var en tråd här för några år sedan. Det gällde visserligen inte en hempulande privatperson. Men en byggare som skulle sätta upp ett modulbyggt hus, ansåg att elektrikern var för dyr. Så byggaren/snickaren gjorde elen själv.
Det första som uppdagades, var att alla uttag var helt slumpmässigt inkopplade fas eller nolla och skyddsjord var växlat så att det låg fas på skyddjsorden i 1/3 del av uttagen. Så långt skulle det lika gärna kunna varit en privatperson som bytt uttag utan kunskap. Sedan granskades det lite djupare, halva huset fick rivas. Det var fk dragen löst i väggarna utan rör/slang. Ihopkopplingar liggande löst inbyggt i väggarna osv.
Men den nivån av inkompetens är svårt att ha regler mot. Kan man göra sådana fel, så har man säkert ingen aning om att det överhuvudtaget finns några regler.
Men tolkar det som att det inte handlar om hur farligt/svårt ett arbete är (att byta en armatur mot ett lamputtag bör som någon skrev inte vara svårare/farligare än att byta armaturen mot annan armatur) utan snarare om att gränserna ska vara tydliga - vilket känns helt rimligt tycker jag!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det kommer iofs in ytterligare bedömning om du sätter ett uttag. Är det lämpligt att ha ett uttag där, eller bör det vara fast inkoppling. Det är inte exakt likvärdig bedömning som behöver göras om du byter ut en armatur, jämfört med att du byter till uttag istället för fast inkopplad armatur.J Jokv skrev:
Och som sagt gränsen behöver gå någonstans.
Det upplevs väl som att man tittat på några av dom vanligaste småjobben där man tänker att risken inte är jättehög för att någon gör fel och sedan behövt dra en gräns någonstans.
Sen är det väl som med mycket annat när det gäller lagarna kring elinstallation att lagen till stor del är skråskyddande. Just byte av ett uttag till ett likadant är väl ett moment där man kan göra flera fel som kan innebära fara. Glappkontakt eller för få/skadade kardeler kan ju leda till varmgång och ledare kan ju anslutas fel så man lägger fas på jordblecket.
Så rent elsäkerhetsmässigt så har jag svårt att se varför det skulle vara okej som lekman att byta ett uttag men inte ta bort en utanpåliggande installation eller klamra om en kabel.
Sen är det väl som med mycket annat när det gäller lagarna kring elinstallation att lagen till stor del är skråskyddande. Just byte av ett uttag till ett likadant är väl ett moment där man kan göra flera fel som kan innebära fara. Glappkontakt eller för få/skadade kardeler kan ju leda till varmgång och ledare kan ju anslutas fel så man lägger fas på jordblecket.
Så rent elsäkerhetsmässigt så har jag svårt att se varför det skulle vara okej som lekman att byta ett uttag men inte ta bort en utanpåliggande installation eller klamra om en kabel.
Det finns ingen sån kontroll. Blir det rätt hade du tillräcklig kunskap och blir det fel hade du inte det.J Jokv skrev:
Nja jag vet inte... Proffs som kopplar fas på jord eller vad det var det stod? Vissa misstag kan ju hända men proffs gör inte såna allvarliga skulle jag säga... Då får man kalla dom nåt annat.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Liksom reglerna för behörighet så bör man inte försöka förstå reglerna för undantagen. Sådana regler är grova och blir snabbt otidsenliga.J Jokv skrev:
Teoretiskt innebär en flytt av ett uttag att man bl.a behöver bedöma platsen för det nya uttaget främst med avseende på yttre påverkan, göra om ledningsdimensioneringen för att se ifall en större area behövs och lite allmänna kunskaper. Dvs det krävs ett snäpp högre kunskaper.
Så, tänk inte så.J Jokv skrev:
Det enda som gäller i praktiken är att man själv är säker på att man har de kunskaper, färdigheter, materiel, verktyg och mätinstrument för att göra jobbet på ett fackmannamässigt och säkert sätt, och kontrollera det. Helst bör det se professionellt ut också. Då väcker den inga frågor. Och installationen är "godkänd" så länge som den är korrekt och kommer inte att ligga till last om det mot förmodan skulle ske en brand.
Om det är (eller kan tolkas som) behörighetskrävande så får man ju då själv ta beslutet om att bryta mot detta lagkrav. Risken för att "åka dit" för jobbet är i det närmaste obefintlig. Någon behöver typ filma din olagliga handling och göra en polisanmälan. Men som sagt, det finns inga undantag från att göra ett korrekt och säkert jobb.
Joo, både och. Undantag har funnits så länge det funnits regler om behörighet, och i början hette det att man fick göra undantag för arbeten av "ofarlig beskaffenhet". Detta har elsäkerhetsverket försökt konkretisera till bl.a uttag och strömbrytare. De sitter längst ut på ledningen, de kräver minst kunskap. Man kan visserligen lätt ha ihjäl en person om man kopplar ett uttag fel. Men om man kopplar en hel gruppledning fel så ökar den risken.J Jokv skrev:
Sedan är det givetvis svårt att dra skarpa gränser utan att det uppstår gråzoner.
Det avgörs som sagt i domstol efter att man klantat sig. Så, är man inte säker på att det blir rätt så är det bättre att låta bli. Sunda personer kan lätt ställa sig de frågor jag nämnde ovan om kunskap etc och ta reda på svaren t.ex genom att fråga på detta forum.J Jokv skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njoo, tyvärr kan de nog göra det. Egen erfarenhet av det.Farstatjej90 skrev:
I min ungdom, en studentförening drev cafe/pub/festlokal inom högskolans byggnad. Det fanns en del "elevarbeten" utförda i elinstallationen. Byggnadsstyrelsen som ju ägde lokalerna fick för sig att åtgärda detta. De skickade dit två elektriker som under 2 veckors tid kontrollerade allt inom lokalerna (ca 300 kvm). Arbetstakten var väl inte direkt uppseendeväckande. Men så undrade de om vi ville ha någon mer el installerad (de hade inte hittat något hempulat som behövde åtgärdas). Och vi skulle just installera ytterligare en kaffeautomat (stod redan 4 på rad). Det behövdes ett ytterligare uttag, som jag hade tänkt dra fram el till bara "inspektörerna" försvann. Men nu fick de göra det.
Uttaget skulle sitta på 2m höjd, så att man kom åt det även när den stora automaten stod på plats (den väger drygt typ 200 kg att dra fram).
Automaten installeras, jag sätter i kontakten i uttaget. SOm de placerat på ca 1m höjd, så jag får krypa upp på automaten och hänga ned med halva kroppen bakom för att komma åt att sätta i kontakten. Genomblöt av svett efter att ha baxat in automaten. Hela magen i bra kontakt med plåthöljet. 5 cm ovanför min kropp, en jordad kabelstege. Går bra. men 5 minuter senare säger en av de första som köper kaffe att automaten är strömförande, han fick en stöt när han stoppade in mynten. Det hade då blivit en liten pöl med vatten på golvet efter vatteninstallationen, pölen var i kontakt med en metallram till en golvlucka. "kunden" stod i vattenpölen. Och fick sin stöt.
Jag tog fram mätinstrument, jo maskinen var strömförande. Visade sig att byggnadsstyrelsens elektriker hade kopplat jord till en tändtråd i en kopplingsdosa. Och där hade alltså jag haft hela magen med en genomblöt tröja i full kontakt med det strömförande taket av automaten, med en jordad kabelstege centimetrar ovanför mig. Ren slump att jag aldrig tog tag i kabelstegen när jag skulle häva mig upp från bakom automaten.
Studenföreningens lokaler var "inofficiella" så det gällde att hålla låg profil mot byggnadsstyrelsen, inte läge att anmäla olyckan.
Så piloter störtar aldrig? Patienter dör aldrig under läkarvård? Eller är dom bara proffs fram till sekunden innan misstaget begås?Farstatjej90 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag glömde kanske det viktigaste: Om man klantar sig så åker man dit, oberoende av om man hade all rätt som finns att göra jobbet. Det spelar ingen roll om man har A-behörighet och 40 års erfarenhet, orsakar man en olycka så åker man (eller elfirman) dit! Så egentligen är det fullständigt irrelevant vad man får göra. Man ska nog se de undantagsregler som finns lite grovt som arbeten som de flesta klarar av utan att orsaka något farligt.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Det finns en bra anledning till att du får byta ett uttag eller strömbrytare av likvärdig funktion och utseende.J Jokv skrev:
Det är just för att tillåta reparationer.
Tänk följande: Du råkar köra in soffan i ett uttag så uttaget spricker i två delar. Spänningsförande delar är nu blottade.
Det finns nu 2 val (om vi ponerar att byte inte är tillåtet):
Ringa jourelektriker och betala säg 3000 kr för att få det fixat.
Vänta tills imorgon på arbetstid, betala 1000 kr för att få det fixat.
Vad tror du folk väljer? De väljer alternativ 2, men då kanske de hittar sitt barn dött vid det uttaget på morgonen. Eller så skiter de i fixa det, och tejpar en tupperware-burk över och sedan är det "lagat".
Det är med andra ord mer elsäkert att låta kreti och pleti göra ett byte. Ett uttag går ju inte stänga av, utan att bryta gruppen till hela det rummet.
Av samma anledning är det INTE tillåtet att byta en fast ansluten apparat, eftersom en sådan ska ligga på egen grupp och i vissa fall vara försedd med säkerhetsbrytare, och det är då lätt att bryta strömmen till den om en olycka skulle inträffa så att apparaten måste bytas.
Armaturer behöver inte bytas till likvärdig funktion/utseende, bara det är en armatur, och det är att det skulle vara orimligt att kräva att någon ska hitta en EXAKT likadan armatur, därav finns inte kravet på likvärdig funktion för armatur.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men tänk efter. Så intensivårdsläkarna som fick se drivor med patienter avlida under pandemin, på sina avdelningar, skulle inte räknas som proffs? Jag kan hålla med om att vissa läkare som "dödsdömde" åldringar på äldreboenden utan att överhuvudtaget undersöka dem kanske borde få sin legitimation granskad. Men att patienter avlider trots att alla vårdinsatser görs rätt efter känd vetenskap kommer alltid att hända.
Och piloterna som kraschade Boeing planen med den felande "antistall" funktionen som hade införts utan tillstymmelse till information mot piloterna, skulle de vara oproffsiga? Jag kan visserligen för lite om flygning för att veta om en duktigare pilot borde klarat situationen, men jag tvivlar på det. Det som behövde göras var väl att stänga av funktionen som ingen visste att den fanns. Och avstängningen fanns ett antal nivåer ned i ngt menysystem.
Och piloterna som kraschade Boeing planen med den felande "antistall" funktionen som hade införts utan tillstymmelse till information mot piloterna, skulle de vara oproffsiga? Jag kan visserligen för lite om flygning för att veta om en duktigare pilot borde klarat situationen, men jag tvivlar på det. Det som behövde göras var väl att stänga av funktionen som ingen visste att den fanns. Och avstängningen fanns ett antal nivåer ned i ngt menysystem.
Att en patient dör betyder inte att någon gjort fel.H hempularen skrev:Men tänk efter. Så intensivårdsläkarna som fick se drivor med patienter avlida under pandemin, på sina avdelningar, skulle inte räknas som proffs? Jag kan hålla med om att vissa läkare som "dödsdömde" åldringar på äldreboenden utan att överhuvudtaget undersöka dem kanske borde få sin legitimation granskad. Men att patienter avlider trots att alla vårdinsatser görs rätt efter känd vetenskap kommer alltid att hända.