T&H skrev:
Vilka hemska historier ni berättar. Är det vanligt att det blir sådan grannosämja? Man blir ju lite orolig nu när man snart skall flytta till sitt första egna hus.
Tyvärr är det nog ganska vanligt. Jag har bott i tre hus där jag haft grannar. En granne var OK, men två har varit (är) knäppgökar. Det kan bli något inlägg om dessa herrar vid något tillfälle.
Den förra knäppgöken var dessutom ordförande i byggnadsnämden! Slå det den som kan!

Jag tror att det är mer regel än undantag att man har någon granne som beter sig underligt, eller som framför "märkliga" synpunkter. Men de flesta av dessa går aldrig så långt att de ex. försöker stoppa ett bygger eller ombyggnad.

Grannfejden fortsätter med ytterligare komplikationer. Inte överraskande, men dock ganska arbetssamt.

Vi har nu delgivits grannarnas åsikter om vår bygglovsansökan för garage. Den är inte munter. Grannarna som själva har sitt garage 1, 5 meter från vår tomtgräns (knappt) godkänner inte att vi bygger vårt garage närmare deras tomgräns än 4,5 meter. Grannen ifråga har ett garage + carport som överskrider tillåtna byggyta för tomten (de har fått tillstånd ändå) och har alltså ett gigantiskt dubbelgarage med carport. Trots detta tillåter inte grannen att vi bygger carport + garage och enligt grannen överskrider byggyta för vår tomt (han har fel - vi överskrider den inte). Det idiotiska med allt är att vårt garage är så litet i jämförelse med hans att han aldrig kommer att se det. Det döljs helt och hållet av hans mastodontverk. Visst har vi trevliga grannar??? De skriver dessutom till byggnads kontoret att vi lovat dem att inte bygga ett stort garage (vi bygger minsta sortens). Vi har aldrig lovat honom det - vi har sagt att vi inte funderat på garage än.

Tidigare i veckan berättade en annan boende i kvarterat att de haft en konflikt med nämnda granne några år tidigare. Grannen ville då bygga planket runt sin gård en meter in på grannens tomt (den jag talade med) Denne nekade givetvis vilket ledde till flera otrevliga och hotfulla besök av nämnda granne. Det slutade med att psykopatgrannen överklagade till byggnadsnämnden att han inte fick bygga sitt plank på grannens tomt!!! Byggnadsnämden fick pedagogiskt förklara att man inte får bygga på annans mark.

Ni inser hur illa det är! Vi har att göra med människor som anser sig ha rätt att bebygga grannarnas mark men som anser att grannarna inte har rätt att bebygga sin egen.

Jag tänker sätta upp en skylt på grinden med texten: "Varning för grannen!".

Vänta med skylten tills du får igenom ditt bygglov.

Nämnden kan mycket väl köra över grannen. Jag tror att det gäller att hålla en korrekt saklig ton i svaret till byggnadskontoret. helst med argument för varför det är viktigt för er att bygga garaget just där, och hur ni valt ut plats och garage typ så att det skall ge så liten störning som möjligt för grannen. vet att det kan vara svårt att behärska sig, men jag tror att detta är precis läget där man skall räkna till tio innan man börjar skriva eller ringa till myndigheten.

Mikael_L
lindansare skrev:
och enligt grannen överskrider byggyta för vår tomt (han har fel - vi överskrider den inte).
Att det finns sakfel i grannens svar till byggnadskontoret gynnar troligen er, möjligen bör man peka på att det finns sakfel. Eller kanske inte, det borde trots allt vara en sak dom kollar, och kommunen personal kanske inte gillar att man skriver dom på näsan.
Men besvär innehållande rena sakfel måste rimligtvis tappa i trovärdighet.

Jag tycker helt klart att sakfel ska påpekas. Det är inte säkert att det annars uppmärksammas.

Vet inte om det kan vara någon TRÖST, men du kan helt SÄKERT räkna med att din "favorit" granne är välkänd hos byggnadskontoret, eller vi kanske ska säga ÖKÄND!!!
Och detta ligger inte dig i fatet. Har han bråkat om allt och med alla, så tror jag att dom med säkerhet bara kör över honom.
Men som hempularen skrev håll en saklig ton, var ödmjuka mot kommun, så ska ni se att det ordnar sig.
Och när det gjort det, kan du alltid lägga på ett STORT hånflin mot grannen!
Lycka till!!

Hittils har vi varit mycket sakliga, korrekta och ödmjuka gentemot aktuell byggnadshandläggare och byggnadsnämnd. Om man vill vara nitisk kan tillåten byggyta på tomten vara en tolkningsfråga, men vi har ingen anledning att tro att vårt önskemål är ett problem för nämnden eftersom vi endast önskar bygga små enkelgarage med carport. Vad gäller avstånd till grannens tomt tror jag snarare på ett mellanting mellan vårt och grannens önskemål. Det vår granne inte fattar är att om garaget måste stå långt in på vår tomt så kommer vi att dra uppfartsen till huset, liksom cykelförvaring mmm vid hans tomtgräns vilket definitivt kommer att inkräkta på hans behov av privatliv eftersom vi då har full sikt över hans carport samt två dörrar till huset. Och med tanke på att vi är en barnfamilj så är det definitivt mycket spring.....

Ett problem med allt detta, utöver grannen, är att vårt husbygge är ett känt och mycket omtvistat ärende på byggnadskontoret. Tjänstemännen (handläggarna) ville inte handlägga ärendet och ville inte godkänna husbygget trots att det inte strider mot någon befintlig plan. Detta ledde till en stor konflikt mellan byggnadsnämnden och tjänstemännen där nänmden tillslut fick beordra tjänstemännen att göra sitt arbete om de ville ha det kvar. Summa summarum är att en del handläggare och lantmätare har lidit en stor prestigeförlust och inte ser positivt på vårt bygge. T ex ledde det till att en handläggare gav grannen rätt i överklagandet av vårt bygglov innan vi ifrågasatte detta med hänvisning till att det inte finns grund för överklagandet i någon plan (grannens överklagande avslogs ju både av nämnden och länsstyrelsen). Alltså kan vi inte förlita oss på vare sig handläggares kunskap eller välvilja utan för vår egen talan.

Vi kommer att skicka en skrivelse där vi påtalar grannens felaktigheter och osanna utsagor i saklig ton och be att denna skrivelse bifogas övriga handlingar. Vi kommer även att argumentera för vår tänkta placering av garaget. Eftersom vi vid husbygget fick driva ärendet själva, utan handläggare, så har vi tack och lov god vana vid att argumentar för vår sak och läsa bygglagar.

Men precis som ni skriver är det nog jätteviktigt att vi är sakliga och mogna eftersom vår granne då framstår som ännu besvärligare.

Det enda positiva med den här historien är att ni orkar så upp mot grannen (och att man inte själv är part i tvisten). Jag hade nog lagt ut kåken till försäljning, kört en visning och sponsrat den lokala motorcykelklubben med ambitioner om världsherravälde med ett par backar öl för att de ska komma till visningen som entusiastiska spekulanter på en ny klubblokal. Tänker inte grannen om efter det och tycker att ni är "de mest fantastiska grannar jag någonsin haft" är det nog rätt kört.

Helt sjuk historia det där. Fattar inte hur folk är funtade ibland.

Som tur är så vet vi vilka alla är som bor i närområdet där vi bygger och det finns som tur är inga problemgrannar som kan ställa till det och det känns jäkligt skönt måste jag säga.

Vilken historia!
Lite nyfiken bara, vad var det med ert hus som tjänstemännen inte gillade?

/Mikael

Mikael: Allt. Vi bor i ett område där det inte finns några hinder för att bygga flerfamiljshus på tomterna och där flera tomter har byggts med radhus eller parhus sedan 70-talet. Dock är den huvudsakliga bebyggelsen enfamiljshus - stora sådana i 2 - 2,5 plan. Detta rimmar även bra med att nämden vill förtäta statskärnan och uppmuntrar byggnationer av parhus t ex. Tjänstemännen höll dock inte med utan ansåg att allt med huset var fel: Det hade fel planlösning, fel placering på tomten, felaktigt ritade badrum,det var fult, det var inte möjligt att avstycka tomten. Tjänstemännen ansåg även att vi hade undermåliga ritningar och tappade bort våra handlingar i tre omgångar så att vi fick lämna in på nytt.

Och allt utan minsta grund. Vårt hus är inte på något sätt avvikande i området. I kvarteret bredvid (med sikt från vårt hus) finns två nästan identiska hus vars ritningar vi utgått från. I samma kvarter finns tre radhuslängor. Ritningarna är noggrant genomförda med arkitektritningar som förlaga och faktikst bättre än dessa. Trots detta vägrade tjänstemännen handlägga ärendet samt avstycka tomten. Vi fick själva kontakta samtliga nämndemän, argumentera för vår sak, skicka bilder på liknadande hus och ha kontakt med ordföranden. De klubbade igenom bygglovet på 30 sekunder.

Anledningen "off the record" tros vara, enligt misstankar bl a media, att några av tjänstemännen är "köpta" av ett stort husföretag och helst bara ger bygglov till dessa. Vi vann budgivningen om tomten över just detta företag och det tycks ha retat tjänstemännen. Dessutom retade de tjänstemännen att vi inte jobbade med arkitekt utan att vi "unga spolingar" gjorde detta själv och dessutom lusläste byggplanerna.

V i är kontaktade av media men har avböjt att ställa upp på en artikel eftersom vi ännu inte har bygglovet för garage klart och inte vill stöta oss med fler tjänstemän. Dessutom har nämndens ordförande söttat oss jättebra. Men lite beroende hur garagefrågan går överväger vi att använda oss av media.

Du anar inte hur maktlös man kan känna sig när tjänstemän struntar i gällande byggplaner och motiverar sina avslag med orden: " Jag har arbetat si och så länge så jag vet vad som är rätt!" . När man inte kan lita på att myndighetspersoner följer de lagar och förordningar de har som uppgift att följa blir man lätt frustrerad....

Mycket intressant tråd. Du borde t.o.m. utveckla din kamp mot kommunen i en egen tråd. Ser fram emot uppdateringar!

Min grannes fälttåg mot omvärlden fortsätter. Det roar mig vid detta lag. Jag kommer för enkelheltens skull att kalla honom för surgrannen. Surgrannens tomt vetter mot tre andra tomter (en är vår). Som ni läst ovan har han redan duster med två av grannarna (vi är en av dem). Nu har han även lyckats gör sig ovän med radhuslängans innevånare på, de sista av grannarna. Mellan radhusen och surgrannen finns ett plank sedan en sådär 10 år som ägs tillsammans av grannarna. Det är nu dags att målas om och surgrannen ringer på i ett av radhusen, trycker upp ett papper i ansiktet på vederbörande med orden: "Här har ni så att ni vet" (fritt återgivet, men iaf korthugget och otrevligt, utan artighetsfraser). Surgrannen har alltså för tio år sedan skrivit ett kontrakt med byggherren till radhusen (han som sålde radhusen) om att de som bor i radhusen skall utföra och bekosta underhåll av planket även på surgrannens sida. Och detta trumfkort har han suttit på i tio år!

Men eftersom radhusägarna inte är informerade om kontraktet vid köpet av sina hus och inte heller varit med och tecknat det är de knappast skyldiga att utföra detta. Jag vet att diskussioner pågår. Uppenbarligen är en av de radhusboende kollega med surgrannen och sitter alltså i en taskig sits...

Men surgrannen verkar allt annat än glad eftresom han just nu, kl. 22.21, kört igång sin gräsklippare. Det gillar vi barnfamiljer....

Ett riktigt praktarsle med andra ord!

Fy fan vad jobbigt att ha en sådan herre som granne, lider fasiken med er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.