Man tor ju nästan att detta är ett skämt när man läser det. Jag skulle aldrig tolerera att en granne behandlade mig på detta vis. Jag skulle be han dra åt h-vete och säga åt han att aldrig mer tilltala mig. I värsta fall skulle jag ta ett handgemäng med idioten.

Bara att inse att olika människor har olika "behov" av privat sfär. Och att man bör kunna ha respekt för det. Dock inte så långt att man avstår från egna rättigheter, ex att bygga. Men att försöka anpassa sina planer så lång det går utan att inkräkta på de funktioner och utseende man vill av sitt bygge.

När folk med "säregna" interssen går så lång att de försöker stoppa mitt bygge, då har de gått över gränsen.

Vi hade en liknande diskussion med vår ena granne inför vår ombyggnad. Vi skall i nästa etapp bygga på en våning på den del av huset som idag är i ett plan. Grannens hus ligger i andra änden på deras ganska stora tomt. vi bygger ca 6m från gränsen (har alltså redan en våning på den delen), deras hus ligger ca 30m från gränsen. vårt bygge innebär att ett fönster på andra våningen kommer ca 5m närmare dem än idag (avståndet krymper från ca 40m till 35m). Detta var de oerhört oroade över, tyckte att vi skulle få en jättestor insyn till dem.

Jag har lite svårt att förstå problemet, vi hade en diskussion, var "förstående" klargjorde varför vi tyckte vår utbyggnad var nödvändig. Till slut gick de med på att skriva på grannehörandet. Detta var nödvändigt efterssom vårt hus pga. en tidigare svartbyggd uteplats på 12 kvm är 4 kvm större än detaljplanen tillåter. Ombyggnaden tillför inte någon byggnadsyta.

Vårt alternativ om de inte hade skrivit på hade varit att riva några kvm av uteplatsen.

Ni som tycker detta låter helt otroligt - det finns flera identiska. Nästan så jag trodde det var mina grannar som beskrevs.

Flyttade till ett villaområde i en småstad för tio år sedan. Underbara grannar. Efter ett par år såldes fastigheten som vi gränsar till på ena sidan. Det äldre paret som flyttade in där bjöd vi snart in på kaffe och försökte vara trevliga mot. Det stod dock snabbt klart att de var av en högre stående art än oss.....

Ganska snart började ett helglasat uterum att byggas, glasat ner till fotknölarna och ett par meter över gatunivå. Till att börja med utan bygglov. Då började de tvärvända bilen precis innan vår tomt om vi var ute och tog en omväg, för att visa att de inte ens ville komma nära oss med bilen.
Sedan blev det gnäll om att vi kunde se rakt in i deras uterum, och den befintliga spireahäcken oss emellan skulle ersättas av ett högt plank. Bygglov gavs dock inte ("sätter man sig i ett skyltfönster får man väl fatta att folk kan se på en", citerat från kommunen) vilket gav ytterligare en massa märkliga demonstrationer.

Rätt vad det var så kom det upp en extra häck, innanför den befintliga, i mastodonthöga blomlådor - då kan man köpa billiga plantor och få lite höjd med en gång.

Vi har under alla dessa år hejat och försökt vara trevliga, dock oftast utan reaktion tillbaka. Som setts i en annan tråd har vi nu tänkt bygga ut vårt garage, och gick därför givetvis runt till grannarna med ritningar. Inklusive denne. Det slutade med en utskällning som inte går att beskriva i ord, det mesta om sådant som efter mycket konspirerande och fantiserande om oss sannolikt blivit sanning i deras huvuden genom åren. Jag kände inte igen mig alls, och höll en mycket låg profil (vilket jag var väldigt glad för efteråt). Ironiskt nog handlade det hela om att man skulle vara hövlig och visa hänsyn till sina grannar....

Garagebygglovet beviljades, trots protester från mina grannar och deras lönlösa överklaganden. Under resans gång och alla överklaganden fick vi se många skrivelser om vad vi gör och inte gör, hurudana vi är och vad vi inte borde få göra i trädgård, garage och t.o.m. inne i vårt hus. Hur barnen stör friden när de är ute i trädgården ("det är ett så lugnt område och inga andra småbarn, så det är tillåtet här...") o.s.v. Och framförallt - att grannen ansåg det orimligt att vi skulle få bygglov till något som de själva p.g.a. sin mindre tomt inte också skulle kunna göra.

Mitt tips är alltså - håll ut, var hövlig och smart. Men låt inte grannen styra Dig. En dag flyttar de eller tröttnar, fast till dess finns mycket att göra. Jag är idag glad för den höga blomlådehäcken, för jag är lika glad att inte behöva ropa ett "hej" som jag ändå inte får svar på.

Nog måste ni få bygga en spaljé i tomtgräns? Den är ju i sig själv genomsiktlig. Att det sedan kommer att bli svårt att se igenom de klängväxter man sedan sätter är ju inte annorlunda än om ni satt en lika hög häck.

Har också för mig att spaljé upp till viss höjd är OK, men sedan gäller det kanske att ha gränsen mellan spaljé och plank klar för sig.

Om du har tröttnat totalt på din granne, så går det ju enligt tv att "ta över lagfarten", sen kan du ju erbjuda grannen att få "tillbaka" den mot att han är LITE mera ödmjuk och inte jävlas så mycket...

Är väl lika bra att poängtera att detta är ett SKÄMT, så jag inte får ovett för detta!!

Men kände att jag ville sprida ett litet leende i denna trots allt mindre roliga tråd.

"sätter man sig i ett skyltfönster får man väl fatta att folk kan se på en", citerat från kommunen

*asg* Vilken skön kommentar.

Jag misstänker att kommunen är rätt less på min granne. I sin senaste överklagan av handläggningen så kallar han kommunens handläggare både för okunniga, inkompetenta och undlåtande - så popularitetsnivån har väl knappast stigit. Jag skulle faktikst tro att varje myndighet i den här staden har ett eget rum avsett bara för grannens korresponsdans. Mig veterligen överklagar han det mesta.

Vad gäller bemötande så är min make inne på linjen handgemäng alternativ skadegörelser. Jag försöker tona ner honom lite - iallafall tills bygglovet för garage är klart. ;-)

lindansare skrev:
Jag misstänker att kommunen är rätt less på min granne. I sin senaste överklagan av handläggningen så kallar han kommunens handläggare både för okunniga, inkompetenta och undlåtande - så popularitetsnivån har väl knappast stigit. Jag skulle faktikst tro att varje myndighet i den här staden har ett eget rum avsett bara för grannens korresponsdans. Mig veterligen överklagar han det mesta.
Det är ju jättebra för er eftersom sannolikheten att överklaganden etc går igenom minskar drastiskt. Är det någon man vill ha på sin sida så är det väl handläggare i sin egen kommun :)

Har dom en sådan osympatisk krångelpelle, som dessutom kallar dom öknamn, så tror jag nog att de flesta handläggare, dom är ju också människor, kommer göra allt i sin makt inom de regler som finns att INTE tillmötesgå honom. Spä på genom att ta ett personligt möte om handläggandet av ert ärende och bjud på lite kaffebröd uppe på kommunkontoret så torde er ansökan kunna gå igenom trots hans protester ;)

/K

Som jag tolkar det så drev din "mysiga granne" sitt eget lilla vendetta mot en annan granne tidigare?
Har den fått det "lugnare" sen ni byggde?
Om så är fallet, är det inte fler som ska bygga i närheten av er granne, så ni får lite lugn och ro?

Kan ni inte gå ihop och sätta hårt mot hårt mot denna besvärliga granne?
Inte nödvändigtvis handgemäng, men kanske ha lite trevliga träffar så att grannen ser att ni enats. och kanske förstår att ni GEMENSAMT står emot honom?

Tänk vad mycket energi och tid ni får lägga ut på denna granne som ni skulle kunna lägga på något trevligare.

Byggde mitt hus i ett äldre villaområde.

Grannen andra sidan gatan, en äldre änka klagade på allt. Skedde diverse anmälningar om olika saker, allt från färgval till höjdnivån på huset till kommunen. Samt var hon pådrivande i "opnionsbildningen" mot mig i det allmänna skitsnacket mot mig med andra grannar.

Så, en Julafton fick jag nog. Hade fått lite (en del) under västen så att säga och tänkte ta ett snack med änkan som var hemma i sin ensamhet på julafton.

Gick över med en flaska vin som present av lite tjusigare märke från vinhyllan och önskade henne en god jul på kvällskvisten.

Hon blev glad; allt upphörde med missämja, anmälningar etc

Gått nu några år och hon är fortfarande lika trevlig emot mig.

Konstigt vad det kan svänga hos en del bittra personer, när man visa en vänlig handling ibland...

:)

Helt uppriktigt så tor jag inte att min granne har en relation till någon. De tillsammans med de två tonåringarna i huset har besök en gång varannan månad, om ens det. Jag tror faktiskt att det är mindre än så...

Men jag kan uppriktigt inte säga att grannen i någon större utsträckning bekymrar mig. De är inte hemma under sommahalvåret, de ha aldrig besök, de talar helst inte med någon, de sköter sin tomt exemplariskt men vistas i princip aldrig på den. Det enda bekymret är ju att de överklagar allt jag gör på min tomt - annars hade de varit exemplariska grannar. Så fort vi fått en bygglov för garage och satt upp ett staket så behöver vi i princip aldrig mer prata med grannen.

Tja Lindansare - "när vinet flödar i de fyllda glasen och man börjar bli i gasen, då lossnar tungans band!" (Peps Persson). Kanske är det en variant...? Den är i varje fall billigare än en tujja-häck... Själv vattnar jag min liguster som bara attans - och hoppas den ska växa sig stor och stark och i varje fall under sommarhalvåret blir till en tät vägg så vi åminstone kan sola näck i trädgården... :-)

Sillastryparen skrev:
Tja Lindansare - "när vinet flödar i de fyllda glasen och man börjar bli i gasen, då lossnar tungans band!" (Peps Persson). Kanske är det en variant...? Den är i varje fall billigare än en tujja-häck... Själv vattnar jag min liguster som bara attans - och hoppas den ska växa sig stor och stark och i varje fall under sommarhalvåret blir till en tät vägg så vi åminstone kan sola näck i trädgården... :-)
Ja eller så solar jag näck i min trädgård utan tuijahäck. Det kanske sätter fart på grannsämjan...eller motiverar dem till att flytta... :-)

Vilka hemska historier ni berättar. Är det vanligt att det blir sådan grannosämja? Man blir ju lite orolig nu när man snart skall flytta till sitt första egna hus.

Hörde av en bekant om hur det gick till med hans nybygge på öarna utanför Göteborg. Marken var till hälften prickad och möjligheterna var väl inte alltför stora att variera placering av huset . Grannen hade naturligtvis åsikter och de liknar inläggen ovan. Ett par procent av hans utsikt mot havet skulle ju försvinna. Hans stora misstag var dock att uttala sig med:
- Det skall inte byggas något på den tomten alls!
På så vis avslöjade han sig notorisk nej-sägare, så kommunen körde över honom helt och hållet och skrev ett långt utlåtande som kunde användas av min bekant ifall Länstyrelse osv. skulle blandas in.
Det är alltså ett stort misstag att tvärvägra i bygglovsärenden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.