52 201 läst ·
63 svar
52k läst
63 svar
Granngodkännande - men bara åt ett håll
Byggnadsnämnden ska givetvis inte vara medlare i grannkonflikter. Viktig är dock att sakligt informera berörda parter om rättigheter och regelverk för att undvika framtida konflikter.Claes Sörmland skrev:
Det sista handläggarna på den typiska byggnadsnämnden vill bli är medlare i grannkonflikter. Så nej, besvära inte byggnadsnämnden med grannkonflikter, det får man lösa själv.
Vid bygglovsprövning väger byggnadsnämnden det allmänna intresset mot den sökandes enskilda intresse och följer PBLs regelverk, That's it.
Okunskapen är stor hos allmänheten och leder inte sällan till osämja mellan grannar för att man tror att man har beslutanderätt i bygglovsfrågor.
Det verkar vara det som TS har drabbats av.
Vet inte om byggnadsnämnden har en serviceskyldighet gentemot fastighetsägare i kommunen att hjälpa till med juridisk konsultation i civilrättsliga frågor. Kanske finns något sådant uppdrag som jag har missat? Annars finns ju möjlighet för enskilda att köpa in de tjänsterna på den privata marknaden.B Bernt Ö97 skrev:Byggnadsnämnden ska givetvis inte vara medlare i grannkonflikter. Viktig är dock att sakligt informera berörda parter om rättigheter och regelverk för att undvika framtida konflikter.
Okunskapen är stor hos allmänheten och leder inte sällan till osämja mellan grannar för att man tror att man har beslutanderätt i bygglovsfrågor.
Det verkar vara det som TS har drabbats av.
Som boende i en liten kommun är jag van vid att byggnadsinspektörerna är hjälpsamma med sakfrågor vilket underlättar/minskar arbetsbelastningen och ökar invånarnas förståelse för vad som gäller.Claes Sörmland skrev:
Vet inte om byggnadsnämnden har en serviceskyldighet gentemot fastighetsägare i kommunen att hjälpa till med juridisk konsultation i civilrättsliga frågor. Kanske finns något sådant uppdrag som jag har missat? Annars finns ju möjlighet för enskilda att köpa in de tjänsterna på den privata marknaden.
Vi skattebetalare uppskattar detta.
Byråkrater som agerar paragrafryttare utan kommunikation med berörda parter orsakar onödigt hög arbetsbelastning på skattefinansierad verksamhet.
Jag fruktar att du kommer att uppleva ett bryskt uppvaknande när de gamla byggnadsinspektörerna går i pension i din kommun och 80- och 90-talisterna tar deras plats. Det har redan hänt i kommunerna kring Stockholm och även här nedåt Sörmland. De kommer inte agera som konversationspartners med bråkande grannar på arbetstid annat än om de gör ett tillsynsbesök.B Bernt Ö97 skrev:Som boende i en liten kommun är jag van vid att byggnadsinspektörerna är hjälpsamma med sakfrågor vilket underlättar/minskar arbetsbelastningen och ökar invånarnas förståelse för vad som gäller.
Vi skattebetalare uppskattar detta.
Byråkrater som agerar paragrafryttare utan kommunikation med berörda parter orsakar onödigt hög arbetsbelastning på skattefinansierad verksamhet.
Faktum är att du nog kommer att ha svårt att ens nå dem för de sitter vanligen och jobbar i kommunens nya digitala plattform där du får och ger information via kommunens web eller app. Eller möjligen brev om du vägrar.
Det finns paragrafer om viss service/informationsskyldighet för byggnadsnämnden. Nu minns jag inte exakt vilken paragraf. Vissa kommuner, kanske främst större, löser detta genom en separat kundservice/medborgarservice som har grundläggande kunskap kring PBL och bygglovsfrågor. I mindre kommuner är det antagligen oftast så att handläggare och inspektörer har allmän telefontid och/eller besökstid där man kan ställa sina frågor oavsett om man har ett pågående ärende eller inte.Claes Sörmland skrev:
Vet inte om byggnadsnämnden har en serviceskyldighet gentemot fastighetsägare i kommunen att hjälpa till med juridisk konsultation i civilrättsliga frågor. Kanske finns något sådant uppdrag som jag har missat? Annars finns ju möjlighet för enskilda att köpa in de tjänsterna på den privata marknaden.
Finns ju förvaltningslagen också som ger förvaltningen serviceskyldighet så att den enskilde kan tillvarata sina rättigheter.E eemeliie skrev:Det finns paragrafer om viss service/informationsskyldighet för byggnadsnämnden. Nu minns jag inte exakt vilken paragraf. Vissa kommuner, kanske främst större, löser detta genom en separat kundservice/medborgarservice som har grundläggande kunskap kring PBL och bygglovsfrågor. I mindre kommuner är det antagligen oftast så att handläggare och inspektörer har allmän telefontid och/eller besökstid där man kan ställa sina frågor oavsett om man har ett pågående ärende eller inte.
Men här gäller inte diskussionen PBLs regleringar så mycket som att kommunen skulle vara juridisk konsult eller t om medlare för privaträttsliga konflikter gällande frågor som regleras av jordabalken. Det är där jag är mycket skeptiskt till om det ens förekommer och om det gör det, om det har lagstöd.
Ja har kommunen godkänt ett fel i ett område, så måste de godkänna samma fel i samma område trots se går emot planbestämmelserna eller översiktsplanen...Bananskalare skrev:
Du tänker kanske på likabehandlingsprincipen som kommer från kommunallagen?V VillaWP skrev:
Men den kan lätt missförstås. Finns det sakskäl att behandla olika ärenden just olika så kan byggnadsnämnden göra det även om fallen har vissa likheter i stort.
Håller med dig om att det aldrig är bra att gå med på något man inte gillar med motiveringen att inte skada grannsämjan. Det jag reagerade på var texten ”du borde”. Det hjälper inte TS nu.B Bouwer Bob skrev:Man kan självklart inte ändra det nu. Men kanske TS köper ett annat hus eller någon annan på forumet läser. Man ska aldrig godkänna något närmare än 4,5 m så tillvida man själv ska komma närmare och då kan förhandla. Om det innebär sämre grannsämja så är det sjukt. Som att säga jag minskar ditt husvärde med 100 000 för att jag inte ska bli arg. Kom ihåg att sådant du inte stör dig på kan andra störas av om du ska sälja huset.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
En kort och lättläst historia på det temat:Claes Sörmland skrev:
https://www.domstol.se/globalassets...den/2021/svea-hr-p-3979-20-dom-2021-01-22.pdf
Jag är mycket väl medveten om att generationsväxling till "lejon" med högskoleutbildning utan livserfarenhet är på gång, med "katastrofutveckling" för komunal förvaltning.Claes Sörmland skrev:
Jag fruktar att du kommer att uppleva ett bryskt uppvaknande när de gamla byggnadsinspektörerna går i pension i din kommun och 80- och 90-talisterna tar deras plats. Det har redan hänt i kommunerna kring Stockholm och även här nedåt Sörmland. De kommer inte agera som konversationspartners med bråkande grannar på arbetstid annat än om de gör ett tillsynsbesök.
Faktum är att du nog kommer att ha svårt att ens nå dem för de sitter vanligen och jobbar i kommunens nya digitala plattform där du får och ger information via kommunens web eller app. Eller möjligen brev om du vägrar.
Vi skattebetalare står för kalaset.
Förhoppningsvis mognar dessa lejon och blir mer pragmatiska och sociala till kommuninvånarnas gagn.
Till syvende och sist är den kommunala förvaltningen avsedd att vara underordnad kommuninvånarnas behov.
Den politiska ledningen i kommunerna har en viktig roll att fylla. Inte att köra över tjänstemän som övertolkar sitt uppdrag. Polikerna behöver styra och fånga upp de verkliga förutsättningarna i sin hemkommun och agera utifrån verkligheten.
Jag har på nära håll sett exempel på komunala organisationer där tjänstemän utan sakkunskap generar merarbete och kostnader för både invånare och tjänstemän i den kommunala förvaltningen, helt omotiverat.
Tyvärr är det högavlönad personal som ivrigt motiverar sin egen existens i organisationen.
Jag hoppas på en bättre bättre framtid där fokus flyttar mot mer effektivitet och mindre jobbskapande för egen del.
I min hemkommun är det fortfarande möjligt att ha ett personligt samtal med byggnadsinspektörerna, även om nyanställda/nyutbildade förefaller kräva "rättning i ledet" gentemot erfarna kollegor .
Detta blev ett sidospår om kommunal förvaltning.
TS fråga gällde dock hur hanterar man en granne som kanske har en övertro på sin beslutskraft.
Jag önskar TS lycka till med sin bygglovsansökan.
Nej utan PBL, Kap 9 §30...Claes Sörmland skrev:
"Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2
§ första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen
(1970:988)"
Finns flera fall i MÖB man kan hänvisa till.
Men det gäller ju bara vad som redan har godkänts på just den fastigheten. Inte vad grannen har fått godkänt.V VillaWP skrev:Nej utan PBL, Kap 9 §30...
"Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2
§ första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen
(1970:988)"
Finns flera fall i MÖB man kan hänvisa till.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
jag läste den paragrafen... Men har svårt att tolka den. Du har möjligtvis inte någon dom med den paragrafen? Den går emot vad jag fått lära mig. då blIr det lätt kortslutning.V VillaWP skrev:
Jag får leta själv. Det handlar om min egoism.
Precis så!Claes Sörmland skrev:
Däremot kan man besluta att om t.ex 19 av 20 fastigheter fått avvikelser från en planbestämmelse så kan även nr 20 få det, även om avvikelsen med dagens praxis inte borde godkännas. Minns inte med stöd av vilken paragraf men så har juristen på min arbetsplats förklarat det.