52 201 läst ·
63 svar
52k läst
63 svar
Granngodkännande - men bara åt ett håll
Bifogar bilaga 1 så hänvisar till att oberoende vad planbestämmelserna säger, har kommunen godtagit att grannen fick bygga 1meter från tomtgränsen, så måste de även godkänna ditt. Bygger ni utanför så finns inga bestämmelser längre om hur nära man får bygga.
Lika så är det avgörande var man bygger, se bilaga 2. Bygger man i stan, utanför stan osv så ska kommunen vara olika hårda i sin bedömning.
Svårt att se att ni inte kommer godkänt, men grannarna kan överklaga och dra ut på tiden.
Lika så är det avgörande var man bygger, se bilaga 2. Bygger man i stan, utanför stan osv så ska kommunen vara olika hårda i sin bedömning.
Svårt att se att ni inte kommer godkänt, men grannarna kan överklaga och dra ut på tiden.
Grannar har visserligen ingen form av vetorätt eller annat men deras yttrande i frågan kan vara det som får vågskålen att tippa över i beslutet. Därför är det alltid bra att försäkra sig om att grannarna kommer att uttala sig positivt, även om det sker i form av en thuja eller fler. Min bror hade ett liknande problem och jag gjorde ett antal bilder till honom med photoshoppade alternativ att visa för grannarna. Vet inte om deras (numera positiva) åsikt hade någon påverkan på beslutet men han fick i varje fall sitt tillstånd.M Mortsken skrev:
Ja, och det är det jag menar.Kapsyl skrev:
Grannar har visserligen ingen form av vetorätt eller annat men deras yttrande i frågan kan vara det som får vågskålen att tippa över i beslutet. Därför är det alltid bra att försäkra sig om att grannarna kommer att uttala sig positivt, även om det sker i form av en thuja eller fler. Min bror hade ett liknande problem och jag gjorde ett antal bilder till honom med photoshoppade alternativ att visa för grannarna. Vet inte om deras (numera positiva) åsikt hade någon påverkan på beslutet men han fick i varje fall sitt tillstånd.
Antingen uttalar de sig positivt i frågan. Eller så får de något mycket värre som de inte kan göra något emot överhuvudtaget.
Om grannen inte godkänner placeringen av en attefallsåtgärd uppfylls inte kraven i PBL för dessa (9 kap 4 paragrafen) och då är det inte längre en attefallsåtgärd. Man får då istället söka bygglov för det och den ansökan prövas då mot eventuell gällande plan osv.Abbe W skrev:
En viktig fråga är förstås vem som äger marken eller eventuellt tomträtten men det synes inte framgå i den insända skrivelsen.M maria01 skrev:
Björn Dahlroth
Man kan ju alltid se till att den så kallade utsikten snabbt är helt borta med olika former av växtlighet som placeras lite lämpligt.. eller parkera båten eller husvagnen eller byggkojan med "fin" grafitti på samma plats så är plötsligt en carportvägg en snyggare utsikt..
dom äger inte en utsikt så inte mycket dom kan göra åt det..
I princip finns den möjligheten men det känns som ett lågvattenmärke att vara värsta grannen själv.P polaris78 skrev:Man kan ju alltid se till att den så kallade utsikten snabbt är helt borta med olika former av växtlighet som placeras lite lämpligt.. eller parkera båten eller husvagnen eller byggkojan med "fin" grafitti på samma plats så är plötsligt en carportvägg en snyggare utsikt..dom äger inte en utsikt så inte mycket dom kan göra åt det..
Bättre attföra en dialog, kanske med hjälp av byggnadsnämnden, och få till en bra lösning för båda parter. En förnuftigt tänkande granne förstår säkert att det inte finns själ att sätta sig på tvären, de har dessutom ingen beslutanderätt, utan enbart rätt att framföra synpunkter som sedan värderas av byggnadsnämnden.
Det sista handläggarna på den typiska byggnadsnämnden vill bli är medlare i grannkonflikter. Så nej, besvära inte byggnadsnämnden med grannkonflikter, det får man lösa själv.B Bernt Ö97 skrev:I princip finns den möjligheten men det känns som ett lågvattenmärke att vara värsta grannen själv.
Bättre attföra en dialog, kanske med hjälp av byggnadsnämnden, och få till en bra lösning för båda parter. En förnuftigt tänkande granne förstår säkert att det inte finns själ att sätta sig på tvären, de har dessutom ingen beslutanderätt, utan enbart rätt att framföra synpunkter som sedan värderas av byggnadsnämnden.
Vid bygglovsprövning väger byggnadsnämnden det allmänna intresset mot den sökandes enskilda intresse och följer PBLs regelverk, That's it.
Enligt mig så har grannen med "utsikten" lagt nivån med att neka pga det stör utsikten...B Bernt Ö97 skrev:I princip finns den möjligheten men det känns som ett lågvattenmärke att vara värsta grannen själv.
Bättre attföra en dialog, kanske med hjälp av byggnadsnämnden, och få till en bra lösning för båda parter. En förnuftigt tänkande granne förstår säkert att det inte finns själ att sätta sig på tvären, de har dessutom ingen beslutanderätt, utan enbart rätt att framföra synpunkter som sedan värderas av byggnadsnämnden.
Förväntas jag hålla deras utsikt fri och att det skulle väga tyngre än min möjlighet att använda min tomt till vad jag önskar och behöver så skulle jag säga att dom lagt nivån..
Se till att dom förstår att deras så kallade utsikt inte är en rättighet för att det varit tomt hitills på platsen utan att det finns en utsikt för att man som granne varit hygglig och inte parkerat husbilen eller en 5 Meter hög tuja häck 25 cm från tomtgränsen ..
Sen vem som är lågvattenmärket i det hela kan man såklart argumentera hela veckan , men i dom flesta fall så har villatomter inte så många olika möjligheter till placering av garage/ carport utan det brukar ofta vara en naturlig plats..
Hela svaret att det stör utsikten när nån jobbar hemifrån känns ju lite som en rätt självcentrerande världsbild hos nekande grannen
Bara att söka bygglovet och tvivlar stort på att grannens argument ens kommer att beaktas i det här fallet, utan byggnadsnämden bör såklart ge bygglovet och grannen får nog inse att den inte har nåt konkret att komma med och dessutom själv har byggnader nära tomtgräns..
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
hmmmV VillaWP skrev:Bifogar bilaga 1 så hänvisar till att oberoende vad planbestämmelserna säger, har kommunen godtagit att grannen fick bygga 1meter från tomtgränsen, så måste de även godkänna ditt. Bygger ni utanför så finns inga bestämmelser längre om hur nära man får bygga.
Lika så är det avgörande var man bygger, se bilaga 2. Bygger man i stan, utanför stan osv så ska kommunen vara olika hårda i sin bedömning.
Svårt att se att ni inte kommer godkänt, men grannarna kan överklaga och dra ut på tiden.
Du menar att om kommunen en gång godkänt fel. Så blir automatiskt alla andra bygglov automatiskt godkända? Tycker det låter skumt. även om man har lika principen så har man pbl.
I argumenteringen som grannen nämnt verkar det som de är medvetna om att det inte krävs ett granngodkännande som för bygglovsbefriade byggnader. Däremot har Boverket en del riktlinjer:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/inom_ob/placering/
Framför allt argumentet att deras dotter skulle kunna springa ut i gatan. Se över riktlinjerna och se hur du kan motivera att det inte är problem, kanske med foto där du visar hur det skulle bli när carporten är byggd. Att det är föräldrarnas ansvar att en fyraåring inte ska kunna springa fritt ut i gatan är nog självklart, men det skadar ju inte att ”stämma i bäcken” och visa att carporten inte ger några orimliga problem.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/inom_ob/placering/
Framför allt argumentet att deras dotter skulle kunna springa ut i gatan. Se över riktlinjerna och se hur du kan motivera att det inte är problem, kanske med foto där du visar hur det skulle bli när carporten är byggd. Att det är föräldrarnas ansvar att en fyraåring inte ska kunna springa fritt ut i gatan är nog självklart, men det skadar ju inte att ”stämma i bäcken” och visa att carporten inte ger några orimliga problem.
Du borde sagt nej ifrån början. Man ska hålla om sitt och skita i grannsämjan. Det hade jag gjort. Sen den dagen du kommit på att du vill bygga borde du kohandlat. Man ska vara mycket restriktiv över att låta grannar bygga för nära och blir de arga så är det deras problem.T toer00 skrev:För ca 10 år sedan fick vi nya grannar som har tomten nedanför oss. Vi på bor längs en skaftväg uppe på ett berg där vägen dessutom är G:A. När de nya grannarna kom så saknades det garage på deras tomt så de ville bygga ett stort dubbelgarage på deras tomt, 1 m från vår tomt. Garaget är ett tvåbilsgarage mäter ca 7 * 7 *4,2:
Placeringen är mitt på vå kortsida i nordvästläge. Initialt var vi tveksamma men eftersom de var en barnfamilj med behov av barn och för att bevara grannsämjan godkände vi detta, deras "nytta" bedömde vi var större än vår "skada". Vidare så trodde vi att underförstått att vårt godkännande skulle gengäldas den dag vi tänkte bygga garage edyl.
Nu har vi kommit fram till att vi vill bygga en carport längs samam kortsida en aningen "framför" deras garage. carporten är tänkt att bli 4,6 * 3,6 m och 1 m in på vår sida om tomtgränsen. Borde inte vara alltför störande?
Tämligen diskret om man jämför med deras garage...
Nu har vi lagt in om bygglov, men grannarna säger nu att de inte tänker godkänna carporten med motiveringarna att:
- Den stör utsikten när grannfrun jobbar hemma och vill titta ut från sin arbetsplats beläget på övre våningen.
- När dom sitter vid sin grillplats framför deras garageport så ser de inte om det kommer någon bil uppifrån, från vårt håll (trafikintensiteten är ca 4-12 rörelser per dag), risken finns att minsta dottern snart 4 år, kan springa ut på vägen innan de hinner reagera... Vid kontroll så visar de sig att ser större delen av vägen (bortsett från några dm på ena kanten)
Jag struntade i deras påpekanden då efter genomgång med min arkitekt funnit att detta var enda platsen som vi överhuvudtaget kan ha en Carport. Därefter tröttnade jag och skickade in bygglovet. Grannarna har sagt att de inte kommer att godkänna placeringen när väl kommunen kontaktar dem för granngodkännande.
Vad tycker ni att jag skall göra? Redan nu kontakta kommunen och förklara läget för dem? Eller vänta och se vad som händer (att kommunen kör över grannarnas nekande...).![]()
Ja fast byggnadsnämnden är inte sista instans och de förhåller sig till vad PBL säger. De kan lika gärna godkänna bygglovet men Granberg överprövar till länsstyrelsen och sedan mark- och miljödomstolen. Det kan ta åratal av process. Så grannen är jäkligt viktig.V VillaWP skrev:Bifogar bilaga 1 så hänvisar till att oberoende vad planbestämmelserna säger, har kommunen godtagit att grannen fick bygga 1meter från tomtgränsen, så måste de även godkänna ditt. Bygger ni utanför så finns inga bestämmelser längre om hur nära man får bygga.
Lika så är det avgörande var man bygger, se bilaga 2. Bygger man i stan, utanför stan osv så ska kommunen vara olika hårda i sin bedömning.
Svårt att se att ni inte kommer godkänt, men grannarna kan överklaga och dra ut på tiden.
Du borde sagt det till TS för 10 år sedan. Svårt att ändra nu. Däremot tycks grannarna gå på ditt råd.B Bouwer Bob skrev:
Man kan självklart inte ändra det nu. Men kanske TS köper ett annat hus eller någon annan på forumet läser. Man ska aldrig godkänna något närmare än 4,5 m så tillvida man själv ska komma närmare och då kan förhandla. Om det innebär sämre grannsämja så är det sjukt. Som att säga jag minskar ditt husvärde med 100 000 för att jag inte ska bli arg. Kom ihåg att sådant du inte stör dig på kan andra störas av om du ska sälja huset.S Simsgrodan skrev:

