Byggahus.se
En intressant fråga är vad man menar med torrt? Konstruktionsvrke torrt nog att bygga ett hus av ligger runt 20-25% medan virke att snickra fönster och dörrkarmar av bör vara under 15% och rent snickerivirke för möbler och dylikt neråt 6-8%. Men vad menar man med torrt? Är det 0% eller?

/Mats
 
senmathal skrev:
En intressant fråga är vad man menar med torrt? Konstruktionsvrke torrt nog att bygga ett hus av ligger runt 20-25% medan virke att snickra fönster och dörrkarmar av bör vara under 15% och rent snickerivirke för möbler och dylikt neråt 6-8%. Men vad menar man med torrt? Är det 0% eller?

/Mats
I min värld är veden torr när den (exempelvis björk) har torkat i kluvet och staplat skick sedan Februari-Mars, över en vår och sommar, för att eldas till hösten. Då har veden krympt och självspruckit och torrhalten ligger under 25%. Detta är vad jag avser med "torr ved", ungefär som dom flesta man diskuterat med på diverse ved-forum på nätet. Att en tillverkare av pannor rekomenderar en fukthalt på 18-22% anser inte jag som en rekomendation på "fuktig ved", 18-22% går defenetivt under begreppet "torr ved".
Jag har provat att elda 45x95, dvs. vanliga reglar, som legat inomhus i flera år, det funkar inget vidare, hela eldstaden förvandlas till en stor glöd och pannan alstrar gengaspuffar, mycket otrevligt. Så det rekomenderas inte. Däremot fungerar det att blanda in lite reglar i vedinläggend^_^b
 
Håller med helt och fullt, runt 20% är torr ved och så torr den går att få utomhus. Möjligen att den skulle bli lite torrare vår två men då blir den säkert fuktigare igen över sommaren.

Reglarna är väl oftast av gran vilket jag tycker är ett elände att elda om man bara eldar gran oavsett om det är ved eller reglar. Det blir just en glödhög i vedutrymmet i pannan. Men blandat med lövved fungerar det bra och ska enligt vissa ge den bästa förbränningen.

Calmarpannan har fått en del kritik för att den övertänder i vedutrymmet vilket även jag har märkt i min panna. I år klöv jag dock veden ganska grov och det visade sig vara enbart en fördel. Tidigare med finare kluven ved fick jag lägga i lite extra för att fylla tre 500 l tankar men nu får jag minska lite på ett ilägg och inget problem med rökpuffar och övertändning.

/Mats
 
Redigerat:
Kolla om du ser en rörstump sticka upp ur grannens skorstenskrona. Man satte ofta i ett rör i toppen och en bit (ca 3m) ner för att skydda pipan från kondens vid oljeeldning. Har han röret kvar och en gammal självdragspanna så lär det aldrig sluta osa. Annars skall det bara ryka vid tändning, även om pannan är gammal. Men som någon sa tidigare: Veden måste vara torr.
 
Bricco skrev:
Hej,
Grannen har börjat elda med ved nu när kylan kryper inpå. Det bolmar rök över hela kvarteret och det sticker i hals, ögon och näsa inne hos oss i alla rum. Vi har FTX med intag mot hans hus. Sticker man ut näsan så är det ännu starkare ute.

Vad är rimligt att stå ut med? När vi elda så är det inte alls så ur vår skorsten så har ingen aning vad han elda med.. Sur ved?

Antar det är giftigt över tiden med sånt här?
Vedeldning är giftig, ja, jag vill påstå att det är mycket giftigt, det är märkligt hur det öht kan tolereras när man exempelvis ifrågasätter rökning.
Din granne har alla skyldigheter, han måste elda med hänsyn, det är du som bestämmer, kontakta kommunen.
 
GustavAnder säger det enda vettiga här.
Gamla snålgubbar som äter potatisskal och svål ska inte bestämma över din och dina barns hälsa. Gå på kommunens miljökontor direkt. Tala med objektet i fråga leder ingenstans.
 
Göran.W
Eldar man rätt i en miljö godkänd panna man omvänd förbränning släpper man ut mindre skadliga ämnen än från en bil med katalysator.
Eldar man fel och dessutom i en kombi panna så är det allt annat än hälsosamt att andas in.

Det första man borde göra är att kontakta sotaren och ta reda på vad han har för panna så man får lite kött på benen innan man går vidare.
Är det en gamal kombi panna som igentligen är gjord för att eldas i endast i nödfall så kanske man kan övertyga grannen om hur dumt det är att elda i en panna som kanske bara har 50% verkningsgrad.
Värmen blir då inte specielt billig med tanke på vad veden kostar i dag.
Om inte annat så kan kanske miljökontoret ta ett snabbt beslut om eldnings förbud om dom får det serverat att det är en kombi panna och vilken model det rör sig om.
Lite foton är inte heller fel att bifoga till miljö kontoret.
En film på minst 30 minuter som visar att det ryker konstant är ochså bra att bifoga.
 
nej de leder ingen stans och prata med dom men inte heller och göra anonym anmälan då blir man bara förbannad..

vet själv hur det är eldade med ved i kombipanna utan tankar och fick 2 anmälningar sen köpte jag 500 olja då fan fick ja en till på att de luktade diesel av min byggnad.. fick tag i den som anmälde och förklara nog va de ä som gäller om han håller på.. sen gick jag själv runt i granskapet och frågade om någon lidit av min eldning de va han och en till som tyckte att de rök möe men inget som stört dom..

ja skulle pratat med grannen 4 ögon emellan för de kan bli nej nu jävlar stämmning ist och då blir de bara tråkigt i grannsemjan en vettig mäniska borde lyssna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.