Byggahus.se
Vet inte om detta blir rätt forumdel, eller om det kanske ska ligga i Värmeforumet? Men provar i alla fall.

Skulle bara behöva lite input, för frågan är om något behöver justeras i huset/värmesystemet, eller om jag inte kan förvänta mig mer.
TL:DR - Vi eldar med ved i år, det gjorde vi inte förra året, vi borde spara mer energi, eller?

Long version:
Vi flyttade till hus förra året, i Januari i år fick vi Kaminen installerad och det är så klart mysigt, men vi hoppas också på att spara lite energi och pengar (då jag har tillgång till gratis ved än så länge).

Huset består av 1 plan, ca 132kvm, Byggår 1968, fönster bytta av tidigare ägare ca 2016, Värmesystemet består av Luft-Vatten (Utedel från ca 2016, innedel lite äldre), med Radiatorer i alla sovrummen och Kapprum (dock ej vardagsrum), Luft/Luft i Vardagsrum, samt FTX. Elgolvvärme i Badrummen och hallen.
Annan storförbrukare är spabadet som vi har.
Bifogar en liten bild på hur det ser ut:
Ritad planlösning för hus med markerade installationer för värme och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I år har sambon varit hemma (Mammaledig) och vi har nu kunnat elda mer. Vi började elda någonstans i September och eldar dagligen (varierar hur mycket och hur länge, men en hel del).

Så här ser statistiken ut:
Sep 2022 - 1173 kWh. 11,1grader medeltemp Sep 2023 - 965 kWh, 15 grader medeltemp Minskning ca 17%
Okt 2022 - 1598 kWh. 9,5 grader medeltemp Okt 2023 - 1448 kWh, 6,4 grader medeltemp Minskning ca 9 %
Nov 2022 - 2023 kWh. 5 grader medeltemp Nov 2023 - 1936 kWh, 1,5 grader medeltemp Minskning ca 4%

Jag upplever problem att få "runt" värmen från kaminen, speciellt till de bortre delarna, men den hjälper till för det blir lite varmare i hela huset när kaminen är igång.

Jag förstår att den lägre medeltempen ställer till energiförbrukningen, men borde jag inte kunna förvänta mig ännu mer besparing? Eller är problemet också att sambon är hemma och därmed gör av med mer "övrig" elförbrukning en del av boven?
Eller behöver jag justera något på värmepumpen (Luftvärmepumpen är ställd på 18 grader, så den går bara när vi inte eldar, t.ex. på natten) för att få ut maximal effekt?


/Jocce
 
Vill man ha maximal besparing genom att elda med ved så bör man införskaffa vedpanna med tillhörande ackumulatortankar. Har man inte en helt öppen planlösning så kan det bli svårt att värma ett helt hus på en kamin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
LLVP i fläktläge på max fläkt får runt värmen hyfsat hos oss.

8h elening:
Mobilskärmsbild visar temperatur och luftfuktighetsdata över tid med schemalagda API-temperaturändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är för mig som köpt veden först lönsamt att elda om elen är dyrare än ca 3kr, eller om utetemp är under -8 så blir det lönsamt från 1:50 då ren elvärme måste stödja LLVP. Jag sparar ca 1.5kW med LLVP på fläktläget istället för max värme. Vår kamin är på 4-6kW

Kolla att eftervärmaren i din FTX är av om du vill spara pengar. Kör även alltid LLVP på max fläkt man tål.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vill man ha maximal besparing genom att elda med ved så bör man införskaffa vedpanna med tillhörande ackumulatortankar. Har man inte en helt öppen planlösning så kan det bli svårt att värma ett helt hus på en kamin.
Absolut är det en bättre lösning, men tänker att 8kw borde ändå ge en del mer, men jag kanske har för höga förväntingar...


/Jocce
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
LLVP i fläktläge på max fläkt får runt värmen hyfsat hos oss.

8h elening:
[bild]

Det är för mig som köpt veden först lönsamt att elda om elen är dyrare än ca 3kr, eller om utetemp är under -8 så blir det lönsamt från 1:50 då ren elvärme måste stödja LLVP. Jag sparar ca 1.5kW med LLVP på fläktläget istället för max värme. Vår kamin är på 4-6kW

Kolla att eftervärmaren i din FTX är av om du vill spara pengar. Kör även alltid LLVP på max fläkt man tål.
Ah fläktläge på LVP är smart. Frågan är dock om man kan få den att stödja värme ändå (Går den inte på natten som just LVP så är det ju kallt när man kommer upp...)

Eftervärme på FTX är avstängd.


/Jocce
 
Attitudeswe
Jocce81 Jocce81 skrev:
Ah fläktläge på LVP är smart. Frågan är dock om man kan få den att stödja värme ändå (Går den inte på natten som just LVP så är det ju kallt när man kommer upp...)

Eftervärme på FTX är avstängd.


/Jocce
Har du en sensibo eller elgigantens 199kr variant så kan du automatisera med API
 
Ok, förslaget nedan skulle inte minska din elförbrukning, men troligen leda till minskad totalkostnad för uppvärmning.
Mitt förslag är att du säljer din ved. Med dagens vedpriser så får du antagligen fler kWh värme genom att sälja veden och för pengarna så köper du el som du kör genom din värmepump.

Sen förstår och respekterar jag att det kan finnas andra aspekter än bara kronor och ören som spelar roll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du en sensibo eller elgigantens 199kr variant så kan du automatisera med API
Tyvärr ingen Sensibo. Vad är det för variant som Elgiganten har för 199 kr? Låter klart prisvärt?


/Jocce
 
  • Gilla
Jahon
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ok, förslaget nedan skulle inte minska din elförbrukning, men troligen leda till minskad totalkostnad för uppvärmning.
Mitt förslag är att du säljer din ved. Med dagens vedpriser så får du antagligen fler kWh värme genom att sälja veden och för pengarna så köper du el som du kör genom din värmepump.

Sen förstår och respekterar jag att det kan finnas andra aspekter än bara kronor och ören som spelar roll.
Vad får man betalt för blandved idag?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vad får man betalt för blandved idag?


/Jocce
Varierar rätt kraftigt över landet.
Jag gissar att det oftast handlar om 700-1500 kr/m2 (stjälpt)
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Attitudeswe
Hur gör man för att spars denna tråd och därefter kunna hitta den lätt?

Jag planerar sätta in en LLVP. Råden ovan borde väl gälla om man också kör på pellets?
 
Instämmer i tipset att köra LLVP i fläktläge när kaminen är tänd. Får köra ganska lågt fläktläge för att brasan inte ska få för mycket tilluft men värmen sprids väldigt bra i huset.
 
  • Gilla
Frank Nyberg och 1 till
  • Laddar…
Vid ett första test då jag kört LVP på fläkt och maxläge så har det på bara 15-20 minuter ökat med 0.5 grader i hallen, så principen verkar funka.

Har även blivit varmare i vardagsrummet, men på vissa ställen känner man lite drag.

Lär ändå inte köra den på maxläge, då den låter för mycket men testet gav resultat så nu är det bara kolla hur lågt man kan köra den och det fortfarande ger effekt och om det alltid funkar.


/Jocce
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tyvärr ingen Sensibo. Vad är det för variant som Elgiganten har för 199 kr? Låter klart prisvärt?


/Jocce
El giganten!
Man får vad man betalar för.
Tänk på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.