Hej alla och tack för alla svar, mycket informativt.
Då vet jag, man gör som man själv tycker på sin egendom och ska inte bry sig om vad grannarna tycker. Jag är ny som husägare, så jag är tydligen mycket naiv.

J Johansen skrev:
Hmm, jag tycker alla ska respektera andra, och jag tror jag är ganska respektfull mot andra. Man har väl lov at ha olika synpunkt utan att vara orrespektfull?
Jadå,

Nu bad du om just åsikter i en i grunden moralisk fråga och jag svarade med mina sådana.

Vill inte göra dig ledsen men jag tycker faktiskt du har fel i denna moraliska fråga.

• Gilla
H_kan@88 och 8 till
  • Laddar…
Vi var i en liknande situation, vi fick värderat 9 st tallar som tillhörde grannen.
Han accepterade budet, vi bekostade trädfällandet och skotare.
Nu har vi kvällssol så det räcker och blir över.
Med de allt varmare somrarna så blir skugga värt lite mer.

• Gilla
Ingeback och 16 till
  • Laddar…
Sittställning
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.

Ser ut lite som du är ute efter folks tankar kring detta..
Jo det hade varit snällt av grannen att låta dig fälla träden men som alltid påpekas så finns ingen rätt att kräva det.

Köpte du tomten med träden dessutom så kan man säg att ditt argument om livskvalitet är riktigt dåligt... Tycka kan man alltid dock :)

Prova en ordentlig muta i samband med frågan! ;)

• Gilla
  • Haha
BG.s och 6 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Har du sol efter kl. 16.00 på någon annan del av din 3.000 kvm stora tomt eller är hela fastigheten "mörklagd" på kvällen?

Det är både enklare och billigare att bygga en ny altan/uteplats i en annan, mer solig, del av tomten än att "tvinga" grannen att fälla träd. Det kan ju faktiskt finnas goda anledningar till att grannen vill ha kvar sina träd på sin tomt.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Du får väl bjuda över grannen på middag utomhus en försommarkväll så ska du se att ni kommer få tillfälle att diskutera kvällssol när det börjar skymma. :cool:

• Gilla
  • Haha
shtob och 32 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Då vet jag, man gör som man själv tycker på sin egendom och ska inte bry sig om vad grannarna tycker. Jag är ny som husägare, så jag är tydligen mycket naiv.
Precis! Så länge du inte orsakar grannarna allvarlig olägenhet, typ elda gamla bildäck på Valborgsmässoafton, så får du göra vad du vill på din mark, så länge det är lagligt! Visst är det bra att ha den friheten, och också unna sina grannar den friheten :D!

Vill du ha inflytande över mark som du inte äger, så får du köpa marken. Men varken sol, skugga eller utsikt går att äga!

• Gilla
Robert Kooijman och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker lite annorlunda än många som svarar. I min mening är det en medmänsklig skyldighet att hjälpa andra om man kan och det inte "kostar" en något, alltså i livskvalité eller liknande.

Din granne lär väl vara en resonlig människa så va bara tydlig och vänlig. Man brukar säga att det "inte kostar något att fråga", men det är ibland väldigt dyrt att verka tjatig.

Jag skulle ta upp det snarare som det är något du skulle uppskatta om grannen kunde reflektera lite kring, för det är något som du lägger mycket tankekraft på fortfarande. Samtidigt vara tydlig med grannen att du bara ber om det för att kunna ha ett samtal kring om det finns en möjlighet att längre fram hitta en lösning de skulle kunna leva med.

/Oscar

• Gilla
Hella1 och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johansen skrev:
Hej alla och tack för alla svar, mycket informativt.
Man ska nog fundera lite på hur ens agerande upplevs av grannen för grannsämjans skull. Sen finns ju också en lagreglering i jordabalken 3 kap 1 §:

"Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."

Att låta skuggande träd stå kvar har vad jag vet aldrig funnits vara att inte ta skälig hänsyn till omgivningen.

• Gilla
Lördag hela veckan och 12 till
  • Laddar…
Men om träden verkligen ställer till det för dig gör som någon tidigare sagt och erbjud dig att betala för dom. Erbjud dem 75k:- för att Du tar ner träden och står för bortforsling av stammar o ris samt återställer enligt bästa förmåga, men var då tydlig om att det rör sig om dessa träd o inte innefattar något krav på framtida nedtagningar. Om du gör det så visar du ju tydligt att du verkligen vill få bort dem och om de inte har djup kärlek för dessa pinnar så är nog 75k tillräckligt mycket pengar för att de ska ha svårt att tacka nej. Risken är väl att det snart står en dunge snabbväxande bambu vid tomtgränsen med en prislapp hängande på sig ;) Ett annat sätt kanske är att bjuda över dem på fika en afton lagom så att solen tydligt försvinner (men nämn inget om träden alls), då kanske de tänker tanken själv och bara i all vänlighet erbjuder dig att få ta ned dem om de minns att du nämnt det förut.

• Gilla
Keki och 6 till
  • Laddar…
Vi har en markbit längsmed österdalälven, ovanför oss ligger det flera hus.
För nåt år sen ringde en granne och ville arrendera marken och jag frågade lite hur han tänkte och han började då yra om att arrendatorn fick göra vad han ville med marken tex ta ned träd...

Feågade då rakt ut om det var nåt träd som skymde och det var det ju så klart...
Sa att det bara var att ta ner dom träden han ville ha ner, utom en björk vi får skugga av till husvagnen när vi är där och sen hörde jag aldrig nåt mer om arrende :)

Har samma problem som TS hemma, grannen har några jäkligt höga björkar som gör att jag får skugga vid 16 tiden och med skuggan kommer knotten och myggen...
Han vill inte heller ta ner sina träd
Har bott där i +20år så dom har ju dragit iväg på längden

• Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
P
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tycker lite annorlunda än många som svarar. I min mening är det en medmänsklig skyldighet att hjälpa andra om man kan och det inte "kostar" en något, alltså i livskvalité eller liknande.

Din granne lär väl vara en resonlig människa så va bara tydlig och vänlig. Man brukar säga att det "inte kostar något att fråga", men det är ibland väldigt dyrt att verka tjatig.

Jag skulle ta upp det snarare som det är något du skulle uppskatta om grannen kunde reflektera lite kring, för det är något som du lägger mycket tankekraft på fortfarande. Samtidigt vara tydlig med grannen att du bara ber om det för att kunna ha ett samtal kring om det finns en möjlighet att längre fram hitta en lösning de skulle kunna leva med.

/Oscar
Om vi då leker med tanken att jag är skogsägare och äger skogen runt hela detta område, skulle jag behöva höra detta från varje enskild tomtägare och sedan behöva vara lika respektfull tillbaka?

Ni kräver inte lite ni...
Vem ersätter mig för skogen?
För tidig avverkning, inkomstbortfall från skogen..
röjningen av slyet då? för det vill ni väl inte ha upp sen? vem tar kostnaden? vem tar kostnaden för den mark jag inte kan bruka på?

äganderätten gäller även för skogsägaren, markägaren, tomtägare. sluta gama på andras ägor, ägodelar.

• Gilla
Razer167 och 10 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Vi har en markbit längsmed österdalälven, ovanför oss ligger det flera hus.
För nåt år sen ringde en granne och ville arrendera marken och jag frågade lite hur han tänkte och han började då yra om att arrendatorn fick göra vad han ville med marken tex ta ned träd...

Feågade då rakt ut om det var nåt träd som skymde och det var det ju så klart...
Sa att det bara var att ta ner dom träden han ville ha ner, utom en björk vi får skugga av till husvagnen när vi är där och sen hörde jag aldrig nåt mer om arrende :)

Har samma problem som TS hemma, grannen har några jäkligt höga björkar som gör att jag får skugga vid 16 tiden och med skuggan kommer knotten och myggen...
Han vill inte heller ta ner sina träd
Har bott där i +20år så dom har ju dragit iväg på längden
Om dessa står så de riskerar att fall på erat hus eller annat och därmed förstöra, be honom då kolla sin försäkring..
För han blir ersättnings skyldig om träd faller på någon annans ägodel.
Jag fick betala 25.000 kr för detta...
Nu finns inte ett träd inom träd längd till grannen..

• Haha
  • Gilla
Johansen och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Om dessa står så de riskerar att fall på erat hus eller annat och därmed förstöra, be honom då kolla sin försäkring..
Nejdå det är långt från huset.

Maskintok skrev:
Enligt mitt försäkringsbolag så är det den som drabbas av skadan som får ta det på sin försäkring inte försäkringen från den fastighet som trädet kommer ifrån.
Detta förutsätter att det är friska träd som trillar.
Är träden dåliga så är det en helt annan sak då har du inte skött din tomt och då för du också ta smällen.
https://konsumenternasblogg.se/grannens-trad-skadar-ditt-hus-hur-galler-forsakringen/

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.