15 675 läst ·
44 svar
16k läst
44 svar
Grannens träd blir förstörda pga vårt husbygge
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Kan vara så.
Man brukar ju dansa av glädje om man få ta ner träd som är i vägen och sen kasta sig över motorsågen innan grannen ångrar sig.
Det är ju normalt mycket bråk om träds vara eller inte vara.
Man brukar ju dansa av glädje om man få ta ner träd som är i vägen och sen kasta sig över motorsågen innan grannen ångrar sig.
Det är ju normalt mycket bråk om träds vara eller inte vara.
...vad är det för trädslag?
...hur stora är träden?
...vad skulle din kostnad bli att ta ned träden?
Har talat med mina försäkringsbolag om denna sorts problem.
- I princip går det inte längre att lasta den fastighetsägare på vars tomt träden står. OM man är orolig, tveksam, vill gardera sig, så bör (=skall) man skriftligen meddela fastighetsägaren om detta, samt se till att man har någon form av bekräftelse på att denna åsikt har nått fram till berörd fastighetsägare. Utöver detta är det bra (=?) om man även informerar både byggnadsnämnd och miljöförvaltning om detta.
Ungefär så är de svar jag fick.
Gällande ersättning för skador orsakade av träd som faller, så är det min egen hemförsäkring som tar detta i första hand. Dock med undantag av force majeur...
=> nyp den otroligt generösa chansen som din granne gett dig innan han/hon ändrar sig. Se till att erbjudandet att ta ned träden, och precisering av vilka träd det gäller, finns som ett skriftligt avtal mellan er.
Som med alla "regler" ; vad som är lagligt idag är olagligt i morgon å vice versa. Smid medans järnet är varmt!
...hur stora är träden?
...vad skulle din kostnad bli att ta ned träden?
Har talat med mina försäkringsbolag om denna sorts problem.
- I princip går det inte längre att lasta den fastighetsägare på vars tomt träden står. OM man är orolig, tveksam, vill gardera sig, så bör (=skall) man skriftligen meddela fastighetsägaren om detta, samt se till att man har någon form av bekräftelse på att denna åsikt har nått fram till berörd fastighetsägare. Utöver detta är det bra (=?) om man även informerar både byggnadsnämnd och miljöförvaltning om detta.
Ungefär så är de svar jag fick.
Gällande ersättning för skador orsakade av träd som faller, så är det min egen hemförsäkring som tar detta i första hand. Dock med undantag av force majeur...
=> nyp den otroligt generösa chansen som din granne gett dig innan han/hon ändrar sig. Se till att erbjudandet att ta ned träden, och precisering av vilka träd det gäller, finns som ett skriftligt avtal mellan er.
Som med alla "regler" ; vad som är lagligt idag är olagligt i morgon å vice versa. Smid medans järnet är varmt!
Du efterlyser alltså medel för att med tvång avlägsna grannens träd. Det närmaste man kommer något sådant lär vara PBL, Kap 8, 15§, där det heter att "en tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer". Tillsynsmyndighet är kommunens byggnadsnämnd. Men ett stalltips är, att varenda svensk byggnadsnämnd brottas med ett handfull surdegar som är betydligt mer uppenbara fall av vanvård än vad dina granneträd förefaller vara.öringen skrev:
Däremot ska du vara medveten om att MB (miljöbalken) Kap 32, 5§ stadgar att skadestånd ska utges för skador på grannfastighet, som orsakas av markarbeten. Det betyder att du med ditt carportbygge kan ge grannen juridisk grund att kräva dig på skadestånd om du förstör hans träd. Samma lagrum borde också vara mycket användbart om träden sedan verkligen faller och - i sin tur - vållar skada på liv, hälsa samt på din egen och andra människors egendom.
Hoppas du inte förväxlat mig med TS jag våldgästade tråden lite då jag har liknande problem.billy_baver skrev:Du efterlyser alltså medel för att med tvång avlägsna grannens träd. Det närmaste man kommer något sådant lär vara PBL, Kap 8, 15§, där det heter att "en tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer". Tillsynsmyndighet är kommunens byggnadsnämnd. Men ett stalltips är, att varenda svensk byggnadsnämnd brottas med ett handfull surdegar som är betydligt mer uppenbara fall av vanvård än vad dina granneträd förefaller vara.
Däremot ska du vara medveten om att MB (miljöbalken) Kap 32, 5§ stadgar att skadestånd ska utges för skador på grannfastighet, som orsakas av markarbeten. Det betyder att du med ditt carportbygge kan ge grannen juridisk grund att kräva dig på skadestånd om du förstör hans träd. Samma lagrum borde också vara mycket användbart om träden sedan verkligen faller och - i sin tur - vållar skada på liv, hälsa samt på din egen och andra människors egendom.
Men i mitt fall handlar det inte om att bygga hus eller liknande. Enbart två stendöda träd som står på grannens tomt nära vårt hus. Och det är inte frågan om ifall de faller utan när, de ramlar garanterat ochså på vårt hus(lutar däråt).
Jag tänkte att det fanns någon lag att luta sig mot som skall förebygga olyckor innan de inträffar.
Redigerat:
Sorry, jag tycks ha blandat ihop er, ja. Men uppfattar jag saken rätt efterlyser du tvångsmedel. Svaret blir då PBL, Kap 8, 15§, genom anmälan till byggnadsnämnden. Lagrummet i MB kan du glömma eftersom situationen inte vållats av något arbete.öringen skrev:Hoppas du inte förväxlat mig med TS jag våldgästade tråden lite då jag har liknande problem.
Men i mitt fall handlar det inte om att bygga hus eller liknande. Enbart två stendöda träd som står på grannens tomt nära vårt hus. Och det är inte frågan om ifall de faller utan när, de ramlar garanterat ochså på vårt hus(lutar däråt).
Jag tänkte att det fanns någon lag att luta sig mot som skall förebygga olyckor innan de inträffar.
Ett smidigt sätt, om träden står bra till, är ju att sätta ut dem på blocket som "gratis ved",där köparen står för arbete och bortforsling.
Är ute hyfsat många sånna annonser på blocket, är det sedan så att det blir mycket ved så är ju oftast intresset större, med tanke på att träden är så stora att de riskerar att skada TS garage så borde det ju vara värt ett försök.
Är ute hyfsat många sånna annonser på blocket, är det sedan så att det blir mycket ved så är ju oftast intresset större, med tanke på att träden är så stora att de riskerar att skada TS garage så borde det ju vara värt ett försök.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Märk väl i denna tråd att jenka80 inte svarat en enda gång, har fortfarande bara ett inlägg.
Frågan är vilka människor som blir så lyckliga över "gratis" ved så dom tar med sig motorsågen och kapar nerträdet och sedan tar med sig allt därifrån... inklusive ris.... med tanke på den insatsen så skulle jag nog hellre köpa färdighuggen ved....Pumba skrev:Ett smidigt sätt, om träden står bra till, är ju att sätta ut dem på blocket som "gratis ved",där köparen står för arbete och bortforsling.
Beror ju på vad det är för något som ska sågas ner, en hög med div blandat ris är väl inte direkt intressant, ett par rejäla tallar med gles krona kan ju ge rätt mycket ved.Odjuret skrev:
Som i så många andra fall, finns det "rätt" person i närheten så är det inte alls omöjligt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Att hämta med ris och allt är inte så kul men kan man bli av med riset enkelt och smidigt så varför inte.
Fällde och hämtade nyligen ett par döda almar med ris och allt.
Riset slänger jag in på tomten 2 hus bort så flisar dom det till sin flis panna.
Fällde och hämtade nyligen ett par döda almar med ris och allt.
Riset slänger jag in på tomten 2 hus bort så flisar dom det till sin flis panna.
Förlåt men här ser jag det väldigt annorlunda. Tycker det är grannen som skapat situationen genom att ha träd så nära tomtgräns. TS måste ju rimligen få lov att bygga på sin tomt?S spiskrok skrev:Min åsikt är att du TS ska stå för kostnaden att fålla träden, inte mer än rätt med tanke på attt det var du som skapade situationen. Men om du vill pressa din granne det första du gör, och skapa dålig stämmning som kan vara i många år. Kan du påpeka att trädet troligen ramlar över dennes tomt, då du kapat röterna på din sida.
Det spelar ingen roll hur frågeställningen är formulerad. Här på byggahus är det alltid TS fel|skyldighet|snålhet|klumpighet osv när det gäller grannkonflikter med träd och andra växter. Det finns helt enkelt en kultur av att gärna håna trådskaparen på olika sätt utan att vara objektiv eller på något sätt förstående för bägges dilemma.E Ett2tre skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Artikelkommentarer -
Tillträde till grannens mark?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Häckar, Buskar & Träd -
Grannens björkträd fäller mängder av frön
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Beträda grannens naturtomt för att komma åt att röja sly på min tomt utan lov?
Trädgård allmänt