21 163 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
Grannens tomt byggs på utav H-S-I-K-E med endast förhandsbesked
Har fick jag inte ens grannhörande innan grannen fick bygglov på garage < 1meter från tomtgräns.......
Iofs utomplansbestämmelser och nog inte ens bygglovspliktigt annat än placeringen
Inget som stör egentligen utan mer irriterande hur det går till
Iofs utomplansbestämmelser och nog inte ens bygglovspliktigt annat än placeringen
Inget som stör egentligen utan mer irriterande hur det går till
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om det inte är bygglovspliktigt, så kanske han inte har något bygglov heller?
Enligt byggarna fanns det bygglov......
Det ligger bra som det byggdes kunde till och med varit större ändå utan fara
Mer hur myndigheter hanterar bygglov olika, är väl lika med dom som ”köper sig igenom med så kallad frimärksplan”?
Det ligger bra som det byggdes kunde till och med varit större ändå utan fara
Mer hur myndigheter hanterar bygglov olika, är väl lika med dom som ”köper sig igenom med så kallad frimärksplan”?
Det stämmer. Grannen kan få sitt bygglov dagen efter tiden för grannhörande gått ut. Lovet kan vara färdigbehandlat i övrigt och byggkontoret inväntar eventuella yttrande från grannar innan beslutet kan stämplas.Utsättaren skrev:
Bygglov hanteras olika pga av olika förutsättningar och bestämmelser i olika områden.T Taxture skrev:
En byggnad kan ligga på landet, i stan, inom sammanhållen bebyggelse, inom detaljplan, utom detaljplan, inom strandskyddat område, i naturreservat, i kulturmiljöer, naturvårdsområden, riksintresse för Försvarsmakten mm mm. Jag kan göra listan lång. Varje ärende är unikt. Därför kan processen kring bygglov se olika ut i olika ärenden.
Men att frångå detaljplan med en frimärksplan borde väl vara lika i hela landet?
Vet exempel där huset redan var för stort enligt detaljplan och där fick dom trots det bygga både ut och på en våning med hjälp av en frimärksplan det trots grannars motstånd och överklaganden
Vet exempel där huset redan var för stort enligt detaljplan och där fick dom trots det bygga både ut och på en våning med hjälp av en frimärksplan det trots grannars motstånd och överklaganden
Man frångår inte en detaljplan med en frimärksplan - man skapar en ny detaljplan för ett mycket litet område. Den detaljplanen skiljer sig naturligtvis från den gamla detaljplanen, då det är syftet med att skapa en ny.
Tycker du ska släppa rättvisefrågan. Det gör varken från eller till i ditt ärende. Ta det från en byråkrat som jag. Men visst vill man vill diskutera sådant med vänner och visst kan man bli irriterad och arg och kommunmedborgare ska behandlas lika men sannolikt vet du inte alla omständigheter. Om du anar ugglor i mossen kan du begära ut alla handlingar i ärendet och jämföra. Men vad kommer det ge dig i förlängningen? Såtillvida inte personen som bygger bredvid dig får göra något som direkt strider mot lagen så skulle jag släppa saken.
Detta är bara ett perspektiv från mig som är jurist och varit handläggare i olika ärenden och senare beslutsfattare (dock ej byggärenden men byråkratin funkar lika överallt.)
Detta är bara ett perspektiv från mig som är jurist och varit handläggare i olika ärenden och senare beslutsfattare (dock ej byggärenden men byråkratin funkar lika överallt.)
En frimärksplan inom detaljplanelagt villabebyggelse är väl att anse som frångå gällande detaljplan?1 16386 skrev:
Vad är annars vitsen med att detaljplanera områden?
Till slut kan ju varje fastighet ha sin egna frimärksplan..........
Att försöka få en bransch att följa en process enligt regler är tyvärr ogjort då vi nu har flertalet människor som gör vad de vill tills polis och domstol griper inM MiWass skrev:Well...en hel del OT snack;
Dock är jag inte ute efter att "sätta dit" dem, d v s grannarna som bygger. Dock tycker jag att det ska vara lika för alla när det gäller vad man får göra - och i rätt tid; vilket jag ser att skiljer enormt från när jag startade mitt bygge i våras. Jag fick inte påbörja något med marken förrän grannhörande tiden på 7 veckor var förbi. Enda jag fick göra var att parkera min husvagn på tomten. Fick vänta ännu längre då det även fanns en överklagandetid efter dessa 7 veckor.
I "grannens fall" blev tomten köpt för någon månad sen. Veckan efter kom alla entreprenadmaskiner, som står här nu och arbetar för fullt. Förra tisdagen fick jag mitt grannhörande som hade utgångstid 4/11 - och antog då att sedvanlig tid är 7 veckor efter att det inlämnats av alla berörda grannar. Sen att entreprenadföretaget, anlitat av hustillverkaren, gör allt markarbete är ju upp till dem. Tror knappast att grannarna som ska flytta in framöver känner till reglerna. Det finns ingen KA utsedd ännu, vilken tillträder när själva byggnaden skall upp.
Sen har jag läst att höjning/ sänkning av marken endast för göras med 50 cm vardera utan bygglov/ godkännande av kommun.
De har på vissa ställen gjort 1,5 m höjningar.
Självklart är god grannsämja viktigt och jag kommer absolut verka för det. Enda jag är emot är att man utför stora markförändringar fastän bygglov inte är beviljat. Här anser jag att entreprenadföretaget skall följa regler, informera markägaren - de gjorde mitt entreprenadföretag genom att säga; vi kan inte utföra dessa arbeten förrän startbesked lämnats. I grannens fall finns inget startbesked.
Jag undanbeder alla kommentarer såsom känslor, jantelag, skylla på, osämja mm. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag vill att alla ska ha samma tydliga regler - och blir upprörd när en del i bygg/ mark branchen totalt skiter i det.
Skurkaktighet är regel går det så går det
Ja, exakt!B byggarätt skrev:
Idag fick jag från kommunen en förfrågan om det finns synpunkter på planerad avloppsanläggning. Men de har redan byggt ner den........samt markbädden/ infiltration.
Dock i anvisningarna från inlämnad ansökan står det under "Utsläpp" där deras svar är "Utsläpp till öppen dike"
Huset står flera meter över min tomt/ där diket går förbi. I dagsläget är diket inte underhållet på flera år, så det föreligger en del stopp på vägen ner förbi min tomt. Det löper utmed min väg, ca 50 meter. Jag skrev som synpunkt att om något nu eller i framtiden inträffar, så ska ansvar för åtgärder delas/ alternativt där uppkomst till olägenhet vars källa kan härledas äger denne skyldighet att åtgärda ev. fel och skador som har/ kan uppstå.
Idag har betongbilen varit här och de har gjutit plattan.
Som sagt; Jag är INTE emot att det kommer en granne. Men det jag är emot är att de får göra så här; d v s hustillverkaren när inte ärendet är färdigt hos kommunen.
Om du inte tycker om det, kontakta kommunen! Du är emot att ”de får göra så här”. Det är inte säkert de får, de kan ha påbörjat projektet för tidigt. De kan även ha tagit med en sanktionsavgift i beräkningen då det det kanske uppvägs på andra punkter, men det är bara spekulation. Pratar du med kommunen får du veta om/vad/hur de har tillstånd att göra och hur långt de kommit i bygglovsprocessen och vad som gäller. Gå inte och var irriterad utan att veta. Och häng inte upp dig på rättvisan kring handläggningstider, den kan variera i olika projekt beroende på mängder av orsaker. Lämnade du något yttrande på det grannehörande du fick tidigare?M MiWass skrev:Ja, exakt!
Idag fick jag från kommunen en förfrågan om det finns synpunkter på planerad avloppsanläggning. Men de har redan byggt ner den........samt markbädden/ infiltration.
Dock i anvisningarna från inlämnad ansökan står det under "Utsläpp" där deras svar är "Utsläpp till öppen dike"
Huset står flera meter över min tomt/ där diket går förbi. I dagsläget är diket inte underhållet på flera år, så det föreligger en del stopp på vägen ner förbi min tomt. Det löper utmed min väg, ca 50 meter. Jag skrev som synpunkt att om något nu eller i framtiden inträffar, så ska ansvar för åtgärder delas/ alternativt där uppkomst till olägenhet vars källa kan härledas äger denne skyldighet att åtgärda ev. fel och skador som har/ kan uppstå.
Idag har betongbilen varit här och de har gjutit plattan.
Som sagt; Jag är INTE emot att det kommer en granne. Men det jag är emot är att de får göra så här; d v s hustillverkaren när inte ärendet är färdigt hos kommunen.
Redigerat:
Ja, jag lämnade yttrande i grannhörandet om att då bygget görs på berg, där det endast är 1,5 meter till berget; att om sprängning eller annan metod måste göras, så skall det beaktas att min tomts vattenbrunn ligger ca 35 m ifrån- och min garageplatta ca 40 m ifrån tilltänkt byggplats.
Nu ser jag också i mottagningsbeviset som jag fått som svar att hustillverkaren nekat till att sprängning eller annan åtgärd behövs - så då är det lugnt. Däremot står det vidare:
"Villkor för startbesked" = Lovet innebär ingen rätt att påbörja den sökta åtgärden innan bygg och miljönämnden har gett startbesked enligt 10 kap PBL. Startbesked lämnas oftast efter genomfört tekniskt samråd"
Dock är ju allt klart redan: Betongbilarna var här; Grunden klart. Avloppsanläggningen är klar; med utsläpp i diket som går utmed min väg. Blir det något stopp där så svämmar det över i min del - då mitt hus ligger mycket lägre. Avrinningsbrunnen ligger vid min infart.
Ja, jag tycker det är så himla märkligt att en del bara kör på. Det är det jag är irriterad över. Inte att det kommer ett grannhus.
Visst, lite av dess placering var jag emot - men det vet jag att man inte kan påverka. Alla deras sovrum är rakt emot min uteplats -så nu har jag förberett så jag kan lägga upp ett stort staket - långt in på min tomt. Dock kommer de inte få någon morgonsol alls när det är på plats.. men jag vill inte ha direkt insyn....
Nu ser jag också i mottagningsbeviset som jag fått som svar att hustillverkaren nekat till att sprängning eller annan åtgärd behövs - så då är det lugnt. Däremot står det vidare:
"Villkor för startbesked" = Lovet innebär ingen rätt att påbörja den sökta åtgärden innan bygg och miljönämnden har gett startbesked enligt 10 kap PBL. Startbesked lämnas oftast efter genomfört tekniskt samråd"
Dock är ju allt klart redan: Betongbilarna var här; Grunden klart. Avloppsanläggningen är klar; med utsläpp i diket som går utmed min väg. Blir det något stopp där så svämmar det över i min del - då mitt hus ligger mycket lägre. Avrinningsbrunnen ligger vid min infart.
Ja, jag tycker det är så himla märkligt att en del bara kör på. Det är det jag är irriterad över. Inte att det kommer ett grannhus.
Visst, lite av dess placering var jag emot - men det vet jag att man inte kan påverka. Alla deras sovrum är rakt emot min uteplats -så nu har jag förberett så jag kan lägga upp ett stort staket - långt in på min tomt. Dock kommer de inte få någon morgonsol alls när det är på plats.. men jag vill inte ha direkt insyn....
Nej, då hade alla regler varit fullt följda med alla ev. överklaganden/ invändningar utretts.M -MH- skrev:
Påverkan på marken är stor - och där måste man ju se till omkringliggande område hur det ev. påverkas. Här har det bara körts på. Till stor del är jag irriterad av att "regler måste följas för vissa" men för andra, sannolikt med sanktionsavgiften inkluderad, visar på en oseriös byggare.
Ska vi ens ha PBL kvar? varför ha den när så många skiter i den och ändå "kommer undan"?
Varför ska ens kommunen ha bestämmande rätt när man bygger på sin egen mark?
Varför ska ens grannar kunna lämna synpunkter när man bygger på sin mark?
Låt det bli en anarki vad gäller att bygga på sin mark - då hade jag byggt det hus jag ville ha: ett betonghus, men fick avvisat bygglov då inte ett hus byggt i betong "passar in i omgivningen".
Men att bygga ett hus nu, som inte alls passar in med övrig bebyggelse, är helt ok. Att sen göra klart stora delar innan bygglovet är klart, gör mig irriterad.
Men vi kan stänga denna tråd nu då det handlar om att alla tycker att jag ska gå och låta bli att vara irriterad, känner att jag inte får några andra svar. Enda jag kan göra är att hoppas att de beläggs med sanktionsavgifter/ måste riva allt o börja om. Blir jag lyckligare? Nej, men då vet jag iallafall att lagar och regler gäller alla.