21 027 läst ·
62 svar
21k läst
62 svar
Grannens tomt byggs på utav H-S-I-K-E med endast förhandsbesked
Exakt. Och för att vinna framgång med sin talan så ska han inte nämna handläggningstiden för sitt gamla ärende i förhållande till grannens handläggningstid - eftersom ett sådant påpekande inte kommer att hjälpa honom, utan snarare stjälpa.Hemmakatten skrev:
Det brukar vara krav på finutstakning åtminstone inom detaljplanerat området. Vissa kommuner kräver utstakning oavsett område för att tjäna pengar. Är det en extern sakkunnig utsättare så brukar kommunerna kräva 20% av vad de själva skulle debiterat. Utstakningen får inte utföras innan startbesked utfärdats.M myrstack skrev:Ser ett scenario framför mig där en utsättning tex kommer krävas som kommer göra det extremt uppenbart att (svart)bygget redan är påbörjat. Om TS nu inte har några synpunkter i övrigt kan ju ett tänkbart svar till bygglovsavdelningen vara att hen inte invänder mot bygget, undra om utsättning redan gjort och helt enkelt bifoga en bild som gör det uppenbart vad som redan är påbörjat. Sedan får vad nu det resulterar i ha sin gång.
Jag köper inte att man ska hålla tyst om uppenbara regelbrott för "framtida grannsämja" osv. Rätt ska väl vara rätt åt alla håll och kanter. Annars blir det väl en tråd här om 2 år om en granne som slängt upp något bygglovsvidrigt som även det för den goda sämjans skull likaså ska hållas tyst om.
Kanske OT men hur skulle en utsättare reagera på att komma för en utsättning och upptäcka en förberedd eller tom redan gjuten grund? Skulle denne göra annat än att än att markera var denna borde vara och vara se jobbet som utfört så länge som lämpligt material går att banka ner i marken?Utsättaren skrev:
Det brukar vara krav på finutstakning åtminstone inom detaljplanerat området. Vissa kommuner kräver utstakning oavsett område för att tjäna pengar. Är det en extern sakkunnig utsättare så brukar kommunerna kräva 20% av vad de själva skulle debiterat. Utstakningen får inte utföras innan startbesked utfärdats.
Fel, du får inte påbörja bygget på 4 veckor efter kungörelse, det finns dock inget straff för att göra det ändå. Efter 4 veckor startar du på egen risk om lovet inte vunnit laga kraft än.H hempularen skrev:
Förutsatt att du har startbesked då. Har du inte startbesked ska du ha sanktionsavgift oavsett när du påbörjar bygget.
Står det helt tokigt i förhållande till utstakningen och inte flyttas så kommer det att straffa sig när lägeskontrollen är utförd.M myrstack skrev:
"Alla" utsättare mäter in det som stakas ut så byggherren kommer inte kunna skylla på att utstakningen är fel. Eller jo skylla kan man men det finns ju inmätta koordinater som bevisar motsatsen.
Nu är det ju dock så att schaktarbeten och utfyllnad inte är lovpliktiga även om de är förberedande för en lovpliktig byggnad. Höjder osv kommer beaktas i bygglovsansökan och reglas där. Så om jag inte missat något speciellt så har inte din granne gjort något fel.
Är det inom detaljplanerat område kan det dock krävas marklov, det framgår inte av TS dock.
Är det inom detaljplanerat område kan det dock krävas marklov, det framgår inte av TS dock.
Vad är märkligt? Du har gjort rätt och grannen gjort fel. Han vill bygga hus snabbt och riskerar att få riva. Det är inget konstigt så gör folk ibland. Han kanske accepterar eventuella straffavgifter för att bli klar också. Om något är det väl en indikation på att avgifterna borde vara högre.M MiWass skrev:Själva husbygget är inte påbörjat,men allt markarbete. Där är det flera nivåer som är ändrade, mer än 0,5 meter
Det som jag fick från kommunen var just "Grannhörande" inför bygglov.
Enda jag la som anmärkning, då detaljplanen för deras hus är rakt på berget - ett djup under ytan på max 1 meter (där jag borrade vatten, var det ca 1,5 meter till berg och det är riktigt nära grannens (nu bygget) tomt, där jag la invändningen mot att om de måste spränga, att beakta mitt vattenborrhål och ev. sättningar det kan medföra i plattan på mark för mitt garage.
Men, grannhörandet skall vara inne imorgon 4/11 - men som det verkar så är det ju skit i samma, då de redan gjort färdigt markarbetet; både grund för hus och garage, samt att de ändrat flera höjder.. sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
skumt då jag fick invänta grannhörandet och beslutet i två månader innan jag fick sätta grävmaskinen i marken för mitt bygge.
Bry dig inte om hur de gör. De gör ju på egen "risk". Slappna av och var som folk.M MiWass skrev:Tomten intill min tomt håller på att förberedas för ett hus,
Förra veckan kom "grannhörande" från kommunen, vars inlämningstid går ut imorgon 4/11.
Positivt förhandsbesked har lämnats till innehavaren av tomten intill min.
Nu är typ hela grunden, alla rör, vatten borrat klart. Då undrar jag om det verkligen får gå till så?
På "samma mark" = Min tomt, började jag bygga för ca 6 månader sedan - och jag fick vänta först närmare 7 veckor innan markarbetet kunde beslutas då allt var ute på "Grannhörande" och tiden för detta var 7 veckor. Sen gick det ytterligare 2-3 veckor innan kommunen gav klartecken.
Hur kommer det sig då att denna tomt intill min, är typ klar med väg, grund, vatten, garage grund även långt innan denna "grannhörandetid" gått ut? Känns som om bygglov har "kusinkänningar" i luften, då det inte verkar bättre.. Eller?
Jag är inte på något sätt emot att de bygger, men kanske lite reservationer över hur de gjort med marken. Det framgick inte i de underlag som kommunen skickade.
Vad gör man?
Vet inte vilken kommun du bor i, men i Forshaga godkännde dom allt markarbete men absolut inte gjutning på ett jobb jag var på.
Så grunden fick dom sätta men ingen betong försen bygglovet var klart.
Kanske nått liknande i detta fall?
Så grunden fick dom sätta men ingen betong försen bygglovet var klart.
Kanske nått liknande i detta fall?
Well...en hel del OT snack;
Dock är jag inte ute efter att "sätta dit" dem, d v s grannarna som bygger. Dock tycker jag att det ska vara lika för alla när det gäller vad man får göra - och i rätt tid; vilket jag ser att skiljer enormt från när jag startade mitt bygge i våras. Jag fick inte påbörja något med marken förrän grannhörande tiden på 7 veckor var förbi. Enda jag fick göra var att parkera min husvagn på tomten. Fick vänta ännu längre då det även fanns en överklagandetid efter dessa 7 veckor.
I "grannens fall" blev tomten köpt för någon månad sen. Veckan efter kom alla entreprenadmaskiner, som står här nu och arbetar för fullt. Förra tisdagen fick jag mitt grannhörande som hade utgångstid 4/11 - och antog då att sedvanlig tid är 7 veckor efter att det inlämnats av alla berörda grannar. Sen att entreprenadföretaget, anlitat av hustillverkaren, gör allt markarbete är ju upp till dem. Tror knappast att grannarna som ska flytta in framöver känner till reglerna. Det finns ingen KA utsedd ännu, vilken tillträder när själva byggnaden skall upp.
Sen har jag läst att höjning/ sänkning av marken endast för göras med 50 cm vardera utan bygglov/ godkännande av kommun.
De har på vissa ställen gjort 1,5 m höjningar.
Självklart är god grannsämja viktigt och jag kommer absolut verka för det. Enda jag är emot är att man utför stora markförändringar fastän bygglov inte är beviljat. Här anser jag att entreprenadföretaget skall följa regler, informera markägaren - de gjorde mitt entreprenadföretag genom att säga; vi kan inte utföra dessa arbeten förrän startbesked lämnats. I grannens fall finns inget startbesked.
Jag undanbeder alla kommentarer såsom känslor, jantelag, skylla på, osämja mm. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag vill att alla ska ha samma tydliga regler - och blir upprörd när en del i bygg/ mark branchen totalt skiter i det.
Dock är jag inte ute efter att "sätta dit" dem, d v s grannarna som bygger. Dock tycker jag att det ska vara lika för alla när det gäller vad man får göra - och i rätt tid; vilket jag ser att skiljer enormt från när jag startade mitt bygge i våras. Jag fick inte påbörja något med marken förrän grannhörande tiden på 7 veckor var förbi. Enda jag fick göra var att parkera min husvagn på tomten. Fick vänta ännu längre då det även fanns en överklagandetid efter dessa 7 veckor.
I "grannens fall" blev tomten köpt för någon månad sen. Veckan efter kom alla entreprenadmaskiner, som står här nu och arbetar för fullt. Förra tisdagen fick jag mitt grannhörande som hade utgångstid 4/11 - och antog då att sedvanlig tid är 7 veckor efter att det inlämnats av alla berörda grannar. Sen att entreprenadföretaget, anlitat av hustillverkaren, gör allt markarbete är ju upp till dem. Tror knappast att grannarna som ska flytta in framöver känner till reglerna. Det finns ingen KA utsedd ännu, vilken tillträder när själva byggnaden skall upp.
Sen har jag läst att höjning/ sänkning av marken endast för göras med 50 cm vardera utan bygglov/ godkännande av kommun.
Självklart är god grannsämja viktigt och jag kommer absolut verka för det. Enda jag är emot är att man utför stora markförändringar fastän bygglov inte är beviljat. Här anser jag att entreprenadföretaget skall följa regler, informera markägaren - de gjorde mitt entreprenadföretag genom att säga; vi kan inte utföra dessa arbeten förrän startbesked lämnats. I grannens fall finns inget startbesked.
Jag undanbeder alla kommentarer såsom känslor, jantelag, skylla på, osämja mm. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag vill att alla ska ha samma tydliga regler - och blir upprörd när en del i bygg/ mark branchen totalt skiter i det.
Marklov för schaktning för över 0.5m behövs endast om området är detaljplanerat, är det det? Sedan finns det ingen generell regel om att 0.5m, det är en bedömningsfråga från kommunen, kanske gäller det i din, oftast är det så men det kan tyvärr inte jag svara på.
Eftersom det finns förhandsbesked så bör det inte vara detaljplanerat alltså. Då finns det inga regler för marklov om det inte finns särskilda områdesbestämmelser som reglerar detta. Eller om det finns särskilda skrivningar i förhandsbeskedet om att marknivåer inte får förändras på ett visst sätt, då kan det också spela in.M MiWass skrev:Well...en hel del OT snack;
Annars är det fritt att greja med marken så som man önskar även utan marklov. I de flesta kommuner kan man dock frivilligt söka marklov även för utomplan om man så önskar för att kunna påvisa att man faktiskt fått lov eller om man gör det ihop med t.ex en bygglovsansökan.
Som jämförelse har jag en granntomt 2 tomter bort som bara för ett par veckor sedan blev klara med sin avstyckning och köpet gick igenom så sent som förra veckan. Igår och idag kom de första maskinerna för att förbereda tomten för byggnation, de har inte ens en nybyggnadskarta än mindre ens ett ansökt bygglov. Men då det är utomplan så är det inget konstigt.
Börjar man däremot bygga, var exakt definitionen av att bygga ligger låter jag vara oklart. Men troligen när man börjar hälla i betong för då blir det svårare att ändra, då kan det börja bli svartbygge.
Finns tillfällen då det är osäkert om tomten medger bostad även om området är detaljplanerat men det är ju självfallet mera vanligt som du säger.coconut skrev:
Eftersom det finns förhandsbesked så bör det inte vara detaljplanerat alltså. Då finns det inga regler för marklov om det inte finns särskilda områdesbestämmelser som reglerar detta. Eller om det finns särskilda skrivningar i förhandsbeskedet om att marknivåer inte får förändras på ett visst sätt, då kan det också spela in.
Annars är det fritt att greja med marken så som man önskar även utan marklov. I de flesta kommuner kan man dock frivilligt söka marklov även för utomplan om man så önskar för att kunna påvisa att man faktiskt fått lov eller om man gör det ihop med t.ex en bygglovsansökan.
Som jämförelse har jag en granntomt 2 tomter bort som bara för ett par veckor sedan blev klara med sin avstyckning och köpet gick igenom så sent som förra veckan. Igår och idag kom de första maskinerna för att förbereda tomten för byggnation, de har inte ens en nybyggnadskarta än mindre ens ett ansökt bygglov. Men då det är utomplan så är det inget konstigt.
Börjar man däremot bygga, var exakt definitionen av att bygga ligger låter jag vara oklart. Men troligen när man börjar hälla i betong för då blir det svårare att ändra, då kan det börja bli svartbygge.
Om det kommit in grannhörande från alla så behöver ju kommunen inte vänta sju veckor.