Stefan_h skrev:
Skulle jag också vilja veta då kommunens träd lämnar ifrån sig löv i stora mängder hos oss... I höstas blev de 5 lass med ett stort släp till tippen..
Ta ett snack med kommunen, så de kan ta och ansa/klippa träden, klart att de förstår ditt problem. Eller räfsa ut löven på kommunens mark, en dag det blåser åt kommunhuset ;)

hempularen skrev:
Låter minst sagt långsökt. vet du om någon lyckats att få en sådan tolkning godkänd i rätten?

Träd, både enstaka praktexemplar och klungor måste ju ändå anses som en normal anrättning på en tomt.

Däremot om man nu skall tipsa frågeställaren, så har man ju rätt att kapa (eller få kapat) både grenar och rötter som sticker in på ens tomt. Om den verkligen står i tomtgränsen så är det väl stor risk att den blir instabil om man kapar hälften av rötterna. Och då kanske det går att få bort den helt. Grannen kan ju ev anses som "vårdslös" om han låter ett stympat träd stå kvar. Och är man vårdslös så kan man bli ersättningsskyldig för ett träd som faller.
Det finns säkert flera sådana ärenden genom tidens gång, där träd fått växa till en storlek som inte hör hemma i ett villaområde, och då är till olägenhet för omgivningen.
Om då inte ägaren själv förstår att trädet med sitt växtsätt och grenverk leder till problem för grannarna, ja då kan man vända sig till domstol och bl a använda sig av Jordabalken. Det jag menar, är extremfall.

Även PBL (Plan-och bygglagen) har en del, om det som nämns ovan.
3 kap. §15

Tomter, allmänna platser m.m.

15 § Tomter som tas i anspråk för bebyggelse skall anordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Dessutom skall tillses att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer,
3. risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för trafiken inte uppkommer,
4. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon till och från bebyggelsen på tomten,
5. tomten, om det inte är obefogat med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt, kan användas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
6. lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon i skälig utsträckning anordnas på tomten eller i närheten av denna.
Om tomter tas i anspråk för bebyggelse som innehåller en eller flera bostäder eller lokaler för barnstuga, skola eller annan jämförlig verksamhet, skall det finnas tillräckligt stor friyta som är lämplig för lek och utevistelse på tomten eller på utrymmen i närheten av denna.
Om det inte finns tillräckliga utrymmen för att anordna både parkering och friyta, skall i första hand friyta anordnas.

Jag är inte insatt i dessa lagars detaljer (PBL), men jag vill minnas en övergripande regel från mina juridikstudier som aldrig får glömmas bort vid tolkningen av lagar:

Är denna lagstiftning TVINGANDE eller DISPOSITIV (rådgivande)? Bakom kulisserna brukar mängder (majoriteten?) av vad som står i våra lagar vara dispositiv, dvs man har egentligen ingen hjälp av dessa lagar i till exempel en civilrättslig tvist, t ex med en granne.

Att hitta en lag (som egentligen bara är en riktlinje) som går på tvärs med en annan lag (eller riktlinje), är alltför vanligy bland sådana dispositiva lagar  :)

Hej,

Om tallen innebär rejäla olägenheter, trots att den inte växer in på din tomt, kan du alltid försöka "tvinga" grannen till att fälla trädet. Det är i praktiken omöjligt att få igenom en sådan begäran, jag vet då det finns en del fall hos oss där tallar (med stam, stam, stam och sedan en rejäl krona) kraftigt reducerat havsutsikt, inte ens detta är tydligen skäl nog.

Jag tycker faktiskt att man i detaljplan borde har ne begränsning på höjden av dessa träd på samma sätt som man begränsar byggnaderna.

Att skicka faktura på kottar, barr mm låter helt befängt...

Det är ungefär som att skicka faktura för snöskottning p g a att "grannens" snö har drivit in på din tomt i samband med en vinterstorm...

Känns inte rimligt och jag tror de som hävdar det har övertolkat det lagrum de hänvisar till...

Måste säga att jag tror mer på att tala med grannen igen och försöka hitta en lösning, visa din altan när den är kraftig nedskräpad av "hans" tall, förklara vilket problem du upplever detta som... Han verkar inte vara helt omöjlig att ha att göra med då han faktiskt har tagit bort en del grenar redan....

Är lösningen på alla frågor att skicka fakturor eller stämningar till höger och vänster? Om detta kommer att vara rådande i mitt blivande kvarter så tror jag att jag har flyttat till fel kvarter...

Det enklaste är väl att erbjuda sig att ta ner trädet och ta hand om ved/grenar åt grannen. Se kanske gannen vill ha den kvar/eller jävlas för gamla synders skull i alla fall....
/Abbe_

Tyvärr.
Många, för att inte säga i de flesta (?) fall, vill bara den granne, som förstör för sin granne genom höga träd t.ex. bara jävlas.
Jag vet ett antal fall och är själv ett offer för en jävlade granne.
Vår granne har en hel rad med 10-12 m höga träd i gränsen på vår södersida. Vi drog in vårt garage med en extra meter för att skapa goda grannrelationer när vi byggde ett nytt. Hans svar blev att plantera ytterligare en rad med träd i de små luckor som fanns. Nu får vi ingen sol alls på vår smala tomt.
Rent jävelskap.
(Till saken hör att grannen var spekulant på huset vi köpte men förlorade budgivningen. Då tände han på oss "inkräktare". Han skulle ha huset till sina barn. Dessutom ville han köpa det till "över häcken pris" av förra ägaren, d.v.s. hans förra granne. Denne gick givetvis ut på marknaden och fick bättre betalt av oss)
Hela samhället har blivit så konstigt, många människor tar ingen som helst hänsyn.
I många fall verkar folk rent av ha blivit mindre intelligenta, rent ut sagt dummare?? Miljöpåverkan??
Vad gör man åt sådana människor som inte vet hur man lever i ett samhälle där alla måste visa hänsyn?

He he he... jag som trodde jag var ensam i världen med en granne som är en rättshaverist och bara har sitt eget för ögonen. Tycker Byggahus skulle lägga upp en ny undergrupp ( Grannskap och jävelskap) i sitt forum där vi kan dela med oss av våra små anekdoter med trevliga grannar.

Nä, många människor borde ha långt till närmsta granne.... >:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.