Byggahus.se

Grannens tall

1. C
    Medlem · 14 inlägg

Christina1

Medlem
    Hej,
    Vår ena granne har en stor tall på sin tomt. Tallen står ungefär 2 meter från tomtgräns. Grannen har varit vänlig att kapa av grenarna som skjuter över på vår tomt. Men... denna tall ger ifrån sig så mycket skräp. Tallbarr, torra grenar, kottar m.m. Allt detta hamnar på vår altan. Finns det något man kan göra ? Jag börjar bli trött att sopa rent efter deras tall. Har bett grannen ta bort tallen, men de tycker att den ger sånt bra insynsskydd = stammen.

Har grannen någon skyldighet att hålla rent efter sin tall ? Eller är det något jag kan gå vidare med ?

//Christina

2. C
    Medlem · 9 477 inlägg

Re: Grannens tall

Nej

3. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

Har grannen varit så snäll att han kapat av allt som sticker in på eran tomt kan det väl inte vara så värst mycket som faller ner på eran altan?
    Be honom annars att han kapar lite mer eller visa honom hur det ser ut på eran altan efter et par dagar så kanske han förstår.

4. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

vill man leva närmare naturen .... ;)
    gaia

5. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Jo då, grannen har ansvar för om hans tall skitar ner, förorsakar stopp i takrännor o.s.v. för sin granne.
    Detta är vad jag har förstått i alla fall.
    Skicka faktura för rengöring!

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 460 inlägg

hempularen

Moderator

Den tolkningen har jag aldrig hört förut. Var har du fått det ifrån?

7. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Skulle jag också vilja veta då kommunens träd lämnar ifrån sig löv i stora mängder hos oss... I höstas blev de 5 lass med ett stort släp till tippen..

8. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Ursäkta mig men detta var den dummaste kommentaren jag sett hittils, om man nu som jag bor ute i skogen, med olika skiften vilken granägare skall jag stämma +
    Kanska kolla om granens DNA finns i polisregistret.
    :surprised: goerana

9. yonna
    Medlem · Österlen · 7 032 inlägg

yonna

Medlem

Du har förstått fel ;D

10. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Jag tror nog att en tall på 20 meter som är placerad upp till tomtgränsen, kan skräpa ned så mycket att det leder till olägenhet för grannen och dennes fastighet.  se JB (jordabalken) kap 3.
    Det här gäller nog inte skogstomter, där båda grannarna kanske har höga träd. Det här liknar lite problemet med grannens katt :D, eller kärringarnas bråk om tvättstugan ;D, Det går kanske att "bota" den envisa tallen :cool:

Då grannen själv sågat i tallen, är det inte ovanligt att de "förblöder" = dör ::)

11. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Jodå, grannen har som sagt ett ansvar inom "tättbebyggt område".
    Stipulerat i Jordabalken.
    Han skall även hålla trotaren fri från löv o annat bråte.
    Skicka räkning!

12. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Cool, vilken paragraf av jordabalken då?
    Låter ju helt puckat iofs, träden fanns nog före man flyttade in och då var man medveten om att det stod ett träd där, sålunda kan man räkna ut att det kommer ner grejjer från den.

Om jag hade grannar som skickade räkningar för mina löv så skulle jag fan skicka räkning för myggbekämpningsgrejjer till alla som har vattenpölar för de alstrar mygg.

/m

13. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Var i kapitel 3 hittar du det???
    Jag hittar bara
    i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM eller finns det någon annan?
    § fortsätter förstås med en massa om grävning mm, men 1 och 2 är väl de enda som handlar om växter?

14. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

1§ är fullt användbar i ärendet.  1§ upptar inte något specifikt område, det kan även gälla för högröstade personer, personer som spelar musik för högt, för många skrotbilar på tomten, klipper inte häcken etc etc.

15. H
    Moderator · Stockholm · 43 460 inlägg

hempularen

Moderator

Låter minst sagt långsökt. vet du om någon lyckats att få en sådan tolkning godkänd i rätten?

Träd, både enstaka praktexemplar och klungor måste ju ändå anses som en normal anrättning på en tomt.

Däremot om man nu skall tipsa frågeställaren, så har man ju rätt att kapa (eller få kapat) både grenar och rötter som sticker in på ens tomt. Om den verkligen står i tomtgränsen så är det väl stor risk att den blir instabil om man kapar hälften av rötterna. Och då kanske det går att få bort den helt. Grannen kan ju ev anses som "vårdslös" om han låter ett stympat träd stå kvar. Och är man vårdslös så kan man bli ersättningsskyldig för ett träd som faller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.