Är det säkert att det är grannens staket då? Det kan ju vara TS fastighets tidigare ägare som byggt just denna del av staketet och därför placerat det en bit på sin egen tomt. Grannen måste uppvisa ett dokument som påvisar att denne har äganderätt och servitut till detta staket. Annars är det nu TS som äger detta staket.

Vad det gäller tomtgräns så är det ganska enkelt att fastställa exakt var den går om de ursprungliga tomtgränspinnarna i stålrör finns kvar.

• Gilla
cem77
  • Laddar…
Man undrar ju vad det är för typ av folk som ständigt dyker upp och hävdar saker när de borde veta att det är fel. Måste vara något genfel på denna typ av folk. Säkert de som lätt blir kriminella: :-P Fattar inte grannen vad tomtgräns betyder.

• Gilla
Linderödsåsen och 5 till
  • Laddar…
Har läst en dom som handlade om hävd till mark på fel sida gräns. Om någon använt mark för eget bruk på fel sida gränsen så kan hävd uppstå efter tjugo års användning av marken om den rättmätige ägaren till marken inte invänt. Dock krävdes det enligt HD att en anläggnig, t ex en byggnad, uppförts på fel sida gränsen för att hävden skulle få verkan, Att grannen klippt gräset och krattat löv bör knappast räcka. En gränsmarkering i form av staket eller häck tror jag inte heller räknas som grundande för hävd i sammanhanget. Hittar jag rättsfallet med HDs resonemang ska jag lägga in en länk.

Låt som sagt lantmäteriet göra gränsutsättning alternativt gränsbestämning och svara på frågor om hävd. Diskutera på förhand med lantmäteriet och se om kostnaderna kan fördelas på båda grannarna, Annars är det surt att behöva betalat ex femtusen kronor för att en senare tillkommen sambo till grannen envist påstår att ett förankringsjärn till en stolpe var en gränsmarkering vilket hände mig. Man kan tycka att den som haft fel i sitt påstående om vad som gäller borde stå för förrättningskostnaden För att det ska bli så måste man nog stämma grannen i mål om bättre rätt till (del av) fastighet. Det skulle jag göra istället för att käbbla med grannen såvida denne inte har konstruktiva förslag om hur frågan ska lösas.

Särskilda problem uppstår vid oklara fastighetsgränser, t ex sådana som uppkommit genom avsöndring före 1928. Krav på fysiska gränsmarkeringar kom först kring 1916. Dessförinnan kunde gränser ha bestämts genom kedjemätning från kända och bestående riktmärken, t ex en gammal stenmur eller en gammal väg med t ex 12 alnars bredd,

Möjligen är bevisläget redan så bra på grundval av befintliga kartor och gränsmärken att grannen ger sig om han utsätts för en stämning.

När väl gränsen är utsatt är det bara att sätta upp ett nytt staket. att riva grannens staket som står inne på ens egen mark sedan nytt staket kommit upp borde knappast räknas som egenmäktigt förfarande. Grannen bör naturligtvis först erbjudas att ta ned staketet själv för att använda materialet.

Allt gulligt snack om att man ska komma överens och vårda grannsämjan är vad de felande grannarna utnyttjar för att försöka köra över en. En mycket svensk inställning, Det är rakare att säga att vi möts hos lantmäteriet för att höra deras inställning annars blir det domstolsärende.

disclaimer: Ej jurist men påläst amatör

Redigerat:
  • Gilla
Evaths och 6 till
  • Laddar…
Den där utmätningen som görs när man sätter ut hus är inte juridiskt bindade mot en gräns och stämmer inte så bra.Det som är juridisk bindande är en förättningskarta och inga andra kartor.Det är kartan när tomten styckades.Har du inte den så för du beställa från lantmäteriet.Det bästa är att beställa en lantmäteriförättning som sätter ut gränsen och är juridiskt bindande,då har grannen ingen chans.Det är lång väntetid på förättningslantmätare cirka 6-7 månader.En förättningslantmätare tar fram den ursprungliga gränsen som det var när tomten styckades.GLÖM INTE ATT DET ÄR BARA FÖRÄTTNINGSKARTAN SOM GÄLLER.

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Eller så flyttar man bara staketet, har svårt att tro att grannen går till kronofogden eller Tingsrätten med krav att få flytta staketet in på grannens tomt. :)
Nej, men egenmäktigt förfarande kan man bli anmäld för. Oavsett om det är fel placerat, så är det grannens staket.

• Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
doggydoggen skrev:
jag hade struntat i dessa 60 cm och låtit staketet vara kvar, grannsämjan måste ju vara viktigare än futtiga halvmetern tomt.
Det kan man ju tycka. Men problem kommer som på posten om endera parten säljer sin fastighet. Det är säkrast för båda parter att allt är i ordning.

60 cm av min tomtgräns är ganska stor del av min tomt, så det beror ju lite på var och hur man bor.

I den kommun jag är verksam tar det inte 6-7 månader för att få en hägnadsustakning gjord, oftast utförs detta inom några dagar. Hägnadsutstakning är detsamma som gränsvisning och heställs ofta när man bygger murar, staket och liknande. (utmätning är något helt annat och görs av Kronofogden)

Nu är tydligen hägnadsutstakningen redan gjord och är den gjord av myndighetsutövare borde grannen krypa till korset och se till att staketet flyttas till rätt ställe. Hot mot tjänsteman är ett lagbrott.

mariatherese skrev:
Det kan man ju tycka. Men problem kommer som på posten om endera parten säljer sin fastighet. Det är säkrast för båda parter att allt är i ordning.

60 cm av min tomtgräns är ganska stor del av min tomt, så det beror ju lite på var och hur man bor.
Observera att det är hur jag hade löst problemet, har man nu så liten tomt att dessa 60 cm är av betydelse eller att grannsämjan inte är lika viktig, ja då får man väl gå igenom den process som gäller, sen är det lustigt hur folk känner sig tvingade att reagera med aggressivitet så fort det blir meningsskiljaktigheter..:D

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
1. Gammal hävd kan han inte hänvisa till. Det gäller oftast vid exempelvis nyttjanderätt för bete av djur, fiske, jakt osv. Och då kan man få en gammal hävd fastställd av lantmäteri och domstol.

2. Du kan inte riva staketet bara sådär, även fast han byggt på din tomt så är det egenmäktigt förfarande från din sida. Försök och kom överens med han, går inte det så begär handräckning av Kronofogden. Observera dock, att du måste ha bra på fötterna till Kronofogden, dvs kartor från lantmätteriförrättning osv.

klorena skrev:
Den där utmätningen som görs när man sätter ut hus är inte juridiskt bindade mot en gräns och stämmer inte så bra.Det som är juridisk bindande är en förättningskarta och inga andra kartor.Det är kartan när tomten styckades.Har du inte den så för du beställa från lantmäteriet.Det bästa är att beställa en lantmäteriförättning som sätter ut gränsen och är juridiskt bindande,då har grannen ingen chans.Det är lång väntetid på förättningslantmätare cirka 6-7 månader.En förättningslantmätare tar fram den ursprungliga gränsen som det var när tomten styckades.GLÖM INTE ATT DET ÄR BARA FÖRÄTTNINGSKARTAN SOM GÄLLER.[/QUOTE

Menar Ni, ni som vet, att det kan uppstå någon slags hävd?!

Jag har en tomtgräns gentemot min granne som går flera meter innanför buskarna, som de kanske tror är gränsen. Jag har även en flaggstång på min sida av gränsen, men på deras sida om buskarna

Redigerat:
doggydoggen skrev:
Observera att det är hur jag hade löst problemet, har man nu så liten tomt att dessa 60 cm är av betydelse eller att grannsämjan inte är lika viktig, ja då får man väl gå igenom den process som gäller, sen är det lustigt hur folk känner sig tvingade att reagera med aggressivitet så fort det blir meningsskiljaktigheter..:D
Fast det är inte aggressivitet att ta upp det här med staketet. Det är en björntjänst för både dig själv och grannen att inte åtgärda problemet. Jag lovar att det går att hantera utan att det blir aggressivt (om grannen inte har några mentala problem som vi inte känner till).

kvistberg skrev:
2. Du kan inte riva staketet bara sådär, även fast han byggt på din tomt så är det egenmäktigt förfarande från din sida. Försök och kom överens med han, går inte det så begär handräckning av Kronofogden. Observera dock, att du måste ha bra på fötterna till Kronofogden, dvs kartor från lantmätteriförrättning osv.
????? Om jag köper en tomt och med det vissa byggnader på tomten i form av uthus,altaner och tex som i detta fallet, ett staket som står otvistigt inne på min tomt (alltså inte precis i tomtgränsen) då kan jag väl med all rätt hävda att det tillhör mig.???

OM det kommer någon annan (läs grannen) och hävdar att han "äger" sagda "staket"

1- Får han väl bevisa detta genom inköpskvitto el. dyl
2. Säljaren av din tomt har då begått ett fel OM han sålt något som tillhör någon annan (grannen?)
3. Då bör man väl med mottagningsbevis (rekat brev) kunna uppmana grannen att avlägsna sina tillhörigheter inom en viss tid tex 3 veckor el. liknande med risk att du som köpare annars avlägsnar det mot att (ev fakturera kostnaderna till grannen) ???

Måste Kronofogden verkligen kopplas in? :confused:

Då bör väl du som tomtköpare kunna kräva säljaren på skadestånd/ersättning för fel i fastigheten ??

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Påstå inte att du "löser" ett problem genom att fegt strunta i att problemet finns. Du nonchalerar problemet! Det är inte samma sak. Det är att ha problemet kvar och att låta det växa till dess det av att det i någon senare uppkommen situation måste lösas, t.ex. när din eller grannens tomt ska säljas. Och då ska inte bara problemet lösas. Du måste då svara på frågan varför du har bidragit till att problemet inte har påtalats och lösts löst. Andra situationer är när du ska bygga en friggebod som du måste dra 0,6 m längre in på din tomt därför att du struntar i fastighetsgränsen och i stället utgår från den linje 0,6 m därifrån som du har accepterat som tomtgräns. Om du inte reagerar i tid så uppkommer vad som i juridiken kallas konkludens (= tyst och oskrivet accepterande från din sida) till följd av att du inte sagt ifrån).

Grannen vill uppenbart ha 60 cm av din mark. Om du vill att det ska vara så, då ska du eller grannen ansöka om en fastighetsreglering hos Lantmäteriet. Då flyttar Lantmäteriet gränsen 60 cm, och beslutar att gränsen ska ligga där och att grannen ska ge dig ersättning per kvadratmeter för den 30 x 0,6 m = 18 kvm mark som överförs från din fastighet till grannens fastighet. Vad kostar tomtmarken i detta fall?

• Gilla
OlleKlockare och 2 till
  • Laddar…
K
jäklars vad testosteron det ångar i den här tråden. varva ner lite och titta på dom som har något att komma med istället för att uttrycka era personliga åsikter om vad andra tycker. Det var ju mycket nyttig info i tråden tycker jag. spoila inte det med massa tjafs.
Det här med att grannar argumenterar med hotfull/översittarinställning är nog inte helt ovanligt. Jag fick mig en dust för några år sedan om att jag skulle hålla med en väg för slambilen till slambrunnen som ligger på grannens tomt och som jag har servitut på. Jag förklarade att jag inte sett något sådan uppgörelse i mina papper då jag köpte huset och att jag lugnt och kontrollerat förklarade att jag absolut inte tänkte mig fixa en om det inte behövdes. kollade med LM om något annat stod skrivet men icke. Man behöver inte göra saken större då man vet att man har rätten på sin sida.
I det här fallet skulle jag nog, precis som nämnts, ta ut LM för den där tilläggskartmätningen och förklara för grannen att det här gäller. Striden behöver alltså inte stå mellan dig och grannen då rättssystemet faktiskt funkar emellanåt :)
Däremot kunde det vart roligare med trevliga och förstående grannar som förstår vad respekt innebär. Lycka till.
Striden vinner du..

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
0.6x30= 18kvm här runt omkring så får man ge ca 1200/kvm dvs ca 21600kr .
Jag vet inte vart du bor och vad marken kostar där. Visst som många andra skriver för grannsämjans skull. Jag hade en käring som sprang här och för grannsämjans skull bad jag henne inte o dra dit pepparn växer. Det var en mardröm för mig i många år. Det hade varit bättre om jag sagt till på skarpen så jag hade sluppit henne. Hur vet du att staketet inte är ditt?? Man brukar ju bygga staketet en bit in på tomten för att man skall kunna gå på utsidan och måla.. Hävda att staketet är ditt, dels står den ju på din tomt gnäller grannen om du tar bort staketet så fråga om han är beredda att betala hyra för marken? Grannar som beter sig illa har man inte så mycket för att låta dom fortsätta "för grannsämjans skull", det är du som får låta dig trampas på. Det känns inte bra i längden.

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.