Hemmakatten
Den spill - och dagvattenledning som ligger över TS tomt är inte alldeles enkel att bli av med. Tvärtom får man anta att ledningen har tillstånd av TS och rätt att ligga där den ligger.

Vi har ett liknande problem som just nu är vilande efter nåt års försök att bli av med en vattenledning som går från en brunn som vi är en av tre delägare i. En annan delägare, numera avflyttad, gav (utan att prata med oss andra) tillstånd att ta vatten från brunnen.

Enligt Lantmäteriet kan man absolut inte bara kapa/plugga ledningen pga att ledningen legat där i flera år. Formellt brev krävs där vattenledningsägaren ska ges en rimlig tid (6-9 månader) att ordna vattenförsörjning själv. Detta pga att det räknas som ett fast installation eller möjligtvis som ett fastighetstillbehör. Skulle det vara totalt omöjligt att finna vatten på egna tomten kan Lantmäteriet fastställa ett officialservitut för vattenledningsägaren fastighet och utöka GAn med en fastighet till.

För att LM (Lantmäteriet) ska hantera ärendet för vår räkning kommer det att kosta 10 - 15' vilket alla delägare inte vill bidra till. Så för närvarande finns det en 120 m lång vattenledning som används sällan och det stillastående vattnet riskeras bli dåligt, få algtillväxt mm som kan påverka brunnen.

Det blev ett långt inlägg. Sammanfattningsvis så kan TS inte bara kapa ledningen utan höra sig för med Lantmäteriet innan och kanske (beroende på LM:s svar) vända sig till en fastighetsrättsjurist.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Martin_B
TS, men vad kostar det att gå runt grannen då?

Personligen hade jag hellre betalat 10.000, 20.000 eller kanske t.o.m. 30.000 mer bara för att slippa krångla med en jobbig granne, i det fall inte grannen är skyldig mig någonting. För annars har man grannen på halsen för alla möjliga motkrav längre fram och om man inte ger sig klipper han ens fiber, typ.

Är det däremot så att det inte finns något servitut eller någonting öht på hans ledning som vilar på din tomt, så kan du ju tala om för honom att om han nu inte är beredd att låta dig dra fiber över hans tomt, så har du ingen lust med att ha hans ledningar på din tomt heller, sen ger du honom till dagen efter att fundera.

Blir det ett nej från honom så bara gå vidare med att avlägsna hans rör från din tomt.

Så enkelt ser jag som att det är.

Antingen är båda grannar goda grannar, tillåter varandra att dra rör över varandras tomter, eller så löser man sina egna problem själv utan att blanda in grannen, må det kosta mer.

Rätt skall vara rätt. Har han sedermera rör på din tomt som han inte har rätt till, men vägrar tillåta fiber för dig, så är det bara till att sätta hårt mot hårt.

Finns flera varianter som sagt, men det viktiga som jag ser det är att det skall vara rättvist.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Samtidigt tycker jag man skall sluta gnälla över att "grannen tillåter inte det, och inte det". Det är upp till var och en vad man tillåter på ens mark och man skall heller inte känna sig tvingad till att gå med på saker som kan bli till ens nackdel längre fram.

Ledningar som hör till andra än en själv på egen mark, är alltid ett problem när man vill bygga något, eller anlägga något ovanför ledningen i fråga. Varför skulle man automatiskt gå med på att begränsa möjligheterna på sin egen mark och därmed sänka värdet på sin fastighet?

• Gilla
Dikij Kaban och 4 till
  • Laddar…
Tycker helt klart att var och en bestämmer vad man tillåter passera på sin tomt och inget ska tas för givet.

Men alla har inte möjlighet att gå runt med ledningar/fiber/rör tyvärr (oavsett kostnadsfrågan) och då börjar det bli lite "lite jobbigt"..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att jag läst om någon som hade sitt hus på en skafttomt, som grannarna vägrade dra fiberkabel i deras trädgårdar. Där drogs det luftledningar med fiberkabel i. Kanske inte så snyggt, men grannarna kunde inget göra.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Grannen borde väl förlora mer på dragningen om man skriver in det hos Lantmäteriet. Jag har svårt att förstå varför han vill det.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Den spill - och dagvattenledning som ligger över TS tomt är inte alldeles enkel att bli av med. Tvärtom får man anta att ledningen har tillstånd av TS och rätt att ligga där den ligger.

Vi har ett liknande problem som just nu är vilande efter nåt års försök att bli av med en vattenledning som går från en brunn som vi är en av tre delägare i. En annan delägare, numera avflyttad, gav (utan att prata med oss andra) tillstånd att ta vatten från brunnen.

Enligt Lantmäteriet kan man absolut inte bara kapa/plugga ledningen pga att ledningen legat där i flera år. Formellt brev krävs där vattenledningsägaren ska ges en rimlig tid (6-9 månader) att ordna vattenförsörjning själv. Detta pga att det räknas som ett fast installation eller möjligtvis som ett fastighetstillbehör. Skulle det vara totalt omöjligt att finna vatten på egna tomten kan Lantmäteriet fastställa ett officialservitut för vattenledningsägaren fastighet och utöka GAn med en fastighet till.

För att LM (Lantmäteriet) ska hantera ärendet för vår räkning kommer det att kosta 10 - 15' vilket alla delägare inte vill bidra till. Så för närvarande finns det en 120 m lång vattenledning som används sällan och det stillastående vattnet riskeras bli dåligt, få algtillväxt mm som kan påverka brunnen.

Det blev ett långt inlägg. Sammanfattningsvis så kan TS inte bara kapa ledningen utan höra sig för med Lantmäteriet innan och kanske (beroende på LM:s svar) vända sig till en fastighetsrättsjurist.
Kan ni inte sätta en backventil på den extra ledningen så det ev gamla vattnet inte kan rinna tillbaka i brunnen?

Hade liknande "problem", ville dra fiberkabel på grannens tomt på en sluttning han aldrig besöker eller en ser från sitt hus, då han jag en 2m hög häck 4m upp på sluttningen.
Fick gräva upp min nylagda gräsmatta och riva en murad avsatts för att dra fram kabeln. Tog 15 mån innan det blev återställt.
Sedan beslöt grannen att han ville ha lev av bredband & TV via samma kabel... 🙊🙈🙉

• Gilla
helder
  • Laddar…
Kolla med kommunen vad för regler som gäller för spilvatten.

Normalt vill kommunerna att all spilvatten ska kopplas på dagvatten
Brunnar .
( svar från oss som gräver för husdrännering)
Lycka till med grannen.

• Gilla
helder
  • Laddar…
hus520 skrev:
Vem är den ickekommersiell fiberaktören? Vem är tjänsteleverantör?
Spelar väl ingen roll? Jag drog själv och kopplade upp mot kommunens stadsnät. Passade på att få med några grannar och hela kalaset (inkl CPE) gick på 9k/fastighet (18st, 4km fiber)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om man gräver ner fiberkabeln så nära tomtgränsen som möjligt så påverkar det inte grannens möjligheter att bebygga sin tomt särskilt mycket.

Jag har själv grannens fiberkabel på min tomt nedgrävd så nära tomtgränsen som möjligt.

Fiberkablar är inte ett så stort problem Om man inte gör den till det tycker jag.

Det är det inte så dyrt att dra en ny kabel. Jag skulle förklarat detta för grannen och sagt att om min fiberkabel kommer att störa honnom på något sätt vid framtida arbete på hans tomt så är det inte en stor kostnad för mig att gräva ner en ny kabel. Om den befintliga kabeln skulle behöva grävas av. Förmodligen kommer detta aldrig att inträffa.

Värt att nämna i detta sammanhang tycker jag också är att det generelt sett redan fins kablar och rör i marken jag tänker då på avlopp, vattenledningar och elkablar. Och att det är en mycket större kostnad om man gräver av någon av dessa. Och att dessa generelt sett påverkar ens bygnationsmöjligheter mycket mer än en liten fiberkabel.

Redigerat:
Vi har samma problem när fiber ska dras till vårt hus på Gotland. Vår granne ska ej ha fiber och har en fin gräsmatta och vägrar att vår fiber drar över hans mark så för grannsämjans skull accepterar vi detta och drar den annan väg. Vi vill inte heller att den känsliga fiberkabeln ska vara nedgrävd hos en ilsken granne som lätt kan gräva av den om han vill sabba. Men påpeka hans vattenledning på er tomt och att han står i tacksamhet skuld till er som han får gottgöra vi kommande dispyter.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mats Ö; tvärtom, du får så gott som aldrig koppla spillvatten på dagvattenledningen!

P
Håller helt med där. Om man kan, så undvik grannars tomt. Jag hade svårt att hitta en bra plats till mitt avlopp då man måste ett visst antal meter ifrån brunnen. Min brunn ligger mitt i trädgården omringad av uthus, häckar o.s.v. Vilket gjorde det inprincip omöjligt. Som tur var snubblade jag över mitt reningsverk som jag har idag. Tätt som tusan. Så jag struntade i skyddsavståndet och grävde ner det så långt bort jag kunde utan att gå utanför min egen tomt. Fick en "anmärkning i protokollet" från kommunen. Vilket i princip bara innebär att de inte tar något ansvar om det mot förmodan skulle läcka, vilket jag är helt ok med. Jag har själv installerat det, och får ju själv fixa om det inte funkar.

Dela med granne eller dra över deras tomt gör man endast i yttersta nödfall!

Förstår att grannen inte vill ha det över sin tomt. Tänk om han vill bygga nåt sen, där de lagt kabeln. För fundament för en mur, eller plintar för staket, eller en grund. Det blir svårt om där ligger fiber.. Men å andra sidan. Du har samma problem med hans vattenledningar.. Han borde vara mer förstående.

B
Är det en fiberförening? Ska grannen ha fiber? Vid sånt är det ju praxis att om du ska ha fiber själv, så måste du också utan kostnad låta föreningen dra fiber över din mark, annars får du inte själv fiber. Men grannen kanske inte ska ha fiber...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.