1 417 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Grannens son satte på vattnet
Grannens son i 10-årsåldern satte igår på vattnet i min vattenutkastare och sprang därifrån. Jag märkte aldrig att han gjorde det, så jag vet inte hur länge vattnet forsade ut. Hans mamma kom med nyckeln till vattenutkastet och hade stängt av vattnet, men hur länge vattnet stod på vet jag inte. Området är sankt, och jag har en byggställning intill där jag har lejt ut att få vindskivorna målade. Nu min fråga: Om det visar sig att marken under byggställningen kollapsar när målaren klättrar upp i den på måndag för att marken blivit instabil och målaren skadar sig, vem bär ansvaret? Jag antar att det är jag, men hur mycket kan jag driva det mot grannen, föräldrarna eller sonen?
Ansvaret är mycket riktigt ditt. Kan du lägga brädbitar, plyfaslattar eller liknande under ställningens ben?
Är det betald arbetskraft med f-skatt som ska utföra jobbet? Då krävs att det finns intyg/certifikat på ställningen också beroende på hur hög den är.
Då blir den sanka marken en ickefråga då den certifierade ställningsbyggaren genom intyget garanterar att ställningen är korrekt monterad och säker att arbeta ifrån.
Är det betald arbetskraft med f-skatt som ska utföra jobbet? Då krävs att det finns intyg/certifikat på ställningen också beroende på hur hög den är.
Då blir den sanka marken en ickefråga då den certifierade ställningsbyggaren genom intyget garanterar att ställningen är korrekt monterad och säker att arbeta ifrån.
Klicka här för att svara