94 381 läst ·
181 svar
94k läst
181 svar
Grannens skräp på våran tomt
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
https://www.vasaadvokat.se/servitutsavtal-giltighet-och-uppsagning/L LisaMa skrev:Hej,
Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.
Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?
Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
"Genom att skriva in avtalet i fastighetsregistret blir det officiellt och löper på fastigheterna" ? Betyder det inte då att servitutet blir ogiltligt vid försäljning om det inte är registrerat?L LisaMa skrev:Hej,
Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.
Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?
Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Samma sak med exekutiv försäljning. Om vissa krav är uppfyllda så försviner servitutet. Kolla upp det.
Vem som helst kan ju läsa/citera lagtexter, visa istället på fall där man tolkat dessa (gärna prejudicerande sådana) för annars är det ett ganska meningslöst inläggF fastighetsskötaren skrev:Lite lagtext, se om ni kan hitta något som kan häva servitutet:
14 kap. Servitut
1 § Om det är ägnat att främja en ändamålsenlig markanvändning, får i fastighet (den tjänande fastigheten) upplåtas rätt för ägaren av annan fastighet (den härskande fastigheten) att i visst hänseende nyttja eller på annat sätt taga i anspråk den tjänande fastigheten eller byggnad eller annan anläggning som hör till denna eller att råda över den tjänande fastigheten i fråga om dess användning i visst hänseende (servitut).
Servitut får avse endast ändamål som är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten och får icke förenas med skyldighet för ägaren av den tjänande fastigheten att fullgöra annat än underhåll av väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet.
Bestämmelserna i detta kapitel avser icke servitut som tillkommit genom förrättning enligt fastighetsbildningslagen (1970:988) eller genom expropriation eller liknande tvångsförvärv.
2 § Servitut får upplåtas till förmån även för gruvegendom. I fråga om sådan upplåtelse äger bestämmelserna i detta kapitel om servitut till förmån för fastighet motsvarande tillämpning.
3 § Servitut är förenat med äganderätten till den härskande fastigheten och får ej överlåtas särskilt.
4 § Servitut får ej avse rätt till skogsfång eller bete.
5 § Servitut upplåtes skriftligen av den tjänande fastighetens ägare. I upplåtelsehandlingen skall anges den härskande och den tjänande fastigheten samt ändamålet med upplåtelsen. Upplåtelse som icke uppfyller dessa föreskrifter har ej verkan som upplåtelse av servitut.
6 § Ägaren av den härskande fastigheten skall vid servitutets utövning förfara så, att den tjänande fastigheten icke betungas mer än nödvändigt.
Har den härskande fastighetens ägare på den tjänande fastigheten väg, byggnad eller annan anläggning, åligger det honom att hålla den i sådant skick att skada eller olägenhet icke vållas onödigtvis.
7 § Har den härskande fastighetens ägare överskridit sin rätt eller ägaren av någondera fastigheten åsidosatt sin skyldighet, åligger det honom att återställa vad som rubbats eller fullgöra vad som eftersatts och att ersätta skada.
8 § Är i fall som avses i 7 § vad den ene fastighetsägaren låtit komma sig till last av väsentlig betydelse för den andre och sker ej rättelse inom skälig tid efter anmaning, har denne rätt att häva servitutet och att erhålla ersättning för skada.
9 § Skall vederlag utgå för servitut och betalas ej vederlaget inom en månad efter förfallodagen, har den tjänande fastighetens ägare rätt att häva servitutet och att erhålla ersättning för skada, om försummelsen icke är av ringa betydelse.
10 § Fastighetsägare som vill häva servitutet enligt 8 eller 9 § skall underrätta den andre fastighetsägaren därom utan oskäligt dröjsmål. Sker det ej, är rätten att häva förlorad.
Servitut får ej hävas, sedan vederlag betalats eller annan rättelse skett.
11 § Den fasta egendom som servitutet avser får ej belastas utöver vad som följer av upplåtelsen till följd av ändring i fastighetsindelningen eller annan ändring i förhållandena.
12 § Sammanlägges den härskande fastigheten med den tjänande, upphör servitutet att gälla.
13 § Bortför den härskande fastighetens ägare byggnad eller annan anläggning som är avsedd för servitutet och som tillhör honom men finns på den tjänande fastigheten, åligger det honom att återställa marken i tjänligt skick. Upphör servitutet, är han skyldig att föra bort sådan anläggning inom ett år därefter. Sker det ej, tillfaller anläggningen den tjänande fastighetens ägare utan lösen.
14 § Om ändring och upphävande av servitut i fastighet genom fastighetsreglering finns bestämmelser i fastighetsbildningslagen (1970:988). De äger motsvarande tillämpning i fråga om ändring och upphävande av servitut i tomträtt.
Det enda som rimligen kan bli framgångsrikt i längden är att försöka upphäva servitutet på laglig väg.
Detta genom att åberopa att inte alla delar av servitutet behövs för att den härskande fastigheten ska kunna fungera på ett bra sätt.
Servitutet innebär inte att den härskande fastigheten ska ha fri tillgång dygnet runt, utan du kan lugn meddela gubban att om han vill nyttja sitt förråd, så går det bra att ta sig dit mellan 18-19 varje kväll.
Varför inte lusläsa servitutstexten och konstatera att det inte står något där om begränsning av växtlighet eller annat. Det kanske t.o.m. går att plantera träd så att han inte når förrådet med fordon om det inte uttryckligen står i servitutet att den tjänande fastigheten ska hålla med väg fram till förrådet? Försök göra det så praktiskt besvärligt för honom att han tar initiativet till att lösa tvisten om servitutstexten i tingsrätt eller på annat sätt. Om han gör åverkan på dina nyplanterade träd så är det olisanmälan för egenmäktigt förfarande och trafikbrott. Det sistnämnda brukar polisen av någon anledning ha lättare att komma i mål med.
Detta genom att åberopa att inte alla delar av servitutet behövs för att den härskande fastigheten ska kunna fungera på ett bra sätt.
Servitutet innebär inte att den härskande fastigheten ska ha fri tillgång dygnet runt, utan du kan lugn meddela gubban att om han vill nyttja sitt förråd, så går det bra att ta sig dit mellan 18-19 varje kväll.
Varför inte lusläsa servitutstexten och konstatera att det inte står något där om begränsning av växtlighet eller annat. Det kanske t.o.m. går att plantera träd så att han inte når förrådet med fordon om det inte uttryckligen står i servitutet att den tjänande fastigheten ska hålla med väg fram till förrådet? Försök göra det så praktiskt besvärligt för honom att han tar initiativet till att lösa tvisten om servitutstexten i tingsrätt eller på annat sätt. Om han gör åverkan på dina nyplanterade träd så är det olisanmälan för egenmäktigt förfarande och trafikbrott. Det sistnämnda brukar polisen av någon anledning ha lättare att komma i mål med.
Om saker ligger på min tomt så skulle jag se till att bli av med det. Man behöver inte göra det så ögonfallande dvs dra dit en stor container. Ta lite då och då till tippen. Han kommer säkert inte att märka att sakerna försvinner. Och om han frågar så är det bara att rycka på axlarna. Du kan ju alltid hävda att det är dina grejor om han märker när du lastar in i bilen.L LisaMa skrev:Hej,
Skulle behöva hjälp och kolla om fler varit i samma situation och vad ni isåfall gjort.
Vi har kanske världens värsta granne, historierna kring honom är många och han älskar konflikter. Till bakgrunden hör att han tidigare ägde alla tomter i området men har nu styckat av och sålt och där i bland våran fastighet.
Medan han fortfarande ägde våran fastighet skrev han ett avtalsservitut till sig själv där han bla gav sig rätten att nyttja en förrådsbyggnad och mark intill för underhåll av denna.
Det han gjort är att han har dumpat en massa skräp på den här markytan, allt från gamla bildäck till järnstänger och byggmaterial. Tilläggas är att vi bor i ett villaområde med en inte allt för stor tomt så skräpet inte bara ser tråkigt ut det tar även mycket plats.
Vet någon vad man har för rättigheter, kan vi slänga grannens skräp eller helst av allt bara flytta det till hans tomt som ligger nedanför?
Tackar på förhand för all hjälp! Vi är minst sagt av behov av lite input!
Lisa
Dåligt råd, du får inte slänga andras egendom ens om du tycker att det är skräp. Börjar TS med olagligheter kommer det ses som en konflikt på lika villkor. Låt grannen stå för dumheterna.N Yindysagh skrev:Om saker ligger på min tomt så skulle jag se till att bli av med det. Man behöver inte göra det så ögonfallande dvs dra dit en stor container. Ta lite då och då till tippen. Han kommer säkert inte att märka att sakerna försvinner. Och om han frågar så är det bara att rycka på axlarna. Du kan ju alltid hävda att det är dina grejor om han märker när du lastar in i bilen.
Anmäl till miljökontoret att han slänger skräp o skrot, det får man inte ha liggande hur som helst.
I samband med en inspektion av grannens djur så blev han ålagd att rensa upp en gammal "soptipp" som funnits på gården sedan början av 30-talet.. Där var främst skrot.
I samband med en inspektion av grannens djur så blev han ålagd att rensa upp en gammal "soptipp" som funnits på gården sedan början av 30-talet.. Där var främst skrot.
Ibland kan det vara bättre att ta en konflikt, alternativt att man dra på det år efter år. Det är ansträngande.Karlia skrev:
Juridiken är inte svart vit. Se på detta exempel. https://lawline.se/answers/far-jag-...astighetsagaren-lamnat?q=slänga+saker+på+tomt
Det är en helt annan sak. Här finns det en känd ägare. Vad man möjligen kan höra är att flytta prylarna till hans fastighet. Det får man nog inte egentligen, men han kan knappast hävda att han lidit skada då. Slängs prylar kan han rättmätigt kräva ersättning för det.
Håller fullständigt med. 'Han' och 'Hon' är till för att användas. En gubbe är onekligen en 'Han', en gumma 'Hon'. Svårare än så är det inte.U Uno Mögel skrev:
Är det så att man inte vet kön kan man skriva "ett föreläggande att personen behöver städa då de(t) är personens (alt. dennes) fastighet..."
Miss av mig när jag läste igenom detta lite för snabbt. Förlåt!D Dublin skrev:
Då ändrar vi till HON! Hon heter Lisa och har en man som hon vad jag förstått det är gift med. Varför krångla till det?
För övrigt kan jag bara hoppas att TS med stöd bland annat härifrån morskar upp sig och sätter hårt mot hårt. Vissa människor behöver stöta på rejält med motstånd innan dom ger sig,
Bra poäng! Ska kika på det. I servitutet står det att han utan ersättning har rätt att disponera förrådet. Men det står inte ensamrätt..
Dock använder han inte förrådet ( han har många egna förrådsbyggnader på sin egen tomt), det sitter ett lås på så har inte kikat in men tror det är nästintill tomt.
Dock använder han inte förrådet ( han har många egna förrådsbyggnader på sin egen tomt), det sitter ett lås på så har inte kikat in men tror det är nästintill tomt.
Björkisvägen skrev:
Det enda som rimligen kan bli framgångsrikt i längden är att försöka upphäva servitutet på laglig väg.
Detta genom att åberopa att inte alla delar av servitutet behövs för att den härskande fastigheten ska kunna fungera på ett bra sätt.
Servitutet innebär inte att den härskande fastigheten ska ha fri tillgång dygnet runt, utan du kan lugn meddela gubban att om han vill nyttja sitt förråd, så går det bra att ta sig dit mellan 18-19 varje kväll.
Varför inte lusläsa servitutstexten och konstatera att det inte står något där om begränsning av växtlighet eller annat. Det kanske t.o.m. går att plantera träd så att han inte når förrådet med fordon om det inte uttryckligen står i servitutet att den tjänande fastigheten ska hålla med väg fram till förrådet? Försök göra det så praktiskt besvärligt för honom att han tar initiativet till att lösa tvisten om servitutstexten i tingsrätt eller på annat sätt. Om han gör åverkan på dina nyplanterade träd så är det olisanmälan för egenmäktigt förfarande och trafikbrott. Det sistnämnda brukar polisen av någon anledning ha lättare att komma i mål med.
Har han egna förråd så är det frågan om den delen av servitutet är giltigt..L LisaMa skrev:Bra poäng! Ska kika på det. I servitutet står det att han utan ersättning har rätt att disponera förrådet. Men det står inte ensamrätt..
Dock använder han inte förrådet ( han har många egna förrådsbyggnader på sin egen tomt), det sitter ett lås på så har inte kikat in men tror det är nästintill tomt.