30 750 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
Grannens skorsten nära mitt Ftx intag
Tja - vem är förorenaren?B Zlade skrev:Det är väl självklart att det spelar roll vem som var först.
Om man "gissar" utifrån den information som givits i tråden så var det från början två skorstenar där TS skorsten sedan har byggts om/bytts ut till friskluftsintag.
När det nu inte visar vara en så smart lösning så är det ju givetvis TS som har ansvaret för att flytta sitt friskluftsintag alternativt betala grannen så att han kan göra ändringar för att förbättra situationen.
Nja, om de skulle använt det som en skorsten så får jag hoppas att den som ordnade ventilationen inte satt friskluftintaget bredvid.Dowser4711 skrev:
De gamla skorstenarna togs ur bruk i samband med att man tog bort oljepannorna. När detta gjordes vet jag inte, men troligen inte detta millennium.
skorstenen från grannens kamin är monterad långt senare - det är den som är aktuell här.
Som sagt, tillåtet. Flera grannar som eldar också. Pratade med handläggaren då jag gjorde anmälan om kaminen.P Pia47 skrev:Trivseleldning - d v s HÖGST 4 tim/gång, HÖGST 2 ggr/vecka? ....Anmälan ska alla göra som installerar braskamin o d. Så det betyder egentligen inte så mycket. I de flesta fall avgör kommunen inte vid en anmälan lämpligheten/hälsofaran med vedeldandet - endast det tekniska (som de flesta här snöat in sig på). Efter anmälan och efter att man börjat elda i kaminen, då först är det fritt fram för grannar att klaga. Då blir det process. (Det handlar inte enbart om grannar på några meters avstånd från dig. Röken och partiklar (med bensen, PAH, dioxiner, bensapyren m m) flyger iväg låååångt.
Ja Pia47 du har rätt. Jämför man de livsfarliga cancerogena benspyrenerna som släpps ut vid helt onödig trivseleldning med de avgaser som miljöstollarna stängt av Stockholm för så är det hundratals gånger mer hälsoskadligt att bo bredvid en trivseleldare än att bo mitt i Stockholm.
Vissa hälsoproblem stoppas upp i den ineffektiva byråkratin.
Sambandet asbest och asbestos var känt på 40-talet men det dröjde 40 år till innan myndigheterna reagerade.
I det här fallet har trivseleldaren på eget bevåg satt upp en skorsten på ett olämpligt ställe.
Vi vet från tråden med gammelgubben som pyreldade pellets hela sommaren för att få några liter varmvatten att hälsoaspekten av eldning inte anses viktig. Slänger jag däremot ut några potatisskal i trädgården kan jag dömas till böter.
Vissa hälsoproblem stoppas upp i den ineffektiva byråkratin.
Sambandet asbest och asbestos var känt på 40-talet men det dröjde 40 år till innan myndigheterna reagerade.
I det här fallet har trivseleldaren på eget bevåg satt upp en skorsten på ett olämpligt ställe.
Vi vet från tråden med gammelgubben som pyreldade pellets hela sommaren för att få några liter varmvatten att hälsoaspekten av eldning inte anses viktig. Slänger jag däremot ut några potatisskal i trädgården kan jag dömas till böter.
Kanske utifrån privatmoral men inte juridiskt. Miljöbalkens lagstiftning gäller verksamhet, alltså en pågående aktivitet, och inte när installationer har skett. Det finns alltså inga gamla "godkända" braskaminer som man får elda i om det visar sig orsaka olägenhet för grannens hälsa och miljö. Då kan tillsyn enligt miljöbalken 26:e kap sätta fart.B Zlade skrev:
Men kommunen är nog generellt lite lagom intresserade av sådan tillsyn av trivseleldande gissar jag. Mycket vanligt som konflikttgrej mellan grannar.
P Pia47 skrev:
Tillåtet - inte tillåtet osv. Märkligt att folk inte kan skilja på när det blir problem för närboende. Det ena är inte synonymt med det andra...Karlia skrev:
det är inte ett helt orimligt utfall, jag vill hävda att detta går säkerligen att lösa grannar mellan utan att någon blir arg eller surar.B Zlade skrev:
Anledning till tråden var att ta reda på vad som gäller rent generellt, nyfikenhet - inte (till vissas förtret) gå till attack, anmäla hos kommun, dra in jurister och sätta dit grannen osv.
Tror inte det hjälper någon - och bor man i radhus tenderar man ju att stöta på grannen..
Hur kan du jämföra ett hemskt brott som våldtäkt med rök från en kamin som grannen trivseleldar i? Ingen har rätt att tränga in i andras bostad, men vad har det med röken att göra? TS har väl inte trängt sig in hos grannen och för att släcka brasan?FruNilsson skrev:
TS och grannen verkar i alla fall, under sansade former, diskuterat kring en lösning. Vi får hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Sund inställning från er båda.Daax skrev:
det är inte ett helt orimligt utfall, jag vill hävda att detta går säkerligen att lösa grannar mellan utan att någon blir arg eller surar.
Anledning till tråden var att ta reda på vad som gäller rent generellt, nyfikenhet - inte (till vissas förtret) gå till attack, anmäla hos kommun, dra in jurister och sätta dit grannen osv.
Tror inte det hjälper någon - och bor man i radhus tenderar man ju att stöta på grannen..
Såhär https://boende.stockholm/regler-tillstand/eldning-inomhus/ skriver t.ex stockholms kommun. Sista meningen under "
Förbjudet att elda med" är väl det mest relevanta, även om jag tycker den skulle lyfts fram tydligare.
Ja skönt att höra att det verkar som att ni kan lösa det som vuxna människor =)
En fundering är väl dock om inte felet faktiskt är i din anläggning om det är som du säger att ditt friskluftsintag sitter uppe i skorstenen. Man använder ju den upphöjda skorstenen just för att få iväg röken från huset och in-luftventiler att då använda en befintlig skorsten för inluft blir ju knasigt då intaget kommer för högt upp och eventuella nya skorstenar skulle behöva göras ytterligare någon meter högre än befintliga.
@sunqan problemet med skrivelser som "Du som eldar ansvarar alltid för att omgivningen inte besväras." är att det som inte alls besvärar vissa får andra att få härdsmälta. Det är helt enkelt inte rimligt att alltid rätta sig efter den som har lägst acceptans. Jag tycker att det luktar gott när det eldas lite i grannskapet men uppskattar inte alls (läs blir asirriterad) när någon parkerar utanför restaurangen på andra sidan gatan och ska spela sin musik för allt o alla.
@FruNilsson och @Pia47 då ni verkar vara väldigt starkt emot all form av eldning och lyfter fram hälsofaran som något överhängande livsfara. Det ni inte tar med vilket även boende.stockholm hoppar över när de skriver "Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid" är att den beräknade minskade livslängden är 1-7månader (enligt den rapport från Länsstyrelsen 2008 som FruNilsson länkat). För övrigt väldigt oklart vart boende.stockholm får dessa 1000 personer ifrån då samma rapport anger "100-340 förtida dödsfall". jag har svårt att se att det skulle förekomma en så drastisk ökning, eller någon ökning alls faktiskt sedan 2008. Rapportens fokuserar på problemen kring vedeldning i dåliga anläggningar som primär uppvärmningskälla, och jag tillåter mig därför att även dra slutsatsen att dessa negativa hälsoeffekter till största del uppkommer vid kontinuerlig eldning och inte när någon tänder igång en brasa några gånger under vintermånaderna.
Att man kan störa sig på röklukten har jag full förståelse för men att hävda att det råder fara för liv o lem känns tämligen överdrivet. Slutligen Pia47 du skriver att röken och de farliga partiklarna flyger iväg "låååångt" vilket för visso säkert är sant men rapporten kommer fram till följande: "Detta betyder att i huvudsak drabbas alltså eldarna själva, tillsammans med den närmsta omgivningen.". I detta fall kan vi nog utan problem räkna in TS i nära omgivningen men om hans granne enbart eldar lite då och då faller jag nog tillbaka på att han inte är i någon större fara eller på sin höjd riskerar att dö en dag eller två tidigare. Att ha en dålig relation med sin granne och det pulspåslaget det leder till dödar nog fler.
En fundering är väl dock om inte felet faktiskt är i din anläggning om det är som du säger att ditt friskluftsintag sitter uppe i skorstenen. Man använder ju den upphöjda skorstenen just för att få iväg röken från huset och in-luftventiler att då använda en befintlig skorsten för inluft blir ju knasigt då intaget kommer för högt upp och eventuella nya skorstenar skulle behöva göras ytterligare någon meter högre än befintliga.
@sunqan problemet med skrivelser som "Du som eldar ansvarar alltid för att omgivningen inte besväras." är att det som inte alls besvärar vissa får andra att få härdsmälta. Det är helt enkelt inte rimligt att alltid rätta sig efter den som har lägst acceptans. Jag tycker att det luktar gott när det eldas lite i grannskapet men uppskattar inte alls (läs blir asirriterad) när någon parkerar utanför restaurangen på andra sidan gatan och ska spela sin musik för allt o alla.
@FruNilsson och @Pia47 då ni verkar vara väldigt starkt emot all form av eldning och lyfter fram hälsofaran som något överhängande livsfara. Det ni inte tar med vilket även boende.stockholm hoppar över när de skriver "Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid" är att den beräknade minskade livslängden är 1-7månader (enligt den rapport från Länsstyrelsen 2008 som FruNilsson länkat). För övrigt väldigt oklart vart boende.stockholm får dessa 1000 personer ifrån då samma rapport anger "100-340 förtida dödsfall". jag har svårt att se att det skulle förekomma en så drastisk ökning, eller någon ökning alls faktiskt sedan 2008. Rapportens fokuserar på problemen kring vedeldning i dåliga anläggningar som primär uppvärmningskälla, och jag tillåter mig därför att även dra slutsatsen att dessa negativa hälsoeffekter till största del uppkommer vid kontinuerlig eldning och inte när någon tänder igång en brasa några gånger under vintermånaderna.
Att man kan störa sig på röklukten har jag full förståelse för men att hävda att det råder fara för liv o lem känns tämligen överdrivet. Slutligen Pia47 du skriver att röken och de farliga partiklarna flyger iväg "låååångt" vilket för visso säkert är sant men rapporten kommer fram till följande: "Detta betyder att i huvudsak drabbas alltså eldarna själva, tillsammans med den närmsta omgivningen.". I detta fall kan vi nog utan problem räkna in TS i nära omgivningen men om hans granne enbart eldar lite då och då faller jag nog tillbaka på att han inte är i någon större fara eller på sin höjd riskerar att dö en dag eller två tidigare. Att ha en dålig relation med sin granne och det pulspåslaget det leder till dödar nog fler.
T TypRätt skrev:Ja skönt att höra att det verkar som att ni kan lösa det som vuxna människor =)
Visst är det intressant att admin raderat mina inlägg utan att meddela varför. Toxikologi och hälsofrågor får inte får föras fram i detta forum som de facto dräller av tips om hur man ska kringå lagen. Samtidigt som WHO uppskattar att ca 7 miljoner människor dör varje år av exponering för fina partiklar i förorenad luft som leder till "diseases such as stroke, heart disease, lung cancer, chronic obstructive pulmonary diseases and respiratory infections, including pneumonia." WHO Global Ambient Air Quality Database (update 2018).T TypRätt skrev:Ja skönt att höra att det verkar som att ni kan lösa det som vuxna människor =)