Kan du inte skissa hur det ser ut så det är lite mer lättförståeligt?

Går grannens skorsten över egen nock?

sunnis
Du är 101% säker på att det är uteluften så det är inte är avluften som är 1m från skorstenen? Låter väldigt märkligt om det skulle vara så. Det kan ju vara så att uteluften sitter på gaveln en bit bort vilket den bör göra men att den ändå drar in rökgaser (vilket kan hända vid ogynnsamma förhållanden).

Det första kräver en dyr ombyggnation av ventilationssystem och/eller skorsten som blir en väldigt svår och jobbig process att dra igång och är det på det andra viset att det är avluften som är bredvid så handlar det om en tillrättavisning om att grannen eldar felaktigt och sprider rökgaser i området. Väldigt stor skillnad i hur detta ska hanteras så det gäller att ha veta exakt.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ingen lösning på hela problemet, men kanske går att sätta dit ett bra filter? Snabb lösning och kanske blir det mindre dåligt tills en bra lösning är på plats.

M myrstack skrev:
...Tänk även på tex stekheta sommardagar och att då dra luft från en varm vind....
Jag har så i verkstan, stor del av året är det en fördel men visst blir det olidligt varmt där riktigt varma sommardagar. Kom ihåg att en ftx kan kyla tilluften med :)
När det är 10° och sol klarar jag att hålla det tillräckligt varmt utan någon annan värme, smart styrning gör att det fungerar bra!

För att komma tillbaka till tråden, det som monterades först har rätt att vara där det är, enligt mig

P
R Renoverajämt skrev:
Så kom radhusens förbannelse att det är en ofta omöjlig boendeform med PK politiska besserwissrar
Lös era problem själva innan ni ringer i larmklockan

Flytt av intaget är värt mycket
För skorstenen kan ju bli godkänd ändå

Förlängning av deras skorsten kanske bara är en dellösning
Renoverajämt har svarat på mitt inlägg och det där med "PK politiska besserwissrar" mm, är ett spelat kort som saknar plats och grund i sammanhanget. Själv har jag ägnat de senaste 25 åren att rädda så många barn som möjligt bl a genom prevention att de inte ska bli sjuka eller avlida av div hälsopåverkande inomhusmiljöer. Ja, även vuxna och husdjur. Helt självfinansierat faktiskt. Inga statsbidrag eller rövslickeri, om det nu avsågs.

Och vad har DU själv "Renovera jämt" ägnat dig åt mer än att kritisera andra?

• Gilla
Pia47
  • Laddar…
FruNilsson skrev:
Detta låter helt OTROLIGT!
Utsläppens föroreningar och rökgaser är direkt hälsoskadande och måste upphöra direkt. Annars lär ni bli väldigt sjuka. Om inte nu så på sikt kommer det att bli både det ena o det andra. Tänk er för om ni har barn eller ska skaffa barn, foster o små barn är känsligast, men det finns ingen åldersgräns för hur individen reagerar. Luftföroreningar är inget att leka med.

1. Det är absolut inte er sak att åtgärda. Grannens eldande/kamin/brasa osv, är miljöfarlig verksamhet och lyder under lag: Miljöbalken 2 kap. Hänsynsregler skall uppfyllas, och det är kommunens miljömyndighet som ska se till det. Varken grannens plånbok eller teknik spelar någon roll - ni ska inte ha in det i er bostad säger lagen och Folkhälsomyndigheten.

2. Innan det blir störningar hos närboende SKALL dock en hel del andra lagar uppfyllas: Vad säger detaljplanen, är Boverkets Byggregler uppfyllda, är bygglovet för installation godkänt och har inspektion/ sotare godkänt och besiktigat den?

3. Det är grannen/eldaren som har skyldighet att följa lagen så som t ex att köra bil, det krävs både körkort och bilbesiktning om du förstår.

4. Ofta finns vedeldningspolicy i kommunernas riktlinjer. De är inte fullständiga men en god information. Många eldar dessutom med fuktig eller dålig ved, och tror att det bara är att elda på - men så är det INTE!

5. Sen ringer en varningsklocka! Kan det vara så att de förra ägarna sålde pga intrången? Begär att kommunen redovisar om det finns klagomål på grannens eldning! Inte sällan är det så att drabbade flyttar för att de inte får gehör av de som eldar. Det kan även finnas ett beslut eller en dom i ärendet och då ska det vara inskrivet i fastighetsregistret på eldarens fastighet. Tyvärr slarvas det med den saken om de klagande flyttar...

Föreslår att ni kikar på www.friskluftnu.se där finns mycket fakta.
haha det här svaret var ju bara för roligt, du är aldrig ute i skogen med barnen o grillar korv va? om nu inte grannen är en storeldare lär nog inte faran vara direkt större än vid lite korvgrillning genom livet. Ta det lugnt. Som sagt inte alls otroligt att grannens skorsten fanns där före luftintaget. Det är ju dock lätt att fråga tidigare ägare o grannen om det först innan det är dags att gå upp i spinn.

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Berätta nu om skorstenen var där innan någon satte ett friskluftsintag på fel ställe, eller om det var tvärtom?
Kom skorstenen först så kan jag tycka att man flyttar friskluftsintaget.
Kom friskluftsintaget först kan jag tycka att man höjer skorstenen.
Tidigare oljeeldning kanske inte var ett problem mm....

Men det finns ju några fler parametrar, som feleldning, väderförhållanden som kan påverka just nu.....

• Gilla
Daax
  • Laddar…
Det är inte varken speciellt svårt eller dyrt att dra ventilationsrör om du kan dra dem fritt på vinden. För några tusenlappar i matrialkostnad borde du kunna flytta ditt intag var du vill på ditt tak. Det är takgenomföringen och skorstenen/intaget som kostar men du borde kunna återvända den redan existerande.

sunnis sunnis skrev:
Du är 101% säker på att det är uteluften så det är inte är avluften som är 1m från skorstenen? Låter väldigt märkligt om det skulle vara så. Det kan ju vara så att uteluften sitter på gaveln en bit bort vilket den bör göra men att den ändå drar in rökgaser (vilket kan hända vid ogynnsamma förhållanden).

Det första kräver en dyr ombyggnation av ventilationssystem och/eller skorsten som blir en väldigt svår och jobbig process att dra igång och är det på det andra viset att det är avluften som är bredvid så handlar det om en tillrättavisning om att grannen eldar felaktigt och sprider rökgaser i området. Väldigt stor skillnad i hur detta ska hanteras så det gäller att ha veta exakt.
Hej,

har ingen gavel, är mittenhus i en radhuslänga.
Tämligen säker på att min från och tilluft tas genom någon form av äldre model kombihuv/kåpa. Förhållandevis stor och har tidigare huserat rören från oljepanna.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Berätta nu om skorstenen var där innan någon satte ett friskluftsintag på fel ställe, eller om det var tvärtom?
Kom skorstenen först så kan jag tycka att man flyttar friskluftsintaget.
Kom friskluftsintaget först kan jag tycka att man höjer skorstenen.
Tidigare oljeeldning kanske inte var ett problem mm....

Men det finns ju några fler parametrar, som feleldning, väderförhållanden som kan påverka just nu.....
Känns som den brinnande frågan att ta reda på och helt klart avgörande för vilken åtgärd som tillämpas och hur.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Det är inte särskillt dyrt att förlänga grannens skorstensrör eller flytta ert friskluftsintag. Kolla med hantverkare och prata med grannen.

Magnus E K
Så all eventuell röklukt vid luftintaget går rakt in i huset om man har FTX? Låter oroväckande, hade hoppats på en viss filtereffekt. Trots skorstenar över tak etc och att mitt hus ligger i kanten av villaområdet så luktar det ofta rök utanför under eldningssäsong, från andra hus i området som eldar ved. Så pass att jag om jag börjat skotta snö och det sätter igång så händer det att jag går in igen (eller ut i skogen) för att slippa eländet. Men med nuvarande självdragsventilation märks det sällan eller aldrig inne.

O OskarGj skrev:
Det är inte särskillt dyrt att förlänga grannens skorstensrör eller flytta ert friskluftsintag. Kolla med hantverkare och prata med grannen.
Är det ett rör då? I så fall är det ju lite enklare men om det är en murad skorsten så är det ju en betydligt större åtgärd att förlänga den.

Jag tycker inte grannen ö.h.t. ska behöva göra någonting åt sin skorsten om det visar sig att den var där före FTX-systemet. Har dock grannen installerat en skorsten och en eldstad efteråt så är det en annan fråga.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Så all eventuell röklukt vid luftintaget går rakt in i huset om man har FTX? Låter oroväckande, hade hoppats på en viss filtereffekt. Trots skorstenar över tak etc och att mitt hus ligger i kanten av villaområdet så luktar det ofta rök utanför under eldningssäsong, från andra hus i området som eldar ved. Så pass att jag om jag börjat skotta snö och det sätter igång så händer det att jag går in igen (eller ut i skogen) för att slippa eländet. Men med nuvarande självdragsventilation märks det sällan eller aldrig inne.
Lukt filtrerar man inte bort så lätt... Såvida du inte har kolfilter (och byter dem ofta)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Får undersöka när det blir dags om det finns någon "elektronisk näsa" som kan detektera röklukten och tillfälligt slå av ventilationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.