I en annons bör man väl inte rada upp en massa negativa saker, såvida inte det finns ett lagligt krav. Om det exempelvis redan i annonsen står om infiltrationen avskräcks många köpare och åker inte ens och kollar. Det kan ju vara så att köpare blir fästa vid huset på plats att de sedan anser att det positiva ändå överväger när de på plats får reda på infiltrationen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Oavsett vad du tycker.

Varför lägger du dig i. Vad har du med saken att göra?
Han vill kanske att han vet att köparen vet om hur situationen är. Det är då lättare att hantera fördelningen av kostnaden för avloppsförändringarna. Tänk på att han behöver kunna bli överens med den nya grannen om fördelningen och att ha en motpart då som klagar på man inte bara köper ett dyrt hus utan man även måste betala för ett dyrt arbete som säljaren inte sa något om.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
W
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju varför du lägger dig i detta över huvudtaget…
Du kan ju aldrig åsamkas någon extra kostnad ändå, och det är ju inte du som skall köpa grannfastighten…

Det känns som att du har ont av att grannen som du respektlöst kallar ”en nisse” tänker sig att tjäna pengar på en fastighetsaffär. Varför tycker du illa om det?

Är du ute efter att klämma åt grannen? Eller mäklaren kanske?

Då kanske mäklaren skulle varna köparna för en odräglig granne(du) istället…
Trådskaparen kanske är som oss flesta andra, dvs en god människa. Trots allt skulle ju världen vara en tråkig plats om alla skulle säga ifrån endast om de själva tjänar något på det.

Jag själv har aldrig sett "Nisse" som nedsättande -- eller du kanske tog åt dig med tanke på ditt användarnamn.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 4 till
  • Laddar…
H hattkatt skrev:
Bor ute på vischan i ett område med enskilt avlopp och delar infiltration med minst mina två grannar (kan vara flera, lite oklart). Ena grannens hus köptes i höstas på exekutiv auktion av en nisse som verkar ha velat göra ett snabbt klipp och sälja det vidare nu ett par månader senare.

För en månad sedan fick jag hem ett brev där Miljökontoret konstaterar att grannskapets infiltration är olaglig och behöver göras om inom 2 år. Som ett brev på posten två veckor efter det såg jag köparen och mäklaren som sålde mig mitt hus lotsas runt granntomten, troligtvis för att han inte vill dela den kostnaden. Väntade tills annonsen dök upp på Hemnet och såg att det inte nämns ett ord om att infiltrationen delas med grannen (vilket stod på min annons) eller att den behöver bytas.

Skickade mäklaren värdeutlåtandet från Kronofogden, nämnde att infiltrationen behöver bytas och undrade ifall han iallafall inte skulle nämna att infiltrationen delas med grannen. Fick bara svaret att han tackade för infon jag skickade och skulle gå igenom utlåtandet för att se ifall någonting behövde läggas till i annonsen.

Nu i helgen är det visning och det står fortfarande ingenting om infiltrationen i annonsen. Vad har mäklaren för ansvar kring att nämna den här typen av information? Hoppas att det inte ska dyka upp på köparbesiktningen? Förstår att han vill sälja det till så högt pris som möjligt, men att dölja information på det här sättet känns rent ut sagt ohederligt.
Var du på visningen och konstaterade att mäklaren inte informerade spekulanterna på plats?
 
H
Det med Nisse är väl kanske inte så stort att hänga sig upp i.
Men olika platser så är Nisse olika.
Hemma så säger man Nisse eller helst kanske tomte om personer som är lite speciella eller rara.
I Norge där jag jobbar så säger man Nisse om folk som kanske tänker annorlunda eller inte beter sig som en normal person. ( jävla Nisse ).
Med det sagt olika betydelse.
Ps. En släkting hette Nisse och han var rar av sig :crysmile:
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Är väl klart som fan att säljaren skall informera om den belastning fastigheten har gm delade avloppet och när i tid det skall senast ske, dels garanterat tar köparen en strid med säljaren direkt när han bakvägen får redo på det, även delat avlopp kostar massor då avloppet delas, vet av egen del hur det funkar.
Vad jag vet har köparen skyldighet att informera om dylika saker, inte bara köparen har undersökningsplikt, även säljaren har en upplysningplikt om ev fel/belastningar på fastigheten...ende.
 
  • Gilla
JayJay*
  • Laddar…
Om mäklaren har brustit i sina skyldigheter enligt lagen, till exempel genom att medvetet hålla inne med viktig information så kan kan mäklaren bli skadeståndsskyldig.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Claes Sörmland
M minego skrev:
Är väl klart som fan att säljaren skall informera om den belastning fastigheten har gm delade avloppet och när i tid det skall senast ske, dels garanterat tar köparen en strid med säljaren direkt när han bakvägen får redo på det, även delat avlopp kostar massor då avloppet delas, vet av egen del hur det funkar.
Vad jag vet har köparen skyldighet att informera om dylika saker, inte bara köparen har undersökningsplikt, även säljaren har en upplysningplikt om ev fel/belastningar på fastigheten...ende.
Nja. Att en fastighet har ett gammalt delat enskilt avlopp är inget fel i egentlig mening. Det är bara så som status är för avloppet på fastigheten.

Först när en myndighet, kommunen, har utfärdat ett förbud eller förläggande gällande avloppets fortsatta användning blir det en uppgift som med säkerhet ska föras vidare till köparen. Och det görs vanligen per automatik eftersom dess typer av myndighetsbeslut skrivs in i fastighetsregistret som köparen är skyldig att läsa som del av sin undersökningsplikt. Mäklaren brukar vara behjälplig med ett utdrag i prospektet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
T Tert55 skrev:
Om mäklaren har brustit i sina skyldigheter enligt lagen, till exempel genom att medvetet hålla inne med viktig information så kan kan mäklaren bli skadeståndsskyldig.
Ja, men inte till ts som bara är granne…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
W widheg skrev:
Trådskaparen kanske är som oss flesta andra, dvs en god människa. Trots allt skulle ju världen vara en tråkig plats om alla skulle säga ifrån endast om de själva tjänar något på det.

Jag själv har aldrig sett "Nisse" som nedsättande -- eller du kanske tog åt dig med tanke på ditt användarnamn.
Vi kan släppa det där med ”nisse” det finns tydligen de som kallar vänner och vem som helst för nisse, medan det på andra ställen är ett förringande uttryck om någon. Och nej, jag tog det inte personligt. :)

Nja, jag tror knappast det är av godhet som ts oroar sig för att mäklaren missköter sig trots att det inte finns belägg för det. Det kan mycket väl vara så att mäklaren sköter sitt uppdrag utmärkt. Varken vi eller ts vet något om det. Mäklaren är tex inte skyldig att nämna situationen om anläggningen i annonsen, det kan uppges vid visning eller annat tillfälle. Om det nu verkligen är så att något skall uppges. Även det känns oklart.

Oavsett, så blir det ju köparen som får ge sig på mäklaren om något missats av hen. Kostnader för anläggningen drabbar ju den som äger fastigheten oavsett. Ts har redan upplyst mäklaren om läget, mer kan ts knappast göra.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är ju det jag frågar, är det alltså nedvärderande på andra platser i landet?
Har alla glömt ”en Nisse från Manpower”?
Betyder för mig inget mer än att det är en okänd person i största allmänhet.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Har alla glömt ”en Nisse från Manpower”?
Betyder för mig inget mer än att det är en okänd person i största allmänhet.
När jag hörde det, så var det ”Nisse från Manpower” Alltså hans namn var ”Nisse”, det var inte någon som kallades för ”En Nisse”. Stor skillnad.

Men de kanske hade olika benämningar i olika delar av landet menar du?
 
Nissens Nissens skrev:
När jag hörde det, så var det ”Nisse från Manpower” Alltså hans namn var ”Nisse”, det var inte någon som kallades för ”En Nisse”. Stor skillnad.

Men de kanske hade olika benämningar i olika delar av landet menar du?
Du borde överväga att sluta trådkapa, tänker att din självcentrerade diskussion inte har så mycket med TS att göra.
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Tänk på att det kan ligga i ditt intresse att grannfastigheten säljs till ett så högt pris som möjligt, då mäklare och eventuella framtida köpare av ditt hus använder dina grannfastigheters pris som referens när ditt hus värderas.
Gäller ju bara om du själv har tänkt flytta, är ju risk att stockholmsossarna driver igenom en återkomst av fastighetsskatten och då är ju höga försäljningspriser av ondo.
 
Nissens
H hattkatt skrev:
Det är viktigt för mig. Har renoverat sedan jag köpte huset och fått ta en del oförutsedda kostnader i form av att gräva upp tomten för nytt avlopp och vattenledningar, utbyte av enkammarbrunn till trekammarbrunn (ja, den hade jag kunnat förutse men det är mitt första hus och besiktningsmannen missade det också).

Åker jag på att bekosta en ny efterföljande rening själv är jag inte så värst taggad på att betala för att båda mina grannar som jag knappt har kontakt med och som väldigt sällan är där. Därför är det i mitt högsta intresse att se till att nya grannar vet vad de ger sig in på och har så mycket information som möjligt.

Med tanke på ditt användarnamn förstår jag varför du reagerar iaf, men du kan vara säker på att en nisse för mig betyder på Stockholmska helt enkelt bara en random person jag aldrig träffat. Undrar ifall Jönsar tar lika illa upp :thinking:
Alltså, om du tror att jag tar detta personligt pga ett påhittat användarnamn så tror du helt fel.

Du har ju redan meddelat mäklaren, det är väl vad du kan göra. Oavsett vem som köper grannfastigheten så kommer den nya ägaren att betala om hen är skyldig att göra det, annars inte.

Om du vänder på det, så är enligt dig den nuvarande ägaren inte så pigg på att betala för anläggningen. Så om du nu skrämmer iväg potentiella köpare så sitter du ju kvar med ”en nisse” som du redan nu vet inte vill betala… så det kan ju bara bli bättre, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.