41 925 läst ·
76 svar
42k läst
76 svar
Grannens mäklare döljer information inför visning
Om avloppet måste göras om, och både fastighetsägaren och mäklaren vet om det, så menar du alltså att det är hekt ok att INTE nämna detta för spekulanter ?Nissens skrev:
Hitills verkar det vara exakt EN person i tråden som lägger nåt negativt i uttrycket "en nisse", och det är du.
I min värld betyder det "nån person jag inte vet vem det är och det har ingen betydelse heller"
Typ: "Det var nån nisse som gick förbi innan".
Snarare om han tjänar pengar genom att lura köparen snarare än faktumet att han tjänar pengar ?
Om det är ett föreläggande på avloppet och säljaren och mäklaren vet om detta men ändå inte upplyser om det är det väl tämligen klart att det är fel ?
Nu VET vi ju inte hur det är men får väl gå på TS ord tills nåt annat framkommer.
Jag var och kollade på ett liknande hus nyligen. Var massor av grejer som kom fram när jag ställde direkta frågor till mäklaren. Inte ett knyst i annonsen. Hade jag vetat allt som var tvunget att fixas hade jag inte ens lagt 45 min enkel resväg för att åka och kolla på det. Väldigt tråkigt när mäklare undanhåller viktiga bitar i annonsen.
Jag tycker det är fint att folk har kurage och vill göra rätt för sig. Cred till dig, TS!
Jag tycker det är fint att folk har kurage och vill göra rätt för sig. Cred till dig, TS!
Nej, men en anmälan till mäklarsamfunden övervägs ju av ts tydligen. Men du menar att det är vanligt att man gör det även om man inte har belägg för att mäklaren gjort fel?Hep skrev:
Att kalla någon ”en nisse”, eller ”en tomte” eller liknande är att antyda att det är någon som är knepig på ett eller annat sätt. Men det kanske beror på vilka kretsar man är i.GlennB skrev:
Om avloppet måste göras om, och både fastighetsägaren och mäklaren vet om det, så menar du alltså att det är hekt ok att INTE nämna detta för spekulanter ?
Hitills verkar det vara exakt EN person i tråden som lägger nåt negativt i uttrycket "en nisse", och det är du.
I min värld betyder det "nån person jag inte vet vem det är och det har ingen betydelse heller"
Typ: "Det var nån nisse som gick förbi innan".
Snarare om han tjänar pengar genom att lura köparen snarare än faktumet att han tjänar pengar ?
Om det är ett föreläggande på avloppet och säljaren och mäklaren vet om detta men ändå inte upplyser om det är det väl tämligen klart att det är fel ?
Nu VET vi ju inte hur det är men får väl gå på TS ord tills nåt annat framkommer.
Precis. TS vill försöka förebygga att det blir tjafs senare om det gemensamma avloppet och tillvägagångssätt/ kostnader ifall ny köpare lackar ur när det dumpas i knät som en ovälkommen överraskning med malfunktion och extra oplanerade utgifter. Den striden vill han att säljaren tar( köpare kan buda med den vetskapen)Claes Sörmland skrev:
Jag tyckte att TS skulle ringa samfundet och fråga vad de tycker. Det drabbar inte mäklaren. Om någon faktiskt skulle anmäla och de kommer fram till att mäklaren gjort rätt, så drabbar det inte heller mäklaren.Nissens skrev:
Om TS ringer och frågar och det efter några steg leder till att mäklaren tas i örat av sin egen organisation för att denne faktiskt gjort fel - är det fortfarande dumt gjort av TS då enligt dig?
Fast en annons är just en annons och inte ett prospekt för fastigheten. Syftet är helt uttalat att locka folk att titta på fastigheten på plats och där förse dem med ett prospekt med detaljerna.undine skrev:
Jag var och kollade på ett liknande hus nyligen. Var massor av grejer som kom fram när jag ställde direkta frågor till mäklaren. Inte ett knyst i annonsen. Hade jag vetat allt som var tvunget att fixas hade jag inte ens lagt 45 min enkel resväg för att åka och kolla på det. Väldigt tråkigt när mäklare undanhåller viktiga bitar i annonsen.
Jag tycker det är fint att folk har kurage och vill göra rätt för sig. Cred till dig, TS!
Man kan tycka att en annan procedur passar en själv bättre men så är det traditionella systemet som har använts under väldigt många år. Det lär inte ändras för det ger ju mäklaren möjlighet att annonsera utan att lägga ut en massa brister och sen ta dem i prospektet och på plats.
Du måste ju förstå att ts har ingen business med mäklaren.Hep skrev:
Jag tyckte att TS skulle ringa samfundet och fråga vad de tycker. Det drabbar inte mäklaren. Om någon faktiskt skulle anmäla och de kommer fram till att mäklaren gjort rätt, så drabbar det inte heller mäklaren.
Om TS ringer och frågar och det efter några steg leder till att mäklaren tas i örat av sin egen organisation för att denne faktiskt gjort fel - är det fortfarande dumt gjort av TS då enligt dig?
Ts har redan gjort vad hen kan göra; informerat mäklaren. OM det senare visar sig att mäklaren inte informerat köparen om anläggningen, så kan ts visa för köparen att mäklaren faktiskt var informerad. Därefter kan KÖPAREN anmäla mäklaren om hen vill.
Dock har ts ingenting med mäklarens uppdrag att göra, det har bara ”en nisse” och köparen.
Man behöver inte ha ”business” med mäklaren, eller andra för den delen, för att ta upp frågan med en kontrollerande part. Har mäklaren inte gjort något fel så kommer det ju inte bli något ärende av det. En typisk win-win-no loss situation.
Kan gissa vad du tycker om diverse visselblåsarfunktioner som finns på olika ställen i samhället…
Kan gissa vad du tycker om diverse visselblåsarfunktioner som finns på olika ställen i samhället…
Märklig tråd detta blev. Kan mycket väl förstå varför TS vill att kommande köpare ska vara införstådd med problemen angående avloppet och infiltration. Har själv en släkting som har en delad brunn och infiltration mellan fastigheterna. Ena fastigheten blev såld och de nya ägarna visade inget intresse av att vilja åtgärda den gamla trekammarbrunnen som var utdömd och att förnya infiltrationen. Då anläggningen var gemensam krävdes att hela anläggningen var godkänd. Först när det utfärdades ett förbud och viten så började det hända grejer.
Nej dra nånstans. Mäklare ska ha båda parters intresse för ögonen. Det är förutsättningen för att de tillåts existera och det är inte konstigt. Det är stora affärer, de största vanligt folk gör i sina liv. Men, men. Inte förvånad över att det dyker upp folk här som gillar att andra ska kunna lura varandra. Fritt fram i deras ögon. En sån inställning har man talat väldigt tyst om förr. Nej kör så det ryker är tidens melodi. Hederlighet är inte totalt förlegat men håller på att bli. Normen måste försvaras. Bedragare ska bort.