1 545 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Grannens fiber grävdes ner på vår tomt. Vad kan det få för följder ?
Grannen fick fiber stax för jul och kabelbolaget har delvis grävt ner den på vår tomt och resten exakt på tomtgränsen. Kan detta medföra några framtida problem för oss eller grannen (som vi är mycket goda vänner med) i framtiden tex vid försäljning eller om den skadas på något sätt ? Bör vi göra något ? Tomtgränsen är svår att se och våra grannar var inte där när den grävdes ner, kan vi begära av fiberägaren att den flyttas ?
Hej,B Byholma skrev:Grannen fick fiber stax för jul och kabelbolaget har delvis grävt ner den på vår tomt och resten exakt på tomtgränsen. Kan detta medföra några framtida problem för oss eller grannen (som vi är mycket goda vänner med) i framtiden tex vid försäljning eller om den skadas på något sätt ? Bör vi göra något ? Tomtgränsen är svår att se och våra grannar var inte där när den grävdes ner, kan vi begära av fiberägaren att den flyttas ?
Detta synes vara en "ren" fastighetsrättsligfråga som jag tyvärr inte kan besvara på rak arm. Jag skulle tro att detta skulle kunna bli fråga om servitut eller liknande. Jag vågar dock inte svara utan här bör en jurist med fastighetsrättslig inriktning kontaktas.
Eller också går man inte med på ett servitut, men låter den vara.
Klicka här för att svara