19 772 läst ·
39 svar
20k läst
39 svar
Grannens djur på min tomt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Se även denna:
http://www.ja.se/artikel/42710/delad.html
Notera skillnaden om det är mark/grödor eller annat som skadas.
http://www.ja.se/artikel/42710/delad.html
Notera skillnaden om det är mark/grödor eller annat som skadas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Läste i tidningen land nåm gång om kvigor som tagit sig ut och skadat grannens bil, försäkringsbolaget tittade på saken och bedömde att bondens stängsel var ok, så bonden släpp ersätta skadorna.
Om man vänder på det, tror du grannen hade tyckt det hade varit lika okej om du hade haft en stor vargliknande hund som hade sprungit runt och tuggat på hans får? Kanske är en lösning, staket och stor hund= Inga får på tomten.
Vi har haft får i 7 år och aldrig någonsin haft en rymning. Det finns säkert får som är omöjliga, men det mesta löser man med rätt stängsling. Elaggregatet ska vara kraftigt tilltaget och några av trådarna ska ligga lågt. Vi har på 20, 40, 60 och 90 cm. Fast detta är ju självklart inte ditt problem att lösa. Helt sjukt att man har djur och sedan inte har något intresse i att ta hand om dem och hålla dem i hagen. Har man inte tid ska man inte ha djur. Ring Länsstyrelsen så kan de säkert hjälpa dig en bit på väg.
Tack för alla svar! Kul att se att frågan engagerade så många 😊
Jag skulle nog våga påstå att dessa djur går lösa för det mesta. Dom har en hage, med vindskydd osv, men nedersta eltråden går ca 40cm ovanför backen. Tar väl fåren ca 1 minut att räkna ut att det inte är några problem att knalla ut. Det går inte en dag utan att dom är lösa och det värsta är när dom springer omkring på vägen och folk kommer till mig och frågar vems jävla får det är. Ännu värre när hans hästar står mitt på vägen, går rätt mycket tung trafik förbi här också, så det är bara en tidsfråga. Eftersom jag bor närmast vägen så blir det oftast så att jag får springa ut och hjälpa till att mota iväg djuren.
Det senaste jag hörde nu var att "bonden" har ordnat med ett övernattningsrum där dom arbetar. Så, nu blir det väl att dom är borta ännu mer än tidigare. En annan här i byn hävdar att djurskyddet har varit på besök tidigare, men uppenbarligen gick det bra eftersom han fortfarande har djur.
Pratade med min far om detta idag och han är helt övertygad om att det handlar om samma får som när dom hade hus här. Det är 8år sedan som sålde sitt och fåren ser faktiskt väldigt gamla ut. Ett av fåren är ganska halt dessutom. Tragiskt att se men jag är inte ett dugg förvånad.
Efter att fåren var här i morse så befann dom sig i en hage senare under dagen. Såg även till djurägaren men jag har bestämt mig för att spela detta dolt och inte ta några konfrontationer, det är liksom ingen idé. Nån timme senare så åkte han iväg och jag har inte sett att någon annan har kollat till djuren under dagen och då har jag varit ute och pysslat på tomten sen jag skrev tråden i morse. Antagligen är han inte hemma ännu heller.
Ska kontakta länsstyrelsen imorgon 😊
Jag skulle nog våga påstå att dessa djur går lösa för det mesta. Dom har en hage, med vindskydd osv, men nedersta eltråden går ca 40cm ovanför backen. Tar väl fåren ca 1 minut att räkna ut att det inte är några problem att knalla ut. Det går inte en dag utan att dom är lösa och det värsta är när dom springer omkring på vägen och folk kommer till mig och frågar vems jävla får det är. Ännu värre när hans hästar står mitt på vägen, går rätt mycket tung trafik förbi här också, så det är bara en tidsfråga. Eftersom jag bor närmast vägen så blir det oftast så att jag får springa ut och hjälpa till att mota iväg djuren.
Det senaste jag hörde nu var att "bonden" har ordnat med ett övernattningsrum där dom arbetar. Så, nu blir det väl att dom är borta ännu mer än tidigare. En annan här i byn hävdar att djurskyddet har varit på besök tidigare, men uppenbarligen gick det bra eftersom han fortfarande har djur.
Pratade med min far om detta idag och han är helt övertygad om att det handlar om samma får som när dom hade hus här. Det är 8år sedan som sålde sitt och fåren ser faktiskt väldigt gamla ut. Ett av fåren är ganska halt dessutom. Tragiskt att se men jag är inte ett dugg förvånad.
Efter att fåren var här i morse så befann dom sig i en hage senare under dagen. Såg även till djurägaren men jag har bestämt mig för att spela detta dolt och inte ta några konfrontationer, det är liksom ingen idé. Nån timme senare så åkte han iväg och jag har inte sett att någon annan har kollat till djuren under dagen och då har jag varit ute och pysslat på tomten sen jag skrev tråden i morse. Antagligen är han inte hemma ännu heller.
Ska kontakta länsstyrelsen imorgon 😊
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Trafikerad väg är bra för dig här, då det innebär fara för djuren. Bara att de är utanför hagen i sig behöver inte vara skadligt för djuren. Finns något mer i miljön som de kan ha behov av att skyddas från?
Skriv dagbok över varje tillfälle (som man gör med störande grannar) för att kunna påvisa hur ofta det verkligen inträffar. När de är utanför hagen och varje händelse på vägen.
Det svåra för Länsstyrelsen är att ha tillräckliga belägg för att agera på, så det garanterat är vanskötsel och inte enstaka incidenter som är ursäktliga. Plus att rymningar inte direkt är det som djurskyddslagen är skriven för.
Skriv dagbok över varje tillfälle (som man gör med störande grannar) för att kunna påvisa hur ofta det verkligen inträffar. När de är utanför hagen och varje händelse på vägen.
Det svåra för Länsstyrelsen är att ha tillräckliga belägg för att agera på, så det garanterat är vanskötsel och inte enstaka incidenter som är ursäktliga. Plus att rymningar inte direkt är det som djurskyddslagen är skriven för.
Dagbok är bra. En tjock bunt polisrapporter är ännu bättre.Räknenisse skrev:Trafikerad väg är bra för dig här, då det innebär fara för djuren. Bara att de är utanför hagen i sig behöver inte vara skadligt för djuren. Finns något mer i miljön som de kan ha behov av att skyddas från?
Skriv dagbok över varje tillfälle (som man gör med störande grannar) för att kunna påvisa hur ofta det verkligen inträffar. När de är utanför hagen och varje händelse på vägen.
Det svåra för Länsstyrelsen är att ha tillräckliga belägg för att agera på, så det garanterat är vanskötsel och inte enstaka incidenter som är ursäktliga. Plus att rymningar inte direkt är det som djurskyddslagen är skriven för.
Precis som harry 73 föreslår som bör TS ringa till polisen varje gång djuren är lösa och låta dem mota bort djuren från vägen. Efter 7:e gången på en vecka kommer TS ha bra backning av Polisen i en diskussion med länsstyrelsen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Är vägen mindre än E4:an så tvivlar jag på att polisen prioriterar ärendet, som deras arbetssituation ser ut idag. Du har en poäng i din tanke, men jag undrar om det blir mer än små noteringar hos telefonisten.
Under normala omständigheter så ringer man ju ägaren ifall man vet vems djur det är. Fast det var väl några år sedan TS med grannar orkade bry sig om det...
Under normala omständigheter så ringer man ju ägaren ifall man vet vems djur det är. Fast det var väl några år sedan TS med grannar orkade bry sig om det...